ירוק בוהק בתל אביב: ת"א 35 עלה ב-1.5%, ת"א 90 קפץ ב-2.8%

העליות הקיפו את כל המגזרים • מדד הביומד בלט בעלייה של 4.9%, מדד הבנקים עלה ב-0.9%, מדד ביטוח הוסיף 1.6% ומדד נפט וגז התקדם ב-2.8% • אבוג'ן המריאה 43%, דלק קפצה 8% • הדולר נחלש ב-0.2% ל-3.459 שקלים

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

דריכות לקראת העימות בארה"ב, איך מתמחרים את השוק המקומי בסגר ואיך מניות הבנקים מושפעות מהדחיות במשכנתא?

17:25

יום המסחר בבורסה של תל אביב ננעל בעליות חדות שחצו את כל המגזרים. מדד ת"א 35 עלה ב-1.5%, מדד ת"א 125 התקדם ב-2% ומדד ת"א 90 קפץ ב-2.8%. כאמור, העליות הקיפו את כל המגזרים וכל המדדים הענפיים ננעלו בעליות. מדד הביומד בלט בעלייה של 4.9%, מדד הבנקים עלה ב-0.9%, מדד ביטוח הוסיף 1.6% ומדד נפט וגז התקדם ב-2.8%.

אבוג'ן טסה 43%, דלק קפצה ב-8% לאחר העסקה עם קרן ארבל, לייבפרסון עלתה ב-5%.

15:35


הדולר נחלש ב-0.2% ושערו היציג נקבע על 3.459 שקלים. הליש"ט התחזקה ב-0.5% לשער של 4.4531 שקלים והאירו התקדם ב-0.1% לשער של 4.0519 שקלים.

בניגוד למגמה בעולם, בבורסה נמשכות עליות השערים, מדד ת"א 35 עולה ב-1.4%, מדד ת"א 125 מוסיף 1.6% ומדד ת"א 90 עולה ב-1.8%.

14:00

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל לפי שעה בעליות חדות, וזאת בהמשך לעליות שנרשמו בימי המסחר האחרונים בוול סטריט ולמרות חוזר הוודאות במשק נוכח הסגר שצפוי להימשך אם כי לא ברור באיזה מתווה.

מדד ת"א 35 עולה ב-1.5%, ת"א 90 מטפס ב-2.1% ומדד הבנקים עולה ב-1.2%. 

מניית דלק מזנקת ב-9% על רקע הדיווח של החברה לפיה קרן ארבל נכנסת להשקעה בדלק ישראל. 

אבוג'ן בולטת בזינוק חד של 28%, אלקטריאון עולה בכ-5%, איי.אפ.אפ מטפסת ב-5%.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם בכ-800 מיליון שקל.

בנק ישראל הודיע על הרחבה נוספת של מתווה דחיית ההלוואות במערכת הבנקאית שיכנס לתוקפו החל מתחילת אוקטובר. בבית ההשקעות איי.בי.איי מעריכים כי האפסייד על מניות הבנקים גבוה (בין 30%-45%), אך סבורים כי עדיף להיחשף לסקטור דרך מניות דיסקונט, פועלים ולאומי, וזאת לאור התמחור הנמוך המשקף עוצמת פגיעה גבוהה יותר מהצפוי. "לצד מתווה הדחייה, שהיה צפוי לאור הסגר הנוכחי, ייתכן מאוד כי הבנקים ירשמו הפרשות להפסדי אשראי גבוהות גם ברבעון השלישי. נציין כי הפרשה גבוהה נוספת כבר מגולמת במודלים שלנו כחלק מההנחות שלנו לחזרה לשגרה באופן מתון, הנחה כי תחזית המאקרו השלילית יותר של בנק ישראל יותר ריאלית וכן על רקע חוסר הוודאות לקראת חודשי החורף", כך כתבו כלכלני איי.בי.איי.

12:00

"היעילות של הסגר מוטלת בספק. ההערכות לעלייה בתחלואה, קטיעת שרשרת ההדבקה ועוד... לא נעשו. בסופו של דבר הסגר יהיה חיובי אם נדע לצאת ממנו טוב", כך אמר רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות איי.בי.איי, בראיון ל"גלובס" הבוקר. "הבעיה היא שאם אנו מרחיבים את הפריזמה ניתן להטיל ספק בהנחה זו. יש לנו שתי בעיות עיקריות. האחת, פוליטית. ניהול עם ניגודי אינטרסים. יש קושי לאכוף את המלצות הדרג המקצועי. השני, הפן הכלכלי. אין תחלופה בין מצב בריאותי וכלכלי. צריכים לטפל בבריאות כדי שהכלכלה תעבוד. בסופו של דבר זה בדיוק מה שאנו עדים בו כרגע. אם נעים מסגר לסגר אתה מבין שזו השגרה ולא מדובר במשבר חולף ובשגרה כזו הפגיעה חריפה יותר".

11:15

מתמתנות העליות בבורסה ומדד ת"א 35 רושם כעת עלייה של כ-1%. 

מניית מיקרונט  מזנקת לאחר שהחברה דיווחה הבוקר על קבלת הזמנה ראשונה מיצרנית משאיות בינ"ל מובילה בעולם, למוצרי הסמארט-האב (קופסה שחורה) והסמארט-טאב (טבלטים ייעודיים קשיחים) של החברה. הזמנה זו (בשלב זה בכמות מוגבלת) הנה חלק מהסכם הנמצא בשלבי חתימה לתקופה של 3 שנים לרכישת מוצרי הדגל של החברה עם ענקית אוטומוטיב אירופאית. ליצרנית המשאיות הבינ"ל אופציה להארכת ההסכם בתנאים דומים לתקופה של שנתיים נוספות. 

גם תאת  רושמת עלייה חדה, לאחר שבסוף השבוע הוסיפה לערכה בוול סטריט כ-40% בעקבות חוזה חדש עם לקוח משמעותי ותיק. תאת טכנולוגיות, שבשליטת קרן פימי בראשותו של ישי דוידי, מספקת מוצרים ושירותים לתעשיית התעופה. בסוף השבוע עדכנה החברה על חתימת חוזה תחזוקה ותיקונים (MRO) עם ענקית התעשייה מארה"ב Honeywell, העוסקת בין היתר בתחום התעופה ומספקת מערכות שונות לתעשייה. 

10:00

שבוע מסחר מקוצר בבורסה החל במגמה חיובית, בעקבות העליות החדות בוול סטריט בשני ימי המסחר האחרונים. מדד ת"א 35 מתקדם בכ-1.7%. 

עליות חדות רושמות מניות טאואר, לייבפרסון , איי.אפ.אפ, אוגווינד , נייס, אלקטריאון ואודיוקודס. 

קבוצת דלק  חתמה על הסכם מחייב עם קרן ארבל להשקעה בדלק ישראל, בסכום של 450 מיליון שקל. השלמת העסקה תאפשר לקבוצה לפרוע בפירעון מוקדם את מלוא יתרת החוב לבנקים המובטחים ברמת קבוצת דלק וחברות המטה בהיקף של 340 מיליון שקל. 

07:20

1. יום המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה חיובית. זאת, לאחר שבניו יורק נרשם אתמול עוד יום של עליות חדות. באסיה המגמה מעורבת כעת ובמסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות קלות.

2.  המשקיעים מסתכלים כנראה לעתיד שמעבר למגפת הקורונה, שכן בינתיים מספר החולים המאומתים בקורונה בארץ ובעולם ממשיך לעלות. מספר המתים מנגיף הקורונה ברחבי העולם חצה את רף המיליון, על פי נתונים של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס. ארבע מדינות אחראיות על כמחצית מכלל המתים, לפי הנתונים המדווחים - ארצות הברית, ברזיל, הודו ומקסיקו. בארץ הגיע ל-1,507 מספר המתים מקורונה ומספר החולים קשה הגיע ל-772 חולים. 

הסגר השני בארץ, שהחל ביום שישי האחרון, הביא את בנק ישראל ואת המערכת הבנקאית להחליט על מתווה שלישי לדחייה רוחבית בהחזרי הלוואות, שנלקחו על ידי הציבור קודם לקרות המשבר. הבנק המרכזי והבנקים הגיעו להבנה לפיה המועד הסופי להגשת בקשות לדחיית החזרי הלוואות יידחה מסוף אוקטובר הקרוב עד סוף דצמבר. כך שלפי שעה הציבור יוכל להגיש עד סוף השנה בקשות לדחיית החזרי הלוואות צרכניות רגילות (של עד 100 אלף שקל יתרה), משכנתאות והלוואות לעסקים. עד סוף השנה יוכלו הפונים לקבל דחייה בהחזרים או להאריך דחייה שכבר ניתנה להם, כל עוד לא מיצו אותה (להוציא בהלוואות צרכניות רגילות). 

3. המניות הדואליות חזרו לתל אביב עם פערי ארביטראז' חיוביים בולטים, לאחר עליות חדות בניו יורק בשני ימי המסחר האחרונים. אבוג'ן  בולטת עם פער של כ-35%, איי.אפ.אפ  כ-5.8% ומניות טבע , טאואר, נייס , נובה, אודיוקודס ופריגו עם פערים של עד 4.5%. 

4. בגזרת הסחורות, הזהב חזר לטפס בימים האחרונים וגם היום נסחר בעלייה קלה סביב 1,888 דולר לאונקיה (חזה לדצמבר). הנפט מסוג ברנט רושם ירידה קלה לרמה של 42.25 דולר לחבית. הדולר נחלש בכ-0.1% מול האירו ונסחר סביב 1.167 דולרים לאירו.

5. אלשטיין איבד את אי.די.בי: בית המשפט המחוזי בת"א הוציא ביום שישי צו לפתיחת הליכים כנגד חברת אי.די.בי פיתוח וכן צו לפירוקה, לאחר שנקבע כי החברה היא חדלת פירעון. במקביל, מינה השופט חגי ברנר את עו"ד אופיר נאור כנאמן לחברה, שנשלטה עד כה בידי אדוארדו אלשטיין. בנוסף, השופט נענה לבקשת נאמני אגרות החוב המובטחות מסדרות י"ד ו-ט"ו, להחליט למנות כונסי נכסים זמניים ל-70 אחוז ממניות דסק"ש ול-5 אחוז ממניות כלל ביטוח, משועבדות לטובתם, בהתאמה.