ארה"ב מטילה עיצומים על נגיד הבנק המרכזי הסורי, ראש המודיעין ואחרים

העיצומים הם חלק ממאמצי ממשל טראמפ להדיח את נשיא סוריה בשאר אל אסד

בשאר אל אסד / צילום: Sana Sana רויטרס
בשאר אל אסד / צילום: Sana Sana רויטרס

ממשל טראמפ הכניס אתמול (ד') לרשימה השחורה שלו כמה בכירים סורים ואנשי כספים, כולל את נגיד הבנק המרכזי והממונה על המודיעין, במסגרת סדרת אמצעים שנועדו להדיח את הננשיא המכהן בשאר אל אסד.

משרדי האוצר והחוץ בממשל מסרו שפעולותיהם נועדו לציין אחראים ספציפיים לעזרה לממשלה שמואשמת במערב ועל ידי ארגוני זכויות אדם בביצוע פשעי מלחמה במלחמת האזרחים הוותיקה במדינה, כולל שימוש בנשק כימי.

הכנסת כמה אנשי עסקים בולטים לרשימה השחורה, ביניהם חודר טאהר בן עלי ו-13 חברות שלו, אמורה גם היא לשבש העברות כספים שמחזיקות את אסד ומשפחתו בשלטון, לפי פקידים באוצר.

מלבד ניהול חברות טלפון, תיירות ותחבורה שמשמשות לפי הממשל להלבנת הון עבור המשטר הסורי, חברת "קאסל ביטחון ואבטחה" של בן עלי עזרה לגייס כספים על ידי לקיחת שוחד בתחנות גבול שהיא מאיישת כקבלנית של שירותי הביטחון הסורים.

"אלו שממשיכים לעמוד לצד המשטר האכזרי של בשאר אל אסד מאפשרים את השחיתות והפגיעה בזכויות האדם שלו", אמר שר האוצר סטיבן מנוצ'ין, והוסיף שיהיו עיצומים נוספים.

שר החוץ מייק פומפאו אמר שהעיצומים מציינים את יום השנה השלישי להתקפה שהרגה 32 אזרחים, כולל יותר מתריסר ילדים, בעיר ארמנאז בצפון-מערב סוריה ליד הגבול הטורקי. ההתקפה ההיא של כוחות אסד גונתה ברחבי העולם, כולל על ידי ארה"ב, בגלל השימוש בפצצת חבית, נשק שנאסר בעולם בגלל גודלו, חוסר הדיוק שלו והפצת הרסיסים שיכולים להרוג ללא הבחנה.

משרד האוצר הטיל עיצומים על חוסאם מוחמד לוקה, ראש אחד מארבע יחידות המודיעין, בגלל מעורבותו לכאורה בכמה מעשי טבח בחומס, כולל הפצצת מגרש משחקים שבה נהרגו 19 בני אדם, רובם ילדים. לפי משרד האוצר, נגיד הבנק המרכזי הסורי חאזם יונס קארפול, נענש בגלל חלקו בתמיכה במשטר אסד, כולל סיוע בגיוס תמיכה פיננסית מהמגזר הפרטי.

העיצומים מקפיאים כל נכס של היעדים בשטח השיפוט של ארה"ב ומונעים את כניסתם אליו, וכן מסבכים את המימון והעסקים שלהם בעולם מאחר שמדינות נוספות אוכפות את העיצומים של ארה"ב.

במסגרת העיצומים החדשים, משרד החוץ הכניס לרשימה השחורה גם את המפקד הצבאי מילאד ג'דיד על הפרעה למאמצים הבינלאומיים להשיג הפסקת אש, ואת האחיות המבוגרות של יאסר איברהים, איש מימון של אסד, נסרין וראנא, שמעורבות לפי ארה"ב בשימוש בחברות של המשפחה כדי להרחיב את שליטת המשטר בכלכלה הסורית.

לא ניתן היה להשיג מיידית את תגובת האחיות.