העימות הנשיאותי הראשון בין טראמפ וביידן: כולם הפסידו

העימות התנהל באגרסיות, תוך הטחת עלבונות אחד בשני, ולא ניתן היה לשמוע אף טענה עד הסוף • טראמפ התקיף את ביידן על התנהלות בנו האנטר, ועל כך סגן הנשיא לשעבר השיב: "אתה רוצה שגם אני אתחיל לדבר פה על האתיקה של בני המשפחה שלך?"

העימות הראשון בין טראמפ וביידן / צילום: Patrick Semansky, AP
העימות הראשון בין טראמפ וביידן / צילום: Patrick Semansky, AP

העימות הנשיאותי הראשון היה אירוע קשה לצפייה. הפרשנית הבכירה של רשת CNN דיינה באש סיכמה את האירוע בזעזוע: "זה היה שיט-שואו". הצופים האמריקאיים, רבים מהם סגורים בבתיהם בשל מגבלות הקורונה וצמודים לאתרי האינטרנט, שידורי הכבלים ואפליקציות הצפייה שונות, התכווצו בכורסותיהם.

הנשיא דונלד טראמפ התפרץ לדבריו של סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן כמעט בכל משפט. אף טיעון לא הושלם, ולא ניתן היה לנתח משפט או לחשוב על מה שהמועמדים אמרו. לפחות שלוש פעמים, התריע המנחה מרשת פוקס ניוז, כריס וואלס בפני הנשיא. 'אינך עומד בכללים שסוכמו עם מפלגתך', 'אינך מאפשר לדבר', 'אתה חייב להפסיק להפריע', פנה אליו וואלס. בשלב כלשהו שאל הנשיא: "מדוע אתה לא מעיר לו, לג'ו"? והמנחה וואלס השיב לו "בכנות, כי אתה זה שמפריע".

נראה שאומנם הורים אמריקאיים אולי לא יכולים לשלוח את הילדים לגני והכיתות הנמוכות, אך הערב הם קיבלו את חלקם בשיח שמתאים לגיל הגן. "הבנתי שעכשיו באתי לעימות איתך כריס, ולא איתו" אמר הנשיא למנחה מיד אחרי הפעם הראשונה שהתבקש לא להפריע.

ברגעים אחרים במהלך העימות, הנשיא טראמפ התבקש לגנות את קבוצות עליונות הגזע הלבן, שתקפו מפגינים, אך סירב לעשות זאת ואמר שקבוצה 'אנטיפה' היא המפחידה והמזיקה. ביידן תקף אף הוא: "אי אפשר עם הליצן הזה" ו-"תהיה בשקט", "תסתום" ועוד.

בלי לערב בני משפחה

העימות התחלק לשישה נושאים, כאשר לכל נושא הוקדש 15 דקות: מצב הכלכלה, מחלת הקורונה, מיסוי, הוגנות הבחירות, גזע ואלימות בערים, ואקלים.

ביידן פנה מספר פעמים במהלך העימות באופן ישיר לצופים וקרא להם להצביע מראש במעטפות דואר, להשתתף בבחירות וגם ניסה להסביר להם שהסכנה במינוי השופטת העליונה איימי קוני בראט, הוא שהם יאבדו את ביטוחי הבריאות שלהם וזאת בשל תיק תלוי ועומד בפני העליון בחודש נובמבר הקרוב.

אולם השיחה לא הגיעה לנושאים עניינים ברוב 90 הדקות של העימות. טראמפ תקף את בנו של ביידן, האנטר, האשים את ביידן בכך שעירב אותו בעסקאות בינלאומיות בזמן שביידן היה סגן הנשיא ואמר שהאנטר ביידן נטל סמים.

ביידן הגיב וגילה "לבני היו תקופות מאתגרות בקריירה שלו, והיה לו קשה למצוא עבודה כמו לאמריקאים רבים". אך ביידן הכחיש את האשמות טראמפ בנוגע למעורבותו בעסקאות בינלאומיות ומשך את הדיון לכך שטראמפ עלב באמריקאיים ששירתו בקרב, כמו בנו המת, בו ביידן.

טראמפ השיב: "לא דיברתי על בו, דיברתי על האנטר שגם הצבא העיף אותו כי התמכר לסמים ולא הצליח לעבוד עד שעשה הון באוקראינה". בשלב הזה ביידן התבונן למצלמה ואמר שזה בושה שהנשיא מערב בני משפחה. "אתה רוצה שגם אני אתחיל לדבר פה על האתיקה של בני המשפחה שלך?".

בחלקים אחרים של העימות, טראמפ האשים את ביידן שהוא מולך על ידי החלקים הרדיקליים של המפלגה הדמוקרטית, אך ביידן הדגיש שאינו תומך בגישת הפסקת תקצוב המשטרות ואף לא ב"גרין ניו דיל" (מדיניות מאבק בשינוי האקלים) שהוצעה על ידי ברני סנדרס. טראמפ השיב לכך: "הוא יאבד את התמיכה של האגף הרדיקלי של המפלגה שלו".

טראמפ הבטיח שיחשוף את דוחות ההון שלו (דבר שהבטיח גם לפני 4 שנים) 

בחלק אחר של העימות, דרש המנחה כריס וואלס תשובות מטראמפ על אי-תשלום המס הפדרלי. אולם טראמפ התעקש שהוא משלם סכומים גבוהים של מס מדינתי ומסים אחרים וציין כי הוא יחשוף את דוחות ההון שלו תוך זמן לא רב, כאשר תסתיים בחינת החומרים על ידי הרשויות (דבר שהוא גם הבטיח לפני 4 שנים).

כמה שעות לפני העימות פרסם ביידן את הצהרת ההון שלו ואת סכום המס הפדרלי שהוא שילם, כ-300 אלף דולרים, וזאת בהשוואה ל-750 דולר ששילם טראמפ במס פדרלי. כאשר טראמפ נשאל על כך בעימות, הוא הסביר שדוחות המס של 2017 ולפני כן, חלים על תקופת היות קבלן ואיש עסקים וכי הוא לא עבר על החוק, אלא השתמש בחוקים הקיימים.

לכך השיב ביידן, "כאשר אני אבחר, אשנה את החוקים כך שחוקי המס לא יאפשרו שימוש למען המיליונרים, אלא למען העניים".