הלילה: עימות ראשון בין ביידן לטראמפ; הנה מה שצריך לדעת לקראתו

מנחה פוקס ניוז ינחה את העימות הראשון בין שני המועמדים לנשיאות שצפוי לעסוק במינוי השופטת של טראמפ לבית המשפט העליון וכשירות המועמדים לתפקיד

דונלד טראמפ נגד ג'ו ביידן / צילום: Associated Press
דונלד טראמפ נגד ג'ו ביידן / צילום: Associated Press

האינסטינקטים הפוליטיים הבלתי רגילים של הנשיא טראמפ יתמודדו הלילה (ג') עם הסגנון המסורתי יותר של ג'ו ביידן, כששני המועמדים יתייצבו לראשונה לעימות חזיתי על אותה במה.

העימות ייערך בקליבלנד, אוהיו, כאשר הסקרים מראים שביידן מוביל בכמה מדינות מפתח וההצבעה המוקדמת כבר יצאה לדרך כחלקים מארה"ב. בשנת בחירות ששובשה במגיפת הקורונה, שלושת העימותים המתוכננים בין המועמדים יהיו אירוע נדיר שבו תהיה למועמדים הזדמנות אחרונה להציג את טיעוניהם.

כריס וולאס, מנחה "פוקס ניוז סאנדיי", ינחה את העימות, והוא קבע לאחרונה את רשימת הנושאים: הרקורד של המועמדים, בית המשפט העליון, המגיפה, הכלכלה, בעיות הגזע והאלימות בערים והיושרה של הבחירות.

העימות אמור להתחיל ב-9 בערב שעון החוף המזרחי (4 לפנות בוקר מחר שעון ישראל) ולהימשך 90 דקות. הוא ישודר בשידור חי בשלל ערוצים כולל ABC, CBS, פוקס, NBC, CNN, פוקס ניוז, MSNBC ו-C-Span וגם ביוטיוב.

ויכוח סביב המינוי לבית המשפט העליון

העימות נערך כמה ימים אחרי שהנשיא טראמפ הכריז על השופטת איימי קוני בארט כמועמדת שלו לבית המשפט העליון, והצית בכך את מה שצפוי להיות מאבק מינוי לוהט בישורת האחרונה לפני הבחירות. טראמפ קרא לרפובליקנים בסנאט לאשר את המינוי לפני הבחירות בעוד חמישה שבועות (3 בנובמבר).

עמדותיהם של טראמפ וביידן על המינוי, והשאלה אם ראוי שהוא יבוצע לפני הבחירות, עשויות למלא תפקיד בהנעה של בסיסי התומכים שלהם.

ביידן טוען שהמנצח בבחירות 2020 צריך להיות זה שממנה את השופט העליון הבא, כי הסנטורים הרפובליקנים לא הצביעו על מינוי השופט מריק גרלנד בעקבות מותו של השופט העליון אנטונין סקאליה לפני בחירות 2016. למרות מחאות הדמוקרטים באותה עת, הרפובליקנים אמרו שהם אינם רוצים למלא את מושב השופט העליון בשנת בחירות. כעת הם טוענים שהשנה המצב שונה, כי הם שולטים גם בבית הלבן וגם בסנטט.

ביידן הודיע שהוא ימנה שופטת שחורה לבית המשפט העליון אם הוא ייבחר ויתפנה עוד מושב, אך הוא לא פרסם רשימת שמות, כפי שטראמפ עשה. הוא גם לא השיב לשאלה אם הוא יגדיל את מספר השופטים העליונים, רעיון שכמה פרוגרסיבים תומכים בו.

בעצרות הבחירות והראיונות שלו, טראמפ עדיין לא הציג חזון מפורט לארבע השנים הבאות אם הוא ייבחר מחדש. במקום זאת הוא התמקד בהצגת ביידן כסוציאליסט והצגת הקדנציה שלו עצמו כמוצלחת. לשאלה מה תהיה האג'נדה שלו, שהוצגה בפניו בראיון לוול סטריט ג'ורנל ביוני, טראמפ הצביע יותר על הכהונה הראשונה, אם כי הוא אמר שהוא יתמקד בכלכלה. עם ההצבעה המוקדמת שכבר יצאה לדרך, העימות יכול להיות מבחינתו הזדמנות להציג את תוכניותיו.

ביידן נוהג להציג תוכניות לטיפול במגיפה, בכלכלה ובפתיחה מחדש של בתי ספר. באופן כללי הוא מציג את נשיאותו בשאיפה כזו שתרפא את פצעי השיסוי והפילוג של המדינה בעקבות המגיפה והתסיסה הגזעית.

טראמפ וביידן תוקפים את הכשירות אחד של השני

טראמפ מקדיש את עיקר הביקורת שלו על ביידן ליכולתו לכהן כנשיא, ומטיל לעיתים תכופות ספק ביכולתו השכלית בציוצי טוויטר ועצרות. הערב נדע אם הקו הזה יימשך ובאיזו הצלחה. הנשיא הרחיק לכת עד כדי כך שרמז שביידן יזדקק לתרופות שיפור ביצועים לפני העימות.

ביידן מתייחס לטענות הללו כ"טיפשיות", ותוקף את התאמתו של טראמפ לתפקיד. "הנשיא מדבר על יכולת קוגניטיבית", הוא אמר במסיבת עיתונאים. "הוא לא נראה כמו אחד שיש לו מודעות קוגניטיבית למה שקורה".

טראמפ, כעת בן 74, היה הנשיא המבוגר ביותר כשהוא הושבע לפני ארבע שנים. ביידן יהיה בן 78 בהשבעתו אם הוא ייבחר.

טראמפ שינה בצורה דרמטית את אופי העימותים במרוץ לנשיאות, עם התקפות אישיות יותר במטרה לזעזע את יריביו ולהוציאם משיווי משקל. ב-2016, זמן קצר לפני אחד העימותים שלו עם שרת החוץ לשעבר הילארי קלינטון, הוא קיים אירוע תקשורתי עם נשים שהאשימו את בעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, בהתנהגות מינית לא ראויה. באותו עימות, הוא הלך אחרי קלינטון על הבמה כשהיא השיבה לשאלות.

המצביעים בפריימריז הדמוקרטים הצביעו על התנהגותו הבלתי צפויה של טראמפ בעימותים של 2016, ואמרו שהם רוצים מועמד שיוכל להתמודד איתו ראש בראש. העימות הראשון יהיה ההזדמנות של ביידן להראות שהוא לא יניח לטראמפ להוציא אותו משיווי משקל, ולהישאר ממוקד בהצגת המסר של אחדות האומה.

ביידן הודיע שהוא ינסה לבדוק את העובדות לכאורה שיציג טראמפ בזמן אמת במהלך העימות, מה שיכול להיות קשה לסגן הנשיא לשעבר כשהוא מנסה בו זמנית להציג את החזון שלו. המנחה וולאס עשוי למלא את תפקיד בדיקת העובדות, כפי שהוא עשה לאחרונה כשראיין את טראמפ.

הנשיא כבר תקף את וולאס לפני העימות, ואמר שהוא לא יזכה ליחס הוגן. "כריס הוא טוב, אבל אני אהיה מוכן להמר שהוא לא יציג לביידן שאלות קשות", הוא אמר בראיון לרדיו פוקס ניוז. "הוא יציג לי שאלות קשות, וזה יהיה לא הוגן. אין לי ספק בקשר לזה. הוא יישלט על ידי השמאל הרדיקלי".