שיא חדש: 8,919 נבדקים אובחנו אמש כחיוביים לקורונה

מדובר ב-13.6% בדיקות חיוביות מכלל הבדיקות שנערכו אמש בארץ • אחוז הבדיקות החיוביות הגבוה מעיד על "תחלואה סמויה" רחבה • מספר החולים במצב קשה פחת במעט, ועומד על 810 בני אדם, לאחר שאתמול הגיע לשיא של 838 מאושפזים במצב קשה בבתי החולים השונים

צוותי רפואה עובדים במחלקת קורונה התת קרקעית שנבנתה בשיב"א, רמת גן  / צילום: Maya Alleruzzo, Associated Press
צוותי רפואה עובדים במחלקת קורונה התת קרקעית שנבנתה בשיב"א, רמת גן / צילום: Maya Alleruzzo, Associated Press

לאחר שסוף השבוע האחרון התחבר ליום הכיפורים ויצר ירידה טבעית ומשמעותית במספר הבדיקות וכך גם במספר החולים המאותרים, משרד הבריאות מפרסם הבוקר נתונים המעידים על עלייה חדה נוספת במספר הבדיקות ומספר המאומתים. אתמול (יום ד') אומתו בישראל 8,919 מקרי קורונה, באמצעות 65,694 בדיקות ברחבי הארץ. במשרד הבריאות מדגישים כי המספר הגבוה הינו תוצר של צוואר בקבוק שנוצר בימים האחרונים בשל החג, ושבימים הקרובים נראה מספרים דומים ואולי אף גבוהים יותר. ואולם, 13.6% מהדגימות שנלקחו אומתו כחיוביות - ירידה קלה מהימים האחרונים, ככל הנראה בשל הגדלתן של בדיקות הסקר. אחוז הבדיקות החיוביות הגבוה מעיד על "תחלואה סמויה" רחבה.

מספר החולים במצב קשה פחת במעט, ועומד על 810 בני אדם, לאחר שאתמול הגיע לשיא של 838 מאושפזים במצב קשה בבתי החולים השונים. 237 בני אדם נוספים מאושפזים במצב בינוני, ובסך הכל מטפלים בתי החולים ב-1,554 מאושפזים. 3,564 אנשי צוות רפואי מצויים בבידוד, בשל חשיפה לחולה קורונה או בשל הידבקות במחלה.

"אין לנו מספיק רופאים, אין לנו מספיק אחיות, אין לנו די כוחות עזר - וגם לא מיטות ומחלקות"

עד כה, נפטרו מהמגפה 1,571 בני אדם. לפי דוח של מרכז המידע והידע של אמ"ן שפורסם הבוקר, ישראל כיום היא מהמדינות המובילות בעולם מבחינת מספר המתים ליום מקורונה, ביחס לגודל האוכלוסייה. במהלך חודש ספטמבר, חלה ירידה ניכרת שבמספר ימי האשפוז של מי שנפטר מקורונה, כך שממוצע הימים עד תמותה מהמחלה ירד מ-15 ימים לכ-11 במהלך תחילת ספטמבר. אך רופאים פנימאים מרחבי הארץ שערכו אמש מסיבת עיתונאים, הבהירו כי בעוד שהטיפול במחלקות הקורונה הינו מיטבי, דווקא בכלל נגזרות בתי החולים האחרות מורגשת ירידה באיכות הטיפול ופגיעה במטופלים. פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, אמר: "מה שמוסתר מעיני הציבור זו הירידה הדרסטית של יכולת בתי החולים לטפל בחולים השגרתיים. אין לנו מספיק רופאים, אין לנו מספיק אחיות, אין לנו די כוחות עזר - וגם לא מיטות ומחלקות".

תחלואת הקורונה מתפשטת ברחבי ישראל, אך במשרד הבריאות מודאגים במיוחד מהמצב בחברה החרדית. מנכ״ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר אתמול כי אחד מכל שלושה נבדקים בחברה החרדית - חולה קורונה, וכי המגזר החרדי אחראי ל-34% מהתחלואה בנגיף הקורונה בישראל. "אנחנו מבצעים כ-60 אלף בדיקות ביום, ורואים סדר גודל של כ-15% חיוביים, אבל בחברה החרדית יש 28.5 אחוז חיוביים. זה כפול מהמגזר הכללי", אמר לוי. "זה קורה גם בגלל הצפיפות וגם בגלל התפילות. זה דבר שחייב להיות בטיפול וחייבים למצוא לו פתרון. למרות שמבחינת תמותה, אחוז המתים במגזר החרדי הוא כ-2.5 נפטרים עבור מיליון נפשות, לעומת 2.8 במגזר הכללי ו-4 במגזר הערבי".