תאת מזנקת בכ-30%: חתמה על חוזה חדש עם האניוול האמריקאית

לפי הודעת תאת, החוזה החדש נוגע לתיקונים ותחזוקה של רכיב מסוים אשר האניוול מפתחת, וכך לצד העסקים הקיימים, ההסכם יעביר את כל הפעילות בתחום זה לתאת שתספק תמיכה ללקוחות האניוול

ישי דוידי / צילום: איל יצהר
ישי דוידי / צילום: איל יצהר

מניית תאת טכנולוגיות מזנקת בבורסה בתל אביב, לאחר שבסוף השבוע הוסיפה לערכה בוול סטריט כ-40% בעקבות חוזה חדש עם לקוח משמעותי ותיק. תאת טכנולוגיות, שבשליטת קרן פימי בראשותו של ישי דוידי, מספקת מוצרים ושירותים לתעשיית התעופה. בסוף השבוע עדכנה החברה על חתימת חוזה תחזוקה ותיקונים (MRO) עם ענקית התעשייה מארה"ב Honeywell, העוסקת בין היתר בתחום התעופה ומספקת מערכות שונות לתעשייה.

האניוול היא לקוחה ותיקה של תאת (באמצעות החברה הבת האמריקאית של תאת, Piedmont ), ובשנת 2019 ההכנסות של תאת ממנה הגיעו ל-12 מיליון דולר, כלומר כ-11.7% מסך הכנסות החברה באותה שנה. לפי הודעת תאת, החוזה החדש נוגע לתיקונים ותחזוקה של רכיב מסוים ("331 APU") אשר האניוול מפתחת, וכך לצד העסקים הקיימים, ההסכם יעביר את כל הפעילות בתחום זה לתאת שתספק תמיכה ללקוחות האניוול. לפי אתר האינטרנט של האניוול, ברכיב הספציפי הזה משתמשות שתי יצרניות המטוסים הגדולות, בואינג ו-Airbus.

"אנו גאים בכך שנבחרנו על-ידי האניוול כשותף המועדף לטווח הארוך לאספקת שירותי MRO ל-331 APU", מסר מנכ"ל תאת, יגאל זמיר. "החברה הבת של תאת, פידמונט, היא כבר כיום שחקנית מובילה בתחום זה, המספקת שירותים לחלק מהציים הגדולים בעולם ויש לה יכולת ואיכות מוכחת. ההסכם הזה ממצב את תאת כספקית שירותי ה-MRO המובילה לציים הרלוונטיים ברחבי העולם ומהווה הזדמנות צמיחה גדולה לתאת. אנו מצפים להרחיב ולחזק את שיתוף הפעולה המסחרי שלנו עם האניוול בעתיד".

כאמור, מניית תאת זינקה בסוף השבוע בוול סטריט: ביום שישי, לאחר הדיווח על ההסכם החדש, המניה קפצה בכ-45%, אך אתמול, עם פתיחת שבוע המסחר הנוכחי, ירדה בכ-4%. הזינוק במניה ביום שישי היה במחזור מסחר גדול במיוחד: כמעט 16 מיליון מניות נסחרו באותו יום, פי 50 מיום מסחר ממוצע במניית תאת בנאסד"ק. במחיר המניה הנוכחי של תאת, 5.6 דולר, שווי השוק של החברה הוא 36 מיליון דולר, כ-124 מיליון שקל.

כאמור, בעלת השליטה בתאת  היא קרן פימי, שחזרה לשלוט בחברה בשנת 2013 ומחזיקה כיום ב-59.2% ממניות החברה, בשווי נוכחי של 29.4 מיליון דולר. זהו הסיבוב השני של קרן פימי בתאת. ב-2004 היא רכשה מניות תאת בהשקעה של 8 מיליון דולר וב-2007 מכרה את מניותיה לחברת קמן בתמורה כוללת של 40 מיליון דולר, כחלק מעסקה שבה רכשה קמן את גרעין השליטה בחברה מידי פימי ומייסדי תאת. ב-2013, לאחר שקמן הגיעה לכינוס נכסים, פימי זכתה במכרז לרכישת מניות השליטה בתאת, ושילמה 125 מיליון שקל, לפי שווי של 233 מיליון שקל לתאת - גבוה משמעותית מהשווי הנוכחי.

עד לדיווח על החוזה עם האניוול, מניית תאת רשמה תשואה שלילית של כ-20% מתחילת 2020 על רקע הפגיעה של מגפת הקורונה בתעשיית התעופה האזרחית העולמית, שהשפיעה לרעה על תוצאות החברה. במחצית הראשונה של השנה, הכנסותיה של תאת הסתכמו ב-42 מיליון דולר, ירידה לעומת הכנסות של 46.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנת 2019, והחברה עברה מרווח נקי צנוע להפסד נקי בסך 1.8 מיליון דולר. המנכ"ל זמיר ציין עם פרסום הדוחות בחודש אוגוסט כי בעוד שהכנסות החברה מתחום ה-MRO לתעשיית התעופה האזרחית נשחקו בשל המגפה, פעילויות אחרות של החברה (התחום הצבאי, OEM ומטוסי מטען) נותרו יציבות. בשל הפגיעה, תאת נקטה בצעדים של הפחתת עלויות - כך למשל ברבעון השני ההוצאות התפעוליות ירדו ב-12.5% לעומת הרבעון המקביל, עיקר הירידה בהוצאות המכירה והשיווק.