תוכנית חדשה תאפשר הכפלת הדירות בשכונת רמב"ם בגבעתיים

הופקדה תוכנית ההתחדשות העירונית של שכונת גבעת רמב"ם בגבעתיים, שכוללת תוספת אפשרית של 3,827 יח"ד • ראש העירייה רן קוניק: " גבעתיים לא תישאר לעד עיר של 60 אלף איש. אם אתה רוצה להתחדש צריך לעשות את זה בצורה נכונה"

תוכנית ההתחדשות העירונית של שכונת גבעת רמב"ם בגבעתיים / הדמיה: אדר' יחיאל קורין
תוכנית ההתחדשות העירונית של שכונת גבעת רמב"ם בגבעתיים / הדמיה: אדר' יחיאל קורין

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב הפקידה תוכנית ההתחדשות העירונית של שכונת גבעת רמב"ם בגבעתיים. מדובר בתוכנית מפורטת, המקודמת ע"י עיריית גבעתיים והרשות להתחדשות עירונית. התוכנית, המתייחסת אל השכונה כאל ישות עירונית מובחנת ובעלת זהות עירונית ייחודית, מגדירה מתכונת התחדשות בבנייה נמוכה יחסית במרכז השכונה הוותיק. בשולי השכונה, מאפשרת התוכנית לבצע פינוי בינוי ובנייה גבוהה הכוללת עירוב שימושים. התוכנית מאפשרת תוספת של עד כ-3,827 יחידות דיור לכ-3,047 יחידות הדיור הקיימות בשכונה.

שכונת גבעת רמב"ם נוסדה בשנת 1933 על ידי התעשיין ישראל טייבר, באתר "תל אל הווה". בראש הגבעה ניצב מגדל המים ולידו, ביתו של טייבר. בשכונה נמצאת בריכת רמב"ם, שהוקמה ב-1945 והיא הבריכה הציבורית הראשונה שהוקמה ביישוב העברי. השכונה הוקמה כיחידה עצמאית וב-1942 אוחדה עם 5 שכונות נוספות תחת השם גבעתיים.

התוכנית החדשה מחלקת את השכונה למתחמי משנה. בראש הגבעה ובדופן הצפונית של רחוב טייבר תתאפשר בנייה של עד 5 קומות; לאורך רחוב רמב"ם עד 8 קומות; בהיקף הכיכרות (רמב"ם ונגבה) ברחוב רמב"ם, במצב של איחוד 4 חלקות, בנייה עד לגובה 10 קומות, וכך גם במתחם שבין הרחובות רמב"ם, נגבה וטייבר. ביתר החלקים של השכונה תתאפשר בנייה של עד 7 קומות. לאורך רחוב וייצמן נקבעו שלושה מתחמי התחדשות עירונית שבהם ניתן לבנות עד לגובה של 15 קומות; לאורך דרך השלום, בשלושה מתחמים, מוצע פינוי ובנייה של מגדלים הכוללים גם מסחר, תעסוקה ומוסדות ציבור, לרבות שני בתי ספר. תוכנית דומה מוצעת גם לאזור שבין דרך רבין לרחוב רחל. התוכנית כוללת גם הוראות שימור לאתרים ולמתחם ההיסטורי שבראש הגבעה.

"לשכונת רמב"ם יש צביון מיוחד ולכן הוחלט לעשות לה תוכנית ספציפית"

ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, מבהיר שהתוכנית נערכה כך שאופייה של השכונה יישמר: "גבעתיים בנויה שכונות שכונות. לשכונת רמב"ם יש צביון מיוחד ולכן הוחלט לעשות לה תוכנית ספציפית. יש בה טופוגרפיה מיוחדת, מרקם רחובות עם עצים וצמחיה ייחודית. באזור הגבוה שלה יש מספר מבנים לשימור. את צביון רוב השכונה שמרנו במתכונת של התחדשות מגרשית, כלומר בסוג של תוספת ולא בחיבור בין בניינים. בדרך שגובלת עם תל אביב, אפשרנו לעלות לגובה".

קוניק מבהיר שאמנם התנגד כל השנים להתחדשות עירונית בנוסח תמ"א 38, אך פה מדובר בסגנון אחר של התחדשות: "התמ"א היא מאד רעה לגבעתיים, ובסוף צדקתי. לראייה, בסוף ביטלו את התוכנית בכל המדינה. פה מדובר בבשורה טובה יחסית, כי כל מה שתעשה בגבעתיים הוא לא פשוט. התוכנית מתייחסת לעיר ישנה שרוצה להתחדש ולאפשר לאנשים לגור בבניינים מוגנים. התוכנית מציעה, בזכות החיבור בין מגרשים, בניית מגדלים ועלייה לגובה, יצירה של בתי ספר וגינות".

האם אתה לא חושש שכשהתוכנית הזאת תמומש יעלם האופי הייחודי של גבעת רמב"ם?
"לא, כי רוב השכונה, ובמיוחד באזור הגבוה שלה, אנחנו משמרים את צביון המקום ולא נותנים להרוס רחובות ולעלות לגובה. כל גוש דן יעלה לגובה בעשרים השנים הקרובות. גם גבעתיים לא תישאר לעד עיר של 60 אלף איש. אם אתה רוצה להתחדש צריך לעשות את זה בצורה נכונה".

מתכננת מחוז תל אביב, האדריכלית חוה ארליך-רוגינסקי, ציינה כי "מדובר בתוכנית חדשנית, "דור ב'" לתוכניות התחדשות שכונתיות, בהתאם למתווה החדש שיחליף את תמ"א 38. התוכנית מאפשרת הוצאת היתרים לצורך התחדשות במגרש הבודד, בד בבד עם הגדרת מתחמים שיש לתכנן מחדש, בכך יוצרת וודאות לטווח ארוך ומתמרצת התחדשות".

חוה ארליך / צילום: עיריית פתח תקווה
 חוה ארליך / צילום: עיריית פתח תקווה

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן מסר כי, "תוכנית גבעת רמב"ם היא אחת משלוש תוכניות ההתחדשות העירונית המקודמות בגבעתיים במימון ובשיתוף הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בעלות של כ-2.5 מיליון שקל. התוכנית חשובה מאוד, ועתידה להוסיף היקף נרחב של דירות לעיר אשר בה לא קיימות עתודות קרקע. כל זאת תוך התחשבות כוללת בצירים ההיקפיים, המרחבים הציבוריים, צירי התנועה ועוד".

התוכנית הוכנה ע"י צוות בראשות האדריכל יחיאל קורין.