בקשה לאישור תובענה ייצוגית בכ-50 מ' ש' נגד סלקום: שידלה דיירים להדליף פרטי התקשרות של כל הבניין שלהם

לפי הבקשה, הדייר אותו משדלת סלקום להדליף את פרטי ההתקשרות מקבל בתמורה הטבה בסכום של כ-1,000 שקל • בשיחה שהוקלטה וצורפה כתמליל אמרה מנהלת המכירות כי "זה משהו שאנחנו עושים בכל הארץ"

מנכ"ל סלקום, אבי גבאי / צילום: כדיה לוי
מנכ"ל סלקום, אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

בקשה לאישור תובענה ייצוגית בסכום מוערך של 50 מיליון שקל הוגשה לביהמ"ש המחוזי בתל אביב נגד חברת סלקום בטענה כי החברה נקטה בפרקטיקה פסולה לכאורה של שידול של דיירים בבניינים רבי קומות להדליף פרטי התקשרות של כל דיירי הבניין. לפי הנטען, סלקום עשתה זאת כדי לשלוח לכל דיירי הבניין הצעות להתחבר לסיבים האופטיים של חברת סלקום. לפי הבקשה, הדייר אותו משדלת סלקום להדליף את פרטי ההתקשרות מקבל בתמורה הטבה בסכום של כ-1,000 שקל.

על פי הבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד צביקה מצקין, בבניינים רבים בישראל נפרסה תשתית של סיבים אופטיים באמצעות מסופק חיבור לשירותי אינטרנט מהיר. בפועל, נפרסה תשתית על ידי מספר חברות במקביל, דבר שגורם לתחרות בין החברות על הספקת השירותים לדיירי הבניין.

לטענת עו"ד מצקין, "תחרות זו בין החברות הניבה טקטיקות שיווק ומכירה פסולות, הן במישור המשפטי והן במישור המוסרי-ערכי, תוך רמיסת פרטיותם של דיירי אותם בניינים, באמצעות פיתוי של מי מדיירי הבניין ושידולו להדליף לסלקום את מספרי הטלפון של דיירי הבניין, תמורת הטבה כספית הניתנת לדייר הנבחר", וכך "משכנעות המשיבות ומפתות את אותו דייר לבגוד באמונם של שכניו ולמסור לידיה את פרטי ההתקשרות של דיירי הבניין".

לטענת מצקין, מדובר ב"שוחד" של ממש הניתן על ידי סלקום לאחד מבין דיירי הבניין על מנת לקנות מידיו מידע פרטי מוגן של אזרחים תמימים. "כל זאת עושה סלקום על מנת שזו תוכל להטריד את השכנים והשכנות בהודעות ושיחות שיווקיות מבלי שהם נתנו את הסכמתם החופשית והמודעת למסירת פרטיהם האישיים לגורמים מסחריים כמו סלקום, וכל שכן שלא הסכימו כי מידע פרטי זה יודלף על מנת שגורמים מסחריים יוכלו להטריד את מנוחתם בהצעות טורדניות להצטרף לשירות".

"באותה השעה ממש, באופן מתוזמר, בליץ של הודעות שיווקיות"

לבקשת האישור צורפו תמלילי שיחות של דיירים עם נציגי חברת סלקום המוכיחים את הנטען בתובענה.

"בפרויקט מגדלי גינדי TLV בו מתגורר בני (בני איזקס התובע הייצוגי, א"ג) קיימת קבוצת וואטסאפ של בעלי הדירות. ביום 12.8.2020 קיבל בני, כמו מרבית שכניו ושכנותיו בבניין החברים בקבוצת הוואטסאפ, באותה השעה ממש, באופן מתוזמר, בליץ של הודעות שיווקיות גנריות ואחידות, שהטרידו את מנוחתם ושלוותם של השכנים והשכנות".

לפי הבקשה, בהודעות נכתב "היי זו מאי מסלקום, שוחחנו בעבר לגבי הצטרפות לאינטרנט בסיבים אופטיים. זה רלוונטי עדיין? מעוניין שנתקשר?". בקבוצת הוואטסאפ של הבניין התלוננו הדיירים על מתקפת הספאם שכללה הודעות, שיחות טלפון ואף דפיקה של דלתותיהם.

מגדלי גינדי TLV./ צילום: באדיבות גינדי
 מגדלי גינדי TLV./ צילום: באדיבות גינדי

בעקבות כך מנכ"ל חברת גינדי אבי זמיר שלח מכתב התראה למנכ"ל סלקום אבי גבאי ובו הוא ציין את ההתנהלות הפסולה של סלקום, והדגיש את סימני השאלה שהתעוררו בדבר אופן השגת פרטיהם האישיים של דיירי מגדלי גינדי TLV.

"אני סמוך ובטוח כי פנייתי אליך, כעומד בראש חברה מהמובילות במשק, תוביל הן להפסקה של הפעילות המשווק מול הדיירים והן לביצוע בירור פנימי ומעמיק אצלכם ואצל המשווק שמטרתו להבין כיצד פרטיהם האישיים של כ-800 דיירים הגיעו לידכם".

לפי הבקשה, בעקבות פניית מנכ"ל גינדי התנצלה סלקום על הטעות כביכול, והודיעה כי הנהלים יחודדו והתחייבה שלא להמשיך בפעולות השיווק למגדלי גינדי TLV וכן התחייבה לחדול ממשלוח הודעות ספאם. אלא שסלקום המשיכה בפעולות השיווק האגרסיביות. בעקבות כך, מנהל ממחלקת השיווק של סלקום שב והתנצל. "לאחר בדיקה ותחקיר שבוצעו, אני יכול להבין את הכעס של הדיירים ושוב להתנצל בשמי ובשם סלקום. הנחיה חוזרת ירדה לכלל העובדים בנושא זה".

"כל מה שאני צריכה כדי להביא לך את ההטבה הזו, זה הכי פשוט בעולם. בסך הכל צילומי מסך של הטלפונים של האנשים בקבוצה"

אלא שלפי הנטען בבקשה, מדובר בטיוח שיטה של ממש. "כעולה משיחותיו של ניר עם סלקום, התנצלותה של סלקום שווה כמו בפעם הראשונה, כך גם בפעם השניה, כקליפת השום, שכן טקטיקה פסולה זו של סלקום להשגת מידע אישי של דיירים באופן בלתי חוקי, באמצעות שידולו של דייר בבניין לצלם את מספרי הטלפון של הדיירים החברים בקבוצת הוואטסאפ, המשיכה להתקיים באופן נרחב אף לאחר התנצלות זו, לגבי בניינים אחרים רבים ברחבי מדינת ישראל".

המבקשים טוענים כי חשיפת השיטה של הדלפה מבפנים התגלתה לאחר שהתברר לדיירים כי דיירים שאינם חברים בקבוצת הוואטסאפ של הבניין אינם מקבלים את הודעות הספאם. כאשר התובע הייצוגי התקשר לסלקום וביקש לדעת כיצד קיבלה החברה את כלל המספרים ושלחה את כל ההודעות בדיוק באותו זמן, השיבה הנציגה כי מדובר במידע שנמצא אצל מחלקת תשתיות של סלקום וכן שמדובר במידע במצוי במערכת המידע של סלקום.

לפי הנטען, גם לאחר דרישה חוזרת ונשנית לחשוף כיצד התקבלו המספרים, השיבה הנציגה כי "אני אומרת עוד פעם, המידע שיש לנו זה מערכת מידע של סלקום. זה לא משהו שאני יכולה להגיד לך מאיפה, אני בעצמי לא יודעת".

כחודש לאחר משלוח הודעות הספאם, פנתה מנהלת מכירות בסלקום בשם רות שמעונוב, והציעה לו הנחה בחיבור לאינטרנט תמורת הדלפת מספרי הטלפון של הדיירים. "תראה, אני יכולה לעשות איתך עסקה. היא תהיה מאוד מאוד משתלמת לך, והיא גם עוזרת לי. וההצעה שאני יכולה להציע לדייר אחד בבניין... בעיקרון אני יכולה לתת לך הטבה סופר שווה, זו הטבה של 119 ₪ למשך שנה... קוראים לזה הטבת ועד. בדרך כלל אנחנו מציעים את זה לועד של הבניין. אני לא מכירה את הועד שלכם... עכשיו תראה כל מה שאני צריכה כדי להביא לך את ההטבה הזו, זה הכי פשוט בעולם. בסך הכל צילומי מסך של הטלפונים של האנשים בקבוצה. ולמה? אני בעצם יוצרת איתם קשר".

מנהלת המכירות הוסיפה ואמרה כי היא "כמובן לא אומרת להם מאיפה קיבלתי את המספרים. זה דאטות של סלקום מבחינתם", והוסיפה כי "ככה זה עובד".

"זה פרקטיקה שמאוד נהוגה במיוחד בכל מה שקשור לפריסה של הסיבים"

בשיחה שהוקלטה וצורפה כתמליל לתובענה הייצוגית, אמרה מנהלת המכירות שמעונוב כי "זה משהו שאנחנו עושים בכל הארץ. כל יום אני מדברת עם אנשים, שולחים לי, אני מראה לך את הגלריה שלי מלאה בצילומי מסך... זה פרקטיקה שמאוד נהוגה במיוחד בכל מה שקשור לפריסה של הסיבים", והוסיפה כי זה נהוג בחברה ואף בחברות אחרות. "מלא, מלא, בערימות".

לדברי שמעונוב בשיחה נוספת "יש מחלקה שלמה שמטפלת בזיכויים של ועד, יש אפילו חוזה של הטבות ועד, חוזה של סלקום. זה משהו שעושים את זה כולם. כל מי שעובד בסלקום בסיבים האופטיים.

כאשר הדייר שאל אם לא מדובר בפרקטיקה בעייתית, השיבה מנהלת המכירות "לא, לא, לא. אין בזה שום בעיה. שום, שום, שום בעיה. אם היה בזה משהו בעייתי, אתה יודע, חברה גדולה כמו סלקום לא הייתה מכניסה את עצמה למקום שיכול לעשות צרות בסופו של יום".

הפרו את חוק הפרטיות

עו"ד מצקין טוען בבקשה לאישור התביעה כייצוגית כי במעשיהן חברת סלקום וכן חברת ריל טיים הפועלת כמשווקת עבור סלקום, הפרו את חוק הגנת הפרטיות, זאת כיוון שמספרו האישי של אדם הוא מידע פרטי מוגן. לטענת מצקין, יש לחייבן גם בגין פעולות השידול לאור חוק השליחות וסעיף 12 לפקודת הנזיקין. עוד נטען כי התנהלותן של סלקום וריל טיים מפרה אף את האיסור הקבוע בסעיף 2 לחוק הגנת הצרכן האוסר הטעיית הצרכן במהלך ניהול משא ומתן להספקת שירות או מוצר. זאת בכך שהן מסתירות מהלקוחות הפוטנציאליים כי שכנם הוא שהדליף להן את מספרי הטלפון של דיירי הבניין.

התובענה הייצוגית מבקשת גם לתבוע בשם קבוצת "הדיירים הסוררים" שהדליפו את מספרי הטלפונים של שכניהם לבניינים. "סלקום ושלוחיה יצרו חזות של הסכם לגיטימי בינה לבין הדייר המדליף". על פי הנטען, נציגי סלקום משדלים את הדיירים להדליף תוך יצירת מצג שווא כי מדובר בפרקטיקה תקינה לאחר היוועצות בעורך דין, וכי אין בכך כל בעיה.

בסופו של דבר, מתבקש בית המשפט המחוזי בתל אביב לקבוע כי שיטת השידול והפיתוי איננה חוקית; שצילומי המסך המודלפים מפרים את דיני הפרטיות; לאסור על התחקות ובילוש אחר מספרי הטלפון וכן להשמיד את כל צילומי המסך ולמחוק פרטים אישיים אלו מכל מאגר מידע. זאת לצד בקשה לחייב את סלקום וריל טיים בפיצוי של 50 מיליון שקל לחברי הקבוצה.

מסלקום נמסר כי "התביעה טרם התקבלה בסלקום". (57922-09-20). 

*** גילוי מלא: בא-כוח התובע הייצוגי, עו"ד צביקה מצקין, מייצג לאחרונה את הח"מ בעניין אישי שאין לו זיקה להליך נשוא הכתבה.