כשפתיחת דיסנילנד לא נראית באופק: דיסני תפטר 28 אלף עובדים

החברה מציינת כי ההחלטה התקבלה על רקע המשך ההגבלות במדינת קליפורניה

הרחוב הראשי של דיסניוורלד בארה"ב שומם בימי קורונה / צילום: Charles Sykes/Invision, AP
הרחוב הראשי של דיסניוורלד בארה"ב שומם בימי קורונה / צילום: Charles Sykes/Invision, AP

חברת דיסני מסרה שהיא תפטר כ-28 אלף עובדים בפארקי השעשועים שלה בארה"ב, זמן קצר לאחר שמדינת קליפורניה אותתה שפארק דיסנילנד יצטרך כנראה להישאר סגור בעתיד הנראה לעין בגלל חששות הקורונה.

הפיטורים הם הדוגמה האחרונה למתיחות בין המדינות שמנסות לרסן את הנגיף והעסקים שמתקשים לייצר הכנסות בגלל ההגבלות עליהם.

העובדים שיפוטרו מצויים בחל"ת מאפריל, מסרה דיסני. הם מקבלים הטבות בריאות אך לא שכר. כשני שליש מהם הם במשרה חלקית. דיסני תיכנס בקרוב לדיונים על האיגודים על "צעדי המשך" לחבריהם.

בהודעה על הפיטורים אתמול (ג') אחרי הצהריים, דיסני מסרה שהשפעת המגפה "חזקה במיוחד בקליפורניה בגלל אי נכונות המדינה להסיר הגבלות שיאפשרו לדיסנילנד להיפתח".

עובד בריאות בכיר באורנג' קאונטי שבו שוכן פארק השעשועים המקורי של דיסני (שנפתח ב-1956) אמר שהמחוז כולו עדיין לא עומד בתנאים שמאפשרים פתיחת עסקים מחדש. המחוז מוגדר כעת על ידי קליפורניה כאזור "כתום" במונחי הידבקות, עם מספר מקרים "משמעותי" עדיין. ראשי עסקים ורשויות מקומיות קיוו שהמחוז שמדרום ללוס אנג'לס יועבר להיות אזור צהוב של שיעור הידבקות מתון.

שיטת הרמזור של קליפורניה מתבססת על ארבע דרגות חומרה של המגפה, מסגול מקסימלי עד צהוב מינימלי. כל צבע מגלם הגבלות על כ-20 מגזרים או מוסדות ציבור, כולל חצרות משחקים, מרכזי בידור למשפחות, יקבי יין וסלוני מניקור. אין הנחיות ספציפיות לפארקי שעשועים, מה שמתסכל את דיסני וכמה מחוקקים במדינה.

מארק גהלי, שר הבריאות והשירותים האנושיים של קליפורניה, אמר שהמדינה "מתקרבת מאוד" לפרסום הנחיות ספציפיות לפארקי שעשועים מהסוג של דיסנילנד.

"אנחנו יודעים שכמה וכמה מתושבים קליפורניה להוטים לדעת מתי יתפרסמו ההנחיות על פארקי שעשועים. אנחנו עובדים עם המגזרים הללו כדי לצאת עם תוכנית מתחשבת", אמר גהלי במסיבת עיתונאים.

מעבר לצבע השלישי בדרגת החומרה יאפשר פתיחה של יותר מרחבי שטח הפתוח כמו אורנג' קאונטי, ואלו שכבר פתוחים יוכלו לקלוט יותר מבקרים.

דיסנילנד נסגר במרץ, יחד עם פארקים דומים אחרים ברחבי העולם. אך הוא נשאר הפארק היחיד של דיסני שעדיין לא נפתח גם בתפוסה נמוכה יותר - כולל דיסניוורלד באורלנדו, פלורידה, שנפתח מחדש בהגבלת כניסת מבקרים ביולי. דיסני פתחה מחדש גם את הפארקים שלה ביפן, צרפת וסין.

חטיבת דיסני שכוללת את פארקי השעשועים (באנגלית "פארקים נושאיים") ואת מוצרי הצריכה של החברה הניבה בשנה שעברה יותר הכנסות מכל חטיבה אחרת, לרבות הטלוויזיה והאינטרנט, ולכן פתיחה מחדש של דיסנילנד נמצאת בעדיפות גבוהה של החברה.

בפארקי דיסני שנפתחו מחדש, המבקרים עוברים בדיקת חום, ועוטים מסכות כשהם אינם אוכלים ושותים. הפארקים פועלים בתפוסה מוגבלת. דיסני דיווחה שהיא הפסידה 4.72 מיליארד דולר בשלושת החודשים שהסתיימו ב-27 ביוני, ההפסד הרבעוני הראשון מזה שני עשורים. ברבעון המקביל ב-2019 החברה רשמה רווח של 1.43 מיליארד דולר.

המגפה מעיקה על כמה חלקים נוספים של דיסני, שהמנכ"ל שלה, בוב צ'אפק, נכנס לתפקידו רק בפברואר. דיסני, כמו אולפני הפקת סרטים ותוכניות טלוויזיה אחרים, לא יכלה להפיק ולהפיץ סרטים. גם אוניות הקרוז של דיסני שותקו, ורשת ערוץ הספורט ESPN שידרה במשך כמה חודשים שידורי ספורט וסרטי תעודה ישנים, עד שהספורט המקצועני בארה"ב התחדש.

אך ייתכן שהמגפה עזרה לשירות הזרמת הווידאו באינטרנט "דיסני פלוס", שיש לו פוטנציאל להצמיח בעתיד את הכנסות החברה. דיסני דיווחה באוגוסט שהשירות החדש כבר גייס 60.5 מיליון מנויים בפחות מתשעה חודשים - מספר שנטפליקס היריבה השיגה רק אחרי כשמונה שנות פעילות.

מניית דיסני יורדת כעת בכ-1.3% במסחר המקדים בעקבות הודעת הפיטורים.

דיסני צפתה שדיסנילנד יפתח מחדש באמצע יולי, אך קליפורניה התקשתה לרסן את התפשטות הקורונה. החברה אמרה שקרוב ל-80 אלף בני אדם מועסקים ישירות ובעקיפין על ידי דיסנילנד, כולל בבתי המלון של החברה.

שלשום (ב') שיגרה קבוצה של כ-20 מחוקקים בקליפורניה מכתב למושל גווין ניוסם וקראה לו לשקול מחדש את פתיחת דיסנילנד.

"בעיר אנהיים שיעור האבטלה עלה בכ-12% והעיר ניצבת בפני גירעון תקציבי של 100 מיליון דולר במידה רבה בגלל אובדן הכנסות תיירות שנוצרות בדיסנילנד", מסרה חברת מועצת העיר שרון קווירק-סילבה ל"וול סטריט ג'ורנל". היא נמנית עם כותבי המכתב למושל ניוסם.

ראש עיריית אנהיים ופקידים נבחרים אחרים בעיר הצטרפו לאנשי עסקים באורנג' קאונטי במאמצי השתדלות מול הרשויות בקליפורניה להבהיר מתי יוכל פארק דיסנילנד להיפתח מחדש.

באורנג' קאונטי שבו שוכן דיסנילנד נרשם שיעור הידבקות של 2.7% בשבועיים האחרונים, לפי אתר המדינה, מול 4.3% באורנג' קאונטי בפלורידה, שבו שוכן פארק השעשועים דיסניוורלד.

דיסני פתחה לאחרונה באופן חלקי את דאונטאון דיסני, אזור קניות ומסעדות פתוח שלא צמוד לדיסנילנד, כאשר כמה שטחים ציבוריים סגורים באורנג' קאונטי כולל מסעדות, חנויות ואולמות קולנוע הורשו להיפתח במגבלות תפוסה.

פארקי שעשועים נוספים בדרום קליפורניה שנשארו סגורים הם אולפני יוניברסל הוליווד של קומקאסט, "Knott’s Berry Farm" ו"Six Flags Magic Mountain".