כולל למונייד ו-JFrog: רבעון שיא של 20 שנה לשוק ההנפקות בוול סטריט

ברבעון השלישי בוצעו 81 הנפקות ראשוניות בהן גויס סכום כולל של 28.5 מיליארד דולר – גבוה ב-164% ביחס לרבעון המקביל • שתי הנציגות הישראליות ברשימה הניבו תשואות גבוהות למשקיעים

הנפקת למונייד / צילום: באדיבות NYSE
הנפקת למונייד / צילום: באדיבות NYSE

למרות מגפת הקורונה שממשיכה לפגוע בכלכלה העולמית, שוק ההון האמריקאי המשיך ברבעון השלישי של השנה את המגמה החיובית שאפיינה אותו גם ברבעון השני, לאחר השפל אליו צנחו המדדים בתחילת המשבר.

בהתאם, גם חלון ההנפקות בוול סטריט פתוח, וחברות רבות מנצלות את ההזדמנות לבצע הנפקות ראשוניות (IPOs). התוצאה: הרבעון השלישי של 2020, שמסתיים ביום ד', היה הרבעון השלישי העמוס ביותר ב-IPOs מאז הרבעון השלישי של שנת 2000, שהיה בימי בועת האינטרנט - כך על-פי נתונים שפרסמה חברת המחקר Renaissance Capital.

לפי הנתונים, במהלך הרבעון (ועד ה-28 בספטמבר), בוצעו 81 הנפקות ראשוניות בהן גויס סכום כולל של 28.5 מיליארד דולר - היקף הגיוס הגדול ביותר זה 6 שנים, וגבוה ב-164% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. מתוך כך, 7 חברות ביצעו הנפקות בהן גויס סכום של מיליארד דולר ומעלה, כשהגדולה ביניהן הייתה חברת הטכנולוגיה Snowflake עם גיוס של 3.36 מיליארד דולר. תחום הבריאות היה המוביל במספר ההנפקות והיווה קרוב למחצית מההנפקות שבוצעו.

נזכיר כי שתי חברות טכנולוגיה ישראליות הונפקו במהלך הרבעון החולף בוול סטריט: חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד הונפקה בתחילת יולי לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר וכיום נסחרת בשווי 2.8 מיליארד דולר; ו-JFrog שמספקת פתרון לעדכוני תוכנה רציפים, הונפקה לפני כשבועיים לפי שווי של כ-4 מיליארד דולר, וכיום כבר נסחרת בשווי של 7.6 מיליארד דולר.

הנתונים של Renaissance מצביעים על כך שבממוצע, חברות שהנפיקו במהלך הרבעון הניבו למשקיעים עד כה תשואה חיובית של 37%, בעיקר בזכות זינוקים יפים במניות רבות ביום המסחר הראשון שלהן. בחלוקה לפי סקטורים, מניות הצרכנות הבסיסית הניבו את התשואה הטובה ביותר לאחר ה-IPO, כ-92%; מניות הבריאות הניבו בממוצע 45.2% והטכנולוגיה - 40.6%. לעומת זאת, מניות מתחום התעשייה שהונפקו ברבעון הציגו תשואה שלילית ממוצעת של 10.5%.

שיא של הנפקות בלנק צ'ק

במקביל, נמשכו המגמות שמוגדרות על-ידי Renaissance כאלטרנטיביות - של הנפקות SPAC ("בלנק צ'ק", חברות ללא פעילות שמגייסות מימון לצורך רכישת פעילות תוך זמן מוקצב) וכן של רישום ישיר למסחר ללא ביצוע הנפקה.

כך, במהלך הרבעון השלישי 75 חברות בלנק צ'ק גייסו 28 מיליארד דולר - הרבעון החזק ביותר בתחום אי פעם, וכיום עוד 63 מחכות להפוך לציבוריות לאחר שכבר הגישו תשקיפים. נזכיר שכפי שפורסם ב"גלובס", אחת מהן היא חברת ION Acquisition Corp הישראלית שמובילים היו"ר יונתן קולבר והמנכ"ל גלעד שני, והיא מתכננת לגייס 200-230 מיליון דולר ולחפש יעד לרכישה "באקוסיסטם הטכנולוגי הישראלי".

ב-Renaissance מעריכים על בסיס התשקיפים שהוגשו כי הפעילות הערה בתחום ההנפקות הראשוניות תימשך גם ברבעון האחרון של השנה. לדבריהם, 99 חברות הגישו תשקיפים במהלך הרבעון השלישי (עלייה של 68% ביחס לרבעון המקביל), 7 חברות ביטלו הנפקות צפויות ואחת נרכשה. מבחינת חלוקה לסקטורים, גם הפעם תחום הבריאות מוביל ואחריו הטכנולוגיה.