סין | פיצ'ר

לסטודנטים בסין נמאס מריחוק חברתי. אז הם התחילו לתקוף את הממשלה

20 מיליון סטודנטים חזרו לקמפוסים בסין, וכחלק מהמלחמה בקורונה החליטו חלק מהאוניברסיטאות לכלוא את הסטודנטים בקמפוס בלי אפשרות לצאת ולהיכנס • הסטודנטים הסינים טענו שהסגר פוגע בהם כלכלית ותזונתית ומחאה שהתארגנה במוסד אחד הובילה לשינוי

מצלמות לזיהוי פנים בשערי אוניברסיטת פקינג. עשרות אוניברסיטאות בסין הצטיידו במערכות כאלה כדי לנטר את הסטודנטים / צילום: רויטרס
מצלמות לזיהוי פנים בשערי אוניברסיטת פקינג. עשרות אוניברסיטאות בסין הצטיידו במערכות כאלה כדי לנטר את הסטודנטים / צילום: רויטרס

בסוף ינואר השנה, כאשר מגפת הקורונה הייתה עדיין בחיתוליה, כיכבו ברשתות החברתיות סרטונים מרגשים של תושבי העיר ווהאן הנצורים קוראים יחד קריאות עידוד מחלונות ביתם. ווהאן "ג'יה יו", מילולית "הוסיפו שמן" סוג של קריאת תמיכה סינית, צעקו התושבים הנצורים יחד במפגן של נחישות ופטריוטיות.

השבוע, שמונה חודשים מאוחר יותר ועמוק לתוך המגפה, כיכבו ברשת הסינית סרטונים מסוג אחר של קריאות מהחלון. הפעם היו אלו סטודנטים באוניברסיטה ללימודים בינלאומיים בעיר שיאן בצפון-מערב המדינה, שצעקו מחדרי המעונות שלהם במשך חצי שעה, מ-23:30 ועד חצות. במקום קריאות עידוד פטריוטיות, הסטודנטים התמקדו בצעקות "פתחו את הסגר" זועמות.

הסטודנטים הצועקים מחו על מדיניות העוצר שמנהיגה האוניברסיטה, שבמסגרתה נאסר עליהם לצאת ולהיכנס מהקמפוס. מלבד הגבלת התנועה המעיקה, הסטודנטים טענו שהתקנות הנוקשות פוגעות בהם תזונתית וכלכלית. איסור היציאה מחייב אותם לרכוש מזון רק בסופרמרקט או בקפטריות בתוך הקמפוס, שמוכרות למוצרים ברמה נמוכה ובמחיר מופקע. ואולי אפילו יותר חשוב, הסטודנטים האשימו כי הסגר מגביל את יכולתם לקבל חבילות שקנו דרך האינטרנט, השיטה הפופולרית ביותר לעשות שופינג בקרב צעירים סינים. סטודנטים סינים נחשבים בדרך כלל לצייתנים מאוד, אבל הפעם הגיעו מים עד נפש.

מצלמות בכל פינה שבודקות את החום

מגפת הקורונה אמנם החלה בסין, שהשתיקה אותה זמן ארוך מדי לפני שהודתה בבעיה, אך כיום סין היא אחת המדינות הנקיות ביותר מקורונה בעולם. המדינה מדווחת מדי יום על מספרי נדבקים נמוכים מאוד שרובם המכריע נדבקו בחו"ל ולא בתוך סין. למרות זאת, גם בסין מבינים שכל עוד המגפה ממשיכה לככב בשאר רחבי העולם, גם הם אינם חסינים מהתפרצות נוספת, והשבוע אמר בהרצאה ג'ונג וונחונג, מבכירי המומחים הסינים לקורונה, כי בלתי נמנע שסין תחווה גל שני של המגפה בחורף הקרוב.

בעקבות הירידה החדה במספר הנדבקים, רוב סין חזרה לשגרה מלאה והחיים מתנהלים כמעט כמו בעבר, ומרבית האנשים הפסיקו אפילו להקפיד על עטיית מסכות. אלא שבתוך סין האוניברסיטאות נותרו הגופים הזהירים ביותר, ששומרים על המגבלות הנוקשות ביותר בטיפול בקורונה, מחשש להתפרצות מחודשת בקמפוס. החשש אינו בלתי מבוסס כיוון שהסטודנטים במעונות גרים בצפיפות רבה, ארבעה ולפעמים שישה בחדר אחד, מה שהופך את הקמפוסים לסכנה פוטנציאלית בימי מגפה.

האוניברסיטאות הסיניות חזרו לפעול במתכונת לימודים רגילה בתחילת ספטמבר, אחרי שמאז פרוץ הקורונה הפעילו לימודים מרחוק. 20 מיליון הסטודנטים הסינים חזרו לקמפוסים שמחים ומאושרים לפגוש את החברים הישנים אחרי זמן ארוך בבית, אך הם גילו במהרה שמצפות להם כמה הפתעות, כמו למשל מצלמות חדשות שהותקנו בכל פינה.

עשרות אוניברסיטאות ברחבי סין ניצלו את הפגרה בלימודים כדי להצטייד במערכות טכנולוגיות משוכללות המבוססות על זיהוי פנים. באוניברסיטת המדע והטכנולוגיה של מחוז ליאונינג בצפון-מזרח סין למשל שילמו 62 אלף על מערכת מצלמות שמזהה את הסטודנטים ובודקות את החום שלהם מרחוק. המערכת יכולה לזהות את הסטודנטים אפילו עם מסכה והיא שומרת את נתוני חום הגוף של הסטודנטים למשך 30 יום.

באוניברסיטת נאנצ'אנג בדרום סין הוציאו סכום נמוך יותר של 23 אלף דולר על מערכת שעוקבות אחרי התנועה של הסטודנטים. מערכת נוספת שרכשה אוניברסיטת טיינג'ין מחייבת את הסטודנטים לדווח על מצבם מספר פעמים ביום. אפילו מקלחת הפכה למשימה לא פשוטה לסטודנטים, כשסבבים תכופים של חיטוי במקלחות יצרו עומס ותורים.

המצלמות אינן הבעיה היחידה של הסטודנטים הצעירים. בחודש מרץ הורה משרד החינוך הסיני לאוניברסיטאות לאסור על סטודנטים לצאת מהקמפוס ללא סיבה מוצדקת כחלק מצעדי המלחמה בקורונה. מאז המשרד אמנם הגמיש מעט את עמדתו ואיפשר לאוניברסיטאות הסיניות לקבוע מדיניות עצמאית, אך מוסדות אקדמיים רבים העדיפו לשמור על גישה זהירה במיוחד.

אוניברסיטאות מסוימות הסתפקו בהגבלת אירועים או בדרישה מסטודנטים שבאו מערים אחרות להיכנס לבידוד של שבועיים לפני שהם מגיעים לשיעורים. באוניברסיטאות אחרות הסטודנטים הורשו לצאת רק פעם אחת ביום מהקמפוס, כל עוד הם מודיעים לבית הספר מתי הם יוצאים ולאן. באוניברסיטת פקינג היוקרתית בבייג'ינג סטודנטים שנתפסים יוצאים בלי להודיע או באמתלה שקרית מקבלים אזהרה, ואחרי שתיים שלוש אזהרות יורחקו ל-15 יום מהלימודים.

ההגבלות הנוקשות האלו הזרימו לא מעט תמונות וסרטונים משעשעים לרשת, בהם נראים סטודנטים שמנסים להימלט מהקמפוס בדרכים יצירתיות - קפיצה מעל החומות המקיפות, זחילה מתחתן ולפעמים אפילו שייט בסירה באגם סמוך. רבים מהסטודנטים נמלטו כדי לאכול במסעדות בחוץ אחרי שמאסו בחדר האוכל. ההגבלות המחמירות גם הפרידו לא פעם בין זוגות אוהבים ובתמונה רומנטית במיוחד שנפוצה ברשת נראה זוג סועד יחד משני צידי גדר האוניברסיטה, הסטודנטית בפנים ובן זוגה בחוץ.

המורים יכולים לצאת משערי הקמפוס

מאז תחילת שנת הלימודים האקדמית השמיעו סטודנטים ביקורת נגד ההגבלות ברשת. טענה מרכזית של הסטודנטים הייתה כי האוניברסיטאות מתנהלות בסטנדרט כפול, כאשר הן מאפשרות למורים ולעובדי סגל לצאת ולהיכנס לקמפוס, בעוד הם עצמם חסומים. הביקורת גברה לקראת החג הלאומי הסיני, חופשה בת שמונה ימים שמתחילה ב-1 באוקטובר. הסטודנטים חוששים שיצטרכו לבלות גם אותה בקמפוס.

בין גולשי האינטרנט הסינים היו כאלה שלא הזדהו עם הסטודנטים והאשימו אותם בכך שהם פוגעים במלחמה בקורונה וצריכים להיענש, אך הרוב הראו סימפתיה למצבם. בסקר בעניין שערכה התקשורת הסינית, 93% מהמשיבים אמרו שהם לא מבינים מדוע התנועה של הסטודנטים מוגבלת ואילו אנשי הצוות מקבלים תנועה חופשית.

הביקורות האלה חלחלו בהדרגה לחלק מהרשויות. במחוז ג'יאנגשי במזרח סין רשויות החינוך ביקשו בשבוע שעבר מהאוניברסיטאות לאפשר לסטודנטים בעלי קוד ירוק תקין באפליקציית הבריאות וללא חום לצאת מהקמפוס.

במקביל גם משרד החינוך בבייג'ינג קרא לאוניברסיטאות להקל על היציאה של הסטודנטים לצורך התמחות, חיפוש עבודה וסיבות אחרות. לי יי, סגן מזכיר משרד החינוך בבייג'ינג, אמר כי "צריכה להיות יותר תקשורת והבנה הדדית בין הסטודנטים לצוות". באותה הנשימה משרד החינוך קרא להרחיב את הלימודים הפטריוטים לסטודנטים דרך הדגשת סיפורי גבורה של צוותי רפואה מול המגפה, כדי לחזק את רוח הלחימה שלהם.

גם באוניברסיטה ללימודים בינלאומיים בשיאן ההנהלה נסוגה במהירות בעקבות מופע הצעקות המתוזמן של הסטודנטים, שהם הבטיחו להמשיך להציג מדי יום. האוניברסיטה הודיעה כבר למחרת כי תפשט את הליך קבלת אישור יציאה וכניסה לקמפוס, אף שהסטודנטים עדיין מתבקשים להישאר בעיר. בקמפוס גם יוקם מרכז קניות שיהיה פתוח 24 שעות ביממה, והאוניברסיטה תפקח על הקפטריות שניצלו את המצב להעלות מחירים.

הרשויות בקמפוס ידאגו אפילו שהסטודנטים יוכלו לאסוף את החבילות שקנו באינטרנט בצורה נוחה ומסודרת בקמפוס. מי היה מאמין שאפילו בסין מחאה עוזרת לפעמים. 

עיקרי ההגבלות באוניברסיטאות הסיניות
> איסור כניסה ויציאה חופשית מהקמפוס ללא סיבה מוצדקת
> פיזור מצלמות לזיהוי פנים ומדידת חום
> חובת בידוד של שבועיים על סטודנטים שחזרו מערים אחרות
> 15 יום הרחקה מהלימודים למי שהפר פעמיים את הכללים