ישראייר לבג"ץ: אפשרו המשך מכירת כרטיסים למדינות ירוקות בטיסות קיימות

הפנייה מגיעה בעקבות מתווה התעופה שעל פיו יכולים לצאת מישראל רק מי שרכשו כרטיסי טיסה עד 25.9 בשעה 14:00, מתווה שמעורר בעייתיות וגם "תמרון" שיאפשר מכירת כרטיסים

ישראייר בפנייה לבג"ץ - אפשרו המשך מכירה של כרטיסים למדינות ירוקות בטיסות קיימות.

הפנייה מגיעה בעקבות מתווה התעופה שעל פיו יכולים לצאת מישראל רק מי שרכשו כרטיסי טיסה עד 25.9 בשעה 14:00, מתווה שמעורר בעייתיות וגם "תמרון" שיאפשר מכירת כרטיסים. ישראייר מבחינתה עצרה את מכירת הכרטיסים לטיסותיה המתוכננות וגם במערכות ההזמנות טיסות אל על שמיועדות לתחילת חודש אוקטובר לא ניתנות למכירה.

תמצית טענותיה של ישראייר:

1. לפי סעיף 6(א) לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, כל אדם חופשי לצאת מישראל. תקנות אלו פוגעות בחוק יסוד זה.

2. האיסור אינו עולה בקנה אחד עם הוראות סעיף 4 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), תש"ף-2020, הקובע שהממשלה יכולה להתקין תקנות המגבילות שהייה במרחב הציבורי "אם שוכנעה כי הדבר דרוש לשם מניעת הדבקה בנגיף הקורונה בקרב הציבור וצמצום התפשטותו, צמצום היקף התחלואה או הגנה על אוכלוסיות בסיכון, והכול רק לתקופה ובמידה הדרושות לצורך השגת המטרות האמורות, לאחר שנשקלו חלופות להשגתן, הפגיעה בזכויות וההשפעות על המשק".

לפיכך, האיסור על טיסה מחוץ לישראל בתקופת הסגר אם כרטיס הטיסה נרכש אחרי 25.9.20 אינו דרוש למניעת הדבקה ולמניעת התפשטות הנגיף כאשר מדובר בטיסה למדינות ירוקות. יותר בעייתי להישאר בארץ, למרות כל המגבלות שהוטלו בתקופת הסגר, מאשר לשהות במדינה ירוקה;  זאת ועוד, לפי הודעת ישראייר "האיסור הוא גם לא במידה הדרושה. ניתן היה לאסור פתיחת טיסות נוספות בתקופת הסגר, אבל לאפשר למלא את הטיסות היוצאות, שאמורות להחזיר גם את הנוסעים שיוצאים ורוצים לחזור לישראל". לפי החברה "לא נשקלה די הצורך הפגיעה בישראייר נוכח האיסור, הגורמת לנזק ישיר של מעל 2 מיליון דולר.

לבסוף טוענת החברה הישראלית היחידה שלא הפסיקה טיסותיה בחודשים האחרונים כי "הפגיעה בחופש העיסוק של ישראייר היא בניגוד לחוק יסוד חופש העיסוק, המחייב כי הפגיעה תהיה לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש. האיסור על רכישת כרטיסים, בניגוד לאיסור על הוספת טיסות יוצאות בתקופת הסגר, פוגע בישראייר במידה העולה על הנדרש".

המשרד המטפל בעתירה הינו קריספין, רובינשטיין, בלכר שוות׳ באמצעות עורכי הדין רועי בלכר וגיא זאבי. המשרד מטפל בהתנהלות החברה למול גורמי הממשלה השונים מתחילתו של המשבר.