סירבו לקבל מכם בקבוקי פיקדון "בגלל הקורונה"? זו עבירה על החוק

אמנם משרד הבריאות פרסם מסמך שבו כתב כי "אסורה קבלת אריזות בקבוקים למחזור" אך זה היה בשוגג, ועוד באותו יום פורסם עדכון למסמך, בו הושמט אותו סעיף • עם זאת, מרכולים שונים, ובהם שופרסל ו-am:pm, המשיכו לעמוד בסירובם לקבל את הבקבוקים

מערום בקבוקי פלסטיק בפיקדון, מפעל עיבוד אלה אשדוד / צילום: יוני רייף
מערום בקבוקי פלסטיק בפיקדון, מפעל עיבוד אלה אשדוד / צילום: יוני רייף

בשבוע השני של ספטמבר, עם תחילת הדיונים על סגר שני, התקבלו במערכת "גלובס" פניות רבות של אזרחים שטענו כי מרכולים מסרבים לקבל מהם את בקבוקי המשקה שבגינם אמורים להיות מוחזרים דמי פיקדון, בטענה שמדובר בהנחיה של משרד הבריאות. המשרד אמנם פרסם מסמך שבו כתב כי "אסורה קבלת אריזות בקבוקים למחזור" אך זה היה בשוגג, ועוד באותו יום פורסם עדכון למסמך, בו הושמט אותו סעיף. עם זאת, מרכולים שונים, ובהם שופרסל ו-am:pm, המשיכו לעמוד בסירובם לקבל את הבקבוקים.

בחודשים האחרונים נתקלנו שוב ושוב בפניות של אזרחים או במרכולים שאותם בדקנו בעצמנו, לגבי סירוב לקבל את בקבוקי הפיקדון. אזרח שפנה ל"גלובס" בנוגע לרשת שופרסל סיפר כי פנה לשירות הלקוחות שלה ב-3 באוגוסט, לפני ההנחיה המטעה של משרד הבריאות, וכארבעה חודשים לאחר שבוטלה ההנחיה שלא לקבל בקבוקים. למרות זאת, במייל משירות הלקוחות, כתבה לו הנציגה: "לאחר בדיקה מעמיקה מול הסניף ובכירים בנושא, נראה כי עד להודעה חדשה לא ניתן לקבל בקבוקים בסניפים, לא משנה מאיזה סוג, בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

לאחר שפנינו לשרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, פנה מנכ"ל משרדה דוד יהלומי ב-16 בספטמבר למנכ"לי רשתות השיווק ולאוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, והודיע כי "לאחרונה התקבלו במשרדנו תלונות רבות בנוגע לאי קבלת מכלי משקה בפיקדון ברשתות השונות. אבהיר כי על כל הקמעונאים ובתי העסק לקבל בקבוקים אלו. נראה בחומרה הפרת החוק ונפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו בחוק כנגד המפרים". בתגובה לדברים ענה לין כי רק יום קודם לכן התקבלה ההנחיה המתוקנת לאחר 'טעות הסופר' של משרד הבריאות, וזאת למרות שהמסמך המתוקן פורסם שבוע קודם לכן.

ואולם, בחודשים האחרונים הפנינו תלונות רבות של אזרחים למשרד להגנת הסביבה בנושא, ובנוגע לרובן - המשרד לא פעל. מאז חודש ינואר ועד השבוע התקבלו במשרד להגנת הסביבה 345 פניות הנוגעות לחוק הפיקדון. מדובר בשנה חריגה: ב-2019 התקבלו 126 פניות וחולקו 24 קנסות למרכולים שהפרו את ההנחיה. מראשית חודש מאי השנה, לאחר ביטול איסור קבלת הבקבוקים, נרשמו 12 קנסות בלבד - למרות מאות הפניות. אגב, סכום הקנס נמוך מאוד - 365 שקל בלבד.

משופרסל נמסר בתגובה: "אנו עומדים בהוראות חוק הפיקדון, וככל שישנה תקלה הרי שהיא נקודתית ומטופלת. הנחיות הרשת עומדות במדויק בהתאם להוראות החוק".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "לצערנו בטעות אנוש פורסם מסמך בתחום שמירת הניקיון ותנאי התברואה, שבו כתוב שלא ניתן להחזיר בקבוקים, והוא הוסר מהאתר. רשתות השיווק ואיגוד לשכות המסחר קיבלו הודעה על כך שעליהם לקבל בקבוקים כמתחייב בחוק. נדגיש, אין שינוי בהנחיות, ועל עסקים לקבל בקבוקי פיקדון". 

מ-am:pm נמסר בתגובה: "הרשת פועלת בעניין על פי ההנחיות האחרונות שהתקבלו אצלה. לנוכח פניית 'גלובס' פנתה הרשת לקבלת הבהרות נוספות מהרגולטורים הרלבנטיים".