טראמפ לא מתחייב להעברת השלטון בצורה שקטה אם יפסיד בבחירות

נשיא ארה"ב מעריך שהתוצאה תהיה נתונה להכרעת בית המשפט העליון, ולכן הוא רוצה למלא במהירות את המושב שפינתה במותה השופטת רות ביידר גינסברג

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס

הנשיא טראמפ לא מוכן להתחייב להעברת שלטון שקטה אחרי הבחירות ב-3 בנובמבר, והוא מעריך שהתוצאה תהיה נתונה להכרעת בית המשפט העליון, ולכן הוא רוצה למלא במהירות את המושב שפינתה במותה השופטת רות ביידר גינסברג.

"אני חושב שזה יסתיים בבית המשפט העליון. ואני חושב שחשוב מאד שיהיו לנו תשעה שופטים", אמר טראמפ אתמול (ד').

באירוע על חברות מדיה חברתית, טראמפ חזר על טענתו הוותיקה שקיימת הונאת קלפיות נרחבת - טענה שהמחקרים טוענים שהיא נדירה - וקבע ללא הצגת ראיות שהדמוקרטים מתכננים להשתמש בהצבעה בדואר כדי להטות את הבחירות לטובתם.

מאוחר יותר, בפגישה עם עיתונאים, טראמפ נשאל אם הוא מתחייב להעברת שלטון שקטה אם הוא יזכה או יפסיד בבחירות בנובמבר. "ובכן, נצטרך לראות מה יקרה", הוא הגיב. "אני מתלונן בתקיפות רבה על הקלפיות, הן יוצאות מכלל שליטה".

כאשר הוא נשאל שוב בנושא זה, הוא השיב: "אם ניפטר מהקלפיות (בדואר), תהיה לנו העברה מאד שקטה. למעשה לא תהיה העברה, תהיה המשכיות".

מחוקקים משתי המפלגות כינו את דברי טראמפ בלתי מתקבלים על הדעת. "הנשיא טראמפ, אתה לא דיקטטור, ואמריקה לא תניח לך להיות כזה", צייץ מנהיג המיעוט בסנט צ'רלס שומר (ניו יורק).

"היסוד של הדמוקרטיה הוא העברת שלטון שקטה", צייץ הסנטור מיט רומני, רפובליקני מיוטה. "כל מחשבה שהנשיא לא יכבד את הערבות החוקתית הזו בו זמנית לא עולה על הדעת ולא מתקבלת".

המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, שמוביל על טראמפ בסקרים הארציים ובמדינות המתנדנדות, הגיב אמש לדברי טראמפ באוזני כתבים: "באיזו מדינה אנחנו? אני מבולבל. אמרתי, באיזו מדינה אנחנו? הביטו, הוא אמר את הדברים הכי לא הגיוניים. אני לא יודע מה לומר".

חמש ממדינות ארה"ב, קולורדו, הוואי, אורגון, וושינגטון ויוטה, עורכות את הבחירות בעיקר באמצעות הדואר. בתגובה למגיפה, לפחות עוד ארבע מדינות, קליפורניה, נבאדה, ניו ג'רזי, ורמונט ומחוז קולומביה התחייבו לשגר לבוחרים הרשומים טפסי הצבעה בדואר לבחירות של נובמבר. מדינות רבות נוספות מאפשרות לבוחרים לבקש להצביע בדואר בלי לספק סיבה. כמה מדינות מגבילות את זכות ההצבעה מרחוק.

טראמפ, שב-2016 צפה כזכור "בחירות מכורות", טוען שהצבעה בדואר, ברובה בגלל המגיפה, תוביל להונאות ותגרור התדיינות משפטית שתגיע לבית המשפט העליון.

טראמפ עומד להודיע על המינוי שלו בית המשפט העליון בשבת, ולהצית בכך מאבק עז בין שתי המפלגות הגדולות, אם כי נראה שלרפובליקנים יש את מספר הקולות הדרוש בקונגרס כדי לאשר את המחליפה לשופטת גינסברג, שנפטרה ביום שישי.

דברי טראמפ על ההצבעה בדואר או הצבעת הנעדרים - כפי שהוא עצמו מצביע בפלורידה (למרות שהוא רשום בניו יורק) - עוררו בלבול והובילו לחשש בקרב רפובליקנים שהם עלולים להניא את תומכיהם מיציאה לקלפיות. מאוחר יותר ניסה טראמפ בציוצי טוויטר להבחין בין בקשות הצבעה בדואר של בוחרים, וטפסי הצבעה שהמדינות שולחות אוטומטית לבוחרים רשומים בתחומן.

למדינות ולרשויות מקומיות יש אמצעים שונים להגן על הצבעות בדואר. לוועדות בחירות יש תהליכים מורכבים למעקב אחרי כמה טפסים נשלחו לבוחרים. דוגגמאות אחרות לאמצעי בקרה כוללות ברקודים למעקב אחרי הטפסים בדואר, או חיוב של הבוחרים לספק מידע אישי או לחתום על הטפסים.

מחקרים אקדמיים אומרים שאין הוכחות להונאות משמעותיות שקשורות להצבעה בדואר, כי כי היו מקרים מבודדים כאלו.

המחקרים לא חד-משמעיים בשאלה אם הצבעה בדואר עוזרת למפלגה אחת ולא לאחרת. בחירות קודמות שנערכו בעיקר בדואר הניבו תוצאות מעורבות.

ההליכים של אישור וספירת קלפיות וקולות עוזרים להבטיח מפני זיופים. כשוועדות בחירות מקבלות את הקלפיות, "הן מתחילות שרשרת של משמורת (תיעוד כרונולוגי)", אמרה טמי פטריק, פקידת בחיורת לשעבר באריזונה והיום יועצת בכירה ב"דמוקרסי פאנד", ארגון מוושינגטון די.סי. שמפרסם מחקרים בנושאי דמוקרטיה. "בכל שלב בדרך, יש לנו את היכולת לקבוע כמה קולות הצביעו במקום מסוים".

בדצמבר 2000, בית המשפט העליון פסק ברוב של 5-4 לטובת ג'ורג' בוש אחרי שהוא עצר ספירת קולות חוזרת במדינת פלורידה, שבה רק 537 בוחרים הפרידו בין בוש ויריבו הדמוקרט אל גור. 25 האלקטורים של פלורידה הכריעו את הבחירות לטובת בוש.