המדינה תחלק מענקים בהיקף 69 מיליון ש' לפרויקטים להפחתת זיהום

המשרד להגנת הסביבה, משרד הכלכלה ומשרד האנרגיה השיקו את המקצה הרביעי של תוכנית המענקים להפחתת גזי חממה• מפעלי תעשייה, עסקים קטנים ובינוניים ורשויות מקומיות יזכו למענקים עבור השקעות לייעול צריכת האנרגיה שלהן

המתחם הסולארי באשלים / צילום: איל יצהר, גלובס
המתחם הסולארי באשלים / צילום: איל יצהר, גלובס

משרדי הגנת הסביבה, הכלכלה והתעשייה והאנרגיה מכריזים בימים אלו על השקת המקצה הרביעי של תוכנית המענקים להתייעלות באנרגיה ולהפחתת גזי חממה, אשר במסגרתו יוענקו כ-69 מיליון שקל לפרויקטים אשר יפחיתו את הוצאות האנרגיה והזיהום ממפעלים, עסקים ורשויות מקומיות.

במסגרת התוכנית יחולקו מענקים, בשיעור של עד 20% מעלות הפרויקט ולא יותר מ-3 מיליון שקל, בעבור החלפת טכנולוגיות ישנות, בזבזניות ויקרות במערכות חדשות וחסכוניות בתחומים שונים, כגון: תאורת פנים וחוץ, מיזוג אוויר, משאבות חום, מערכות אוויר דחוס ומכונות בתהליכי ייצור שונים. בנוסף, תינתן תוספת מענק של עד 3 מיליון שקל לפרויקטים אשר ישלבו טכנולוגיות ישראליות חדשות בתחומי ההתייעלות באנרגיה והפחתת גזי חממה.

מדובר בשיתוף פעולה של המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה ומשרד הכלכלה. המסלול תוקצב במסגרת החלטת הממשלה 542 (''הפחתת פליטות גזי חממה וייעול צריכת האנרגיה במשק'') והחלטת ממשלה מספר 1403 ("תוכנית לאומית ליישום היעדים להפחתת פליטות גזי חממה ולהתייעלות אנרגטית"). סך המענקים הכולל לתוכנית הארבע שנתית עומד על כ-300 מיליון שקל. המענקים צפויים להביא בשנים הקרובות למינוף השקעות בסך מוערך של כ-1.5 מיליארד שקל בהתייעלות אנרגטית והפחתת פליטות גזי חממה וזיהום אוויר.

מקצה זה של מענקים, כאמור, הוא הרביעי והאחרון במספר, כאשר בשנים 2017-2019 יצאו לפועל שלושה סבבים נוספים במסגרתם כבר ניתנו מענקים בסך של כ-222 מיליון שקלים ל-276 פרויקטים.

הפרויקטים האלו צפויים להוביל לחיסכון שנתי של כ-283 מיליון שקל בשנה, שהם כ-524 מיליון קוט"ש או כ-1.23% מסך צריכת החשמל השנתית של ישראל. בנוסף אושרו 18 פרויקטים עבור התקנת טכנולוגיות ישראליות חדשניות, שקיבלו מענק מוגדל והבטיחו המשך היצור ופעילות של חברות צעירות.