תא"ל יורם לרדו יעמוד בראש רשות החירום הלאומית

תא"ל לרדו זכה במכרז לאחר שלפני כשנה פרש תא"ל זאב צוק רם מהתפקיד, על רקע חילוקי דעות בנוגע לפיזור סמכויות הרשות • הרשות הייתה אמורה להיות הגוף שמתמודד עם משבר הקורונה, אך בשנים האחרונות תקציבה קוצץ בצורה משמעותית וכך גם כוח האדם שלה

תא"ל יורם לרדו / צילום: דובר צה"ל
תא"ל יורם לרדו / צילום: דובר צה"ל

הזוכה במכרז רשות החירום הלאומית (רח"ל) הוא תא"ל יורם לרדו. אחרי שנה של הזנחת רח"ל, הסתיים מכרז ארוך ותא"ל לרדו נבחר לתפקיד. המינוי טעון אישור ממשלה ולכן הוא עדיין אינו בתוקף.

לרדו משמש כיום כראש מטה פיקוד העורף. לפני כן שימש כקצין אג"ם פיקוד מרכז, מפקד חטיבת החילוץ ומפקד מחוז מרכז בפיקוד העורף. הוא בעל תואר ראשון במדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית ותואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב.

רח"ל היא הגוף הממשלתי הבכיר שאמור היה להוביל את המאמץ האזרחי בהתמודדות עם הקורונה. זה גם הגוף שאמור להיות מופקד על התמודדות המשק האזרחי עם רעידות אדמה, מלחמות וקריסת מבנים.

רח"ל עברה תהפוכות קשות בשנים האחרונות. לפי מודעת איתור המכרז שפרסם משרד הביטחון בראשית יולי 2020, ברח"ל יש 100 עובדים ותקציב של עד 600 מליון שקל בשנה, אולם בפועל, תקציבה של רח"ל קטן בהרבה.

ב-2019 אושר לה תקציב בגובה 95 מיליון שקל, שמתוכו 50 מיליון שקל הועברו לפיקוד העורף. היסטורית, כאשר רח"ל הייתה חלק מהמשרד להגנת העורף (משרד ממשלתי שבוטל ונסגר בתקופת השר גלעד ארדן) הגיע תקציבה לשיא של 350 מיליון שקל.

בדצמבר 2019 רח"ל פורקה, וכמעט פוזרה לחלוטין. מתוך מצבת כוח האדם המקורית נותרו כ-29 עובדים. הגוף הבכיר האמון על ניהול משברים אזרחיים הועמד כאבן שאין לה הופכין וזאת דווקא בעידן הקורונה.

ראש רח"ל הקודם, תא"ל זאב צוק רם, התפטר מתפקידו בדצמבר 2019 על רקע חילוקי דעות בנוגע לפיזור סמכויות רח"ל.

אחרי צוק רם, הוחלט שהמשנה למנכ"ל משרד הביטחון רוני מורנו ימלא את התפקיד ובפברואר 2020, החליט שר הביטחון דאז, נפתלי בנט, למנות במינוי זמני את אל"מ נוחי מנדל לראש רח"ל לשלושה חודשים. המינוי פקע זה מכבר.

למכרז על ראשות רח"ל ניגשו 50 מועמדים. ועדת האיתור ניפתה והגישה לשר הביטחון לאישור שלושה מועמדים סופיים.

בין שלושת המועמדים הסופיים הייתה גם אל"מ (במיל׳) טליה לנקרי המכהנת כיום כראש חטיבת העורף במועצה לביטחון לאומי. לנקרי הייתה המג"דית הראשונה בצה"ל
ומילאה שורה של תפקידי שטח בשריון ובתותחנים. בין היתר היא הייתה גם אחראית על גיוסי החירום של צה"ל, הפעלת מערכי העורף מן המטכ"ל ועל היחידה הצבאית לאבטחת קצינים בכירים.

מועמד נוסף שהגיע לרשימה הסופית הוא תא"ל צביקה טסלר, לשעבר
ראש אגף תכנון וארגון במשטרת ישראל, בדרגת ניצב. טסלר היה גם מפקד טייסת מסוקים, ראש מחלקת הגנה במטה חיל האוויר, וראש מטה פיקוד העורף.