בלי תקציב ובלי פירוט על התוספת: 11 מיליארד שקל אושרו אך לא הועברו

מדובר בתקציב ההמשכי שאושר בהיעדר הסכמות פוליטיות על תקציב מדינה • עד כה באוצר סירבו לתת פירוט מלא של ההעברות המתוכננות • הוועדה תתכנס ברביעי

וועדת הכספים  / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
וועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

פריצת דרך במגעים בין משרד האוצר לוועדת כספים בדרך לאישור התקציב ההמשכי: ועדת כספים זימנה את חבריה כדי לאשר את 11 מיליארד השקלים שאושרו בממשלה לפני כשבועיים. זאת לאחר קרבות מתמשכים בין האוצר לוועדה, שדרשה לקבל לידיה פירוט נפרד של 11 מיליארד השקלים שבמשרד האוצר נמנעו מלספק.

פריצת הדרך התרחשה כאשר במשרד האוצר ניאותו לשלוח פירוט של 2 מיליארד שקלים נוספים ל-6 מיליארד שכבר נשלחו לוועדה בסוף השבוע מתוך ה-11, וכן דוח ביצוע של 400 מיליארד השקלים בנפרד.

יו"ר הוועדה משה גפני החליט שלמרות שלא קיבל את פירוט ה-11 מיליארד כפי שדרש (עדיין חסרים 3 מיליארד), יכנס את הוועדה ויקבל את יתר הפירוט במהלך הישיבה שתתקיים ביום רביעי בכנסת. במכתב שנשלח לגפני ממשרד האוצר נמסר כי 4.8 מיליארד שקלים מתוך ה-11 נדרשים לצורך תוכניות חינוך, פיתוח תשתיות תחבורה והשלמת תקציב להשכלה הגבוהה. בסוף השבוע התקבל בוועדה פירוט של מיליארד שקלים לטובת כספים קואליציוניים, וכן התקציב המיועד למשרד הביטחון.

קיום הדיון מתאפשר כאמור לאחר עיכוב של כמעט שבועיים מאז שאושר התקציב הנוסף בממשלה, משום שעד כה באוצר נמנעו מלהעביר את הפירוט שדרשו בוועדת הכספים, והסתפקו בפירוט חלקי של הסכום או לחלופין העבירו לאישור הוועדה את התקציב הכולל של 411 מיליארד שקל.

בשל העתירות העומדות נגד אישור התקציב ההמשכי, בוועדה עמדו בדרישתם על פירוט נפרד של 11 מיליארד השקל (התוספת), כדי למנוע טענות על אישור תקציב מדינה הלכה למעשה בקיצור תהליכים, ללא הצורך באישורו במליאת הכנסת. לאחר לחצים שהפעילו יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני והיועצת המשפטית שלה עו"ד שגית אפק, הועבר פירוט של 6 מיליארד שקל מהתקציב שאושר (בין היתר של תקציב משרד הביטחון והכספים הקואליציוניים) ימים ספורים לפני ראש השנה, וכעת הועבר פירוט חלקי נוסף.

בוועדה דורשים גם לממש את יכולת הפיקוח שלהם על התקציב בשני שלבים. הראשון - פירוט של 400 מיליארד שקל (תקציב 1/12) שמחלק החשכ"ל. השני - את הפירוט של 11 מיליארד השקל, שנקבעו כתוספת לפני כשבועיים ועליהם יהיה מופקד אגף התקציבים.

קודם להחלטה על כינוס הוועדה ביקש ח"כ בצלאל סמוטריץ’, החבר בה, לברר מדוע היא אינה מתכנסת כדי לאשר את התוספת התקציבית. בתגובה אמרו בסביבתו של היו"ר גפני כי הוא דווקא מעוניין להביא את התוכנית לאישור מיידי, אך הוסיפו שהוא "לא מוכן להיות חותמת גומי" והוא דורש "פירוט מדויק לאן הולך כל שקל מ-11 מיליארד השקלים שאושרו ולא את כל תקציב 2020 העומד על 411 מיליארד שקל, שבתוכו מסתתרות התוספות".