התוכנית להגנה על השקעות בהייטק יוצאת לדרך: נבחרו הגופים המוסדיים

עשרה גופים מוסדיים יקבלו הגנה על השקעות בחברות הייטק בהיקף של שני מיליארד שקל • למרות הרצון לחבר את כספי הפנסיה להייטק, חלק מההגנה היא על כספי נוסטרו של בנקים וחברות ביטוח

יו"ר רשות החדשנות, עמי  אפלבום / צילום: איל יצהר
יו"ר רשות החדשנות, עמי אפלבום / צילום: איל יצהר

ועדת ההשקעות של רשות החדשנות אישרה לעשרה גופים מוסדיים לקבל הגנה על ההשקעה שלהם בחברות הייטק, כחלק מהניסיון להזרים הון לתעשייה במסגרת תוכנית הסיוע להתמודדות עם משבר הקורונה.

הגופים הזוכים הם כלל ביטוח, מנורה מבטחים, מגדל, פסגות, בנק לאומי, דיסקונט קפיטל, מור, מזרחי טפחות, הפניקס ובנק הפועלים. ההגנה שניתנה היא להשקעות בהיקף של שני מיליארד שקל.

הגופים הללו יזכו למסגרת השקעה מאושרת בהגנת מדינה בשיעור של 40% מהשקעותיהם. ההשקעות יבוצעו במהלך השנה וחצי הקרובות בחברות הייטק ישראליות בשלבי צמיחה ראשוניים.

התיק ינוהל על ידי גוף ההשקעה המוסדי לתקופה של 8.5 שנים. במקרה של עליית ערך בתום תקופת התוכנית, גוף ההשקעה המוסדי יעביר לרשות החדשנות 10% מההפרש בין תשואת התיק ובין תשואה חלופית של 18.5%.

התוכנית עוררה הרבה מאוד ביקורת בשל העובדה כי תעשיית ההייטק נהנית מהשקעות גהוהות. כך למשל, סטארט-אפים ישראליים גייסו במחצית הראשונה של השנה 5.2 מיליארד דולר, גידול של 38% לעומת התקופה המקבילה, על פי נתוני IVC.

במדינה רוצים להשתמש בתוכנית הזו כדי להגדיל את השקעות המוסדיים בהייטק כך שהציבור הרחב ייהנה מפירות התעשייה. עם זאת, הרכב הגופים המוסדיים כולל גם ארבעה בנקים ושני בתי השקעות, כך שלא מדובר רק בחיסכון ארוך טווח.