אמיר כווית הלך לעולמו בגיל 91; אחיו יירש את השליטה

סבאח אל-אחמד אל-ג'אבר א-סבאח מת לאחר מאבק ארוך במחלה קשה • נוואף אל-אחמד א-סבאח ימונה כעת לאמיר כווית

אמיר כוויית סבאח אל-אחמד אל-ג'אבר א-סבאח, / צילום: Mohammad Hamed, רויטרס
אמיר כוויית סבאח אל-אחמד אל-ג'אבר א-סבאח, / צילום: Mohammad Hamed, רויטרס

אמיר כווית, סבאח אל-אחמד אל-ג'אבר א-סבאח, מת בגיל 91 לאחר מאבק בן חודשים ארוכים במחלה קשה. מצבו הרפואי הידרדר ובשל כך נשלח לטיפול רפואי בארצות הברית, לשם הגיע במטוס מיוחד ששלח אליו הנשיא דונלד טראמפ. הוא מת ככל הנראה בבית חולים אמריקאי וגופתו הוטסה בחזרה לארצו, ורק לאחר שהגיעה הוכרז על מותו.

א-סבאח שלט בכווית 14 שנים, אך גם קודם לכן היה דמות מובילה בעיקר ביחסי החוץ, ובעיקר בקשר עם ארצות הברית. מי שירש את מקומו הוא אחיו, נוואף אל-אחמד א-סבאח.

הנסיכות המפרצית, שכמו אחיותיה עשירה בנפט ובגז, היא בת ברית נאמנה לארצות הברית, אשר כזכור יצאה למלחמה בעיראק לאחר שסדאם חוסיין פלש לכווית השכנה.
בשבוע שעבר העניק טראמפ לאמיר כווית עיטור נשיאותי, שאותו קיבל בשמו בנו. לפי הודעת הבית הלבן, א-סבאח, קיבל את העיטור בזכות תפקידו במאמצים לפתרון סכסוכים במזרח התיכון, בהם החרם של שכנותיה למפרץ על קטאר. טראמפ אמר אז כי כווית עשויה להיות המדינה הערבית הבאה לנרמל את יחסיה עם ישראל, אחרי איחוד האמירוית הערביות ובחריין. אבל בכירים במדינה הכחישו את האפשרות הזו.

ההערכה היא כי איש לא רצה לקבל אחריות על החלטה דרמטית כאשר השילט על ערש דווי. היורש, האח נוואף א-סבאח, יהיה זה שיקבל את ההחלטה.

כווית, כמו כל מדינות המפרץ, ספגה בשנים האחרונות הפסדים כבדים בשל ירידת מחירי הנפט והגז, מקור הכנסתה העיקרי. היא לא הסכילה לבצע רפורמות מקיפות כמו בערב הסעודית ובאמירויות, בין השאר בגלל אי-תיפקוד של המנהיג הישיש, וכעת היא ניצבת בצומת דרכים.