הפרטה ראשונה של ממשלת נתניהו-גנץ: החברה לשירותי איכות סביבה

וועדת השרים לענייני הפרטה אישרה את הצעת השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל להפרטת החברה לשירותי איכות סביבה • לפי מתווה ההפרטה שהכינה רשות החברות הממשלתיות, המדינה תנפיק עד 49% מהון המניות של החברה בבורסה, כך שתמשיך לשמור בידיה את השליטה בחברה

השרה גילה גמליאל / צילום: רפי קוץ, לע"מ
השרה גילה גמליאל / צילום: רפי קוץ, לע"מ

הפרטה ראשונה של הממשלה החדשה: וועדת השרים לענייני הפרטה אישרה את הצעת השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל להפרטת החברה לשירותי איכות סביבה. לפי מתווה ההפרטה שהוכן על-ידי רשות החברות הממשלתיות, המדינה תנפיק עד 49% מהון המניות של החברה בבורסה, כך שתמשיך לשמור בידיה את השליטה בחברה. ההנפקה נועדה להזרים הון לחברה ולשפר את הממשל התאגידי שלה באמצעות החלת כללי הדיווח של רשות ניירות ערך. את ההנפקה המתוכננת תוביל רשות החברות הממשלתיות בניהולו של ינקי קוינט שתחליט על העיתוי ועל ההיקף בהתאם לתנאי השוק.

ינקי קוינט / צילום: גיל יוחנן
 ינקי קוינט / צילום: גיל יוחנן

שווי החברה (100%) מוערך בכ-250 עד 300 מיליון שקל. החברה לשירותי איכות סביבה המתמחה בטיפול בפסולת מסוכנת מעסיקה כ-140 עובדים ונחשבת לאחת החברות הממשלתיות הרווחיות - ב-2019 החברה דיווחה על רווח נקי של כ-20 מיליון שקל, שיעור של מעל 10% ממחזור העסקים שלה.

לדברי השרה גמליאל: "החברה לשירותי איכות סביבה מהווה תשתית לאומית לטיפול בכל סוגי הפסולת המסוכנת בישראל ומשום כך היא בעלת חשיבות אסטרטגית למדינה. המתווה המוצע של הנפקת מיעוט לציבור, מאפשר את המשך שליטת המדינה בחברה הממשלתית - אולם לצד זאת, מבטיח יתרונות עסקיים שבהפיכת החברה לציבורית בהם גיוס הון, שיפור האוריינטציה העסקית וביצועי החברה, חיזוק הממשל התאגידי והגברת השקיפות. פעלנו במסגרת ההחלטה לשמירת האינטרסים החיוניים למדינה בפעילות החברה, בהם המשך קיום שירותי טיפול לאומיים בפסולת מסוכנת, קידום התחרות בשוק הטיפול בפסולת מסוכנת וכן הסכם זרוע לשיקום קרקעות המדינה, שמטרתו קידום הפשרת קרקעות לבנייה".

על-פי נוסח ההחלטה שהגישה גמליאל, המדינה תמכור עד 49% (בדילול מלא) ממניות המדינה בחברה בדרך של הצעה לציבור על פי תשקיף בבורסה לניירות ערך בתל אביב, שתכלול הצעת מכר של המדינה, או גיוס הון לחברה או שילוב של השניים, בפעם אחת או יותר. שיעור אחזקות המדינה בחברה, כתוצאה מההנפקה או ההנפקות, לא יפחת משיעור של 51% מהון המניות המונפק והנפרע של החברה (בדילול מלא) - כך שהשליטה הממשלתית תישמר.

ההנפקה או ההנפקות יהיו בהיקף, בחלוקה ובמועדים, שייקבעו על ידי רשות החברות הממשלתיות, בהתחשב בין היתר, במצב שוקי ההון.

החברה לשירותי איכות הסביבה בראשות עו"ד משה שמעוני נוסדה ב-1990 כחברה ממשלתית, המהווה תשתית לאומית, במטרה לטפל בכל סוגי הפסולת המסוכנת המיוצרים בישראל. במשך השנים התפתחה החברה, וכיום היא מספקת לתעשייה, למכוני המחקר, למעבדות ולבעלי עסקים מגוון שירותים רחב בתחום איכות הסביבה ובהם: טיפול בפסולת מסוכנת, שירותי מעבדה אנליטית, ניטור סביבתי ותעסוקתי, בדיקות ריח ועוד.

במשרד להגנת הסביבה מוסיפים כי "כדי להגן על האינטרסים החיוניים של המדינה בחברה וקיום תחרות בשוק הטיפול בפסולת מסוכנת, ההנפקה תבוצע תוך עיגון האינטרסים החיוניים של המדינה בחברה, בהם המשך קיום שירותי טיפול לאומיים בפסולת מסוכנת, קידום קיום התחרות בשוק הטיפול בפסולת המסוכנת והסכם זרוע ביצוע לשיקום קרקעות מזוהמות ברחבי המדינה, שמטרתו קידום הפשרת קרקעות לטובת פתרון מצוקת הדיור".

שר הדיגיטל הלאומי והממונה על רשות החברות דודי אמסלם אמר כי שמח על כינוסה המחודש של ועדת השרים לעניני הפרטה "ועוד יותר על הנכונות והכיוון החיובי שאנו צועדים בו". אמסלם הוסיף "אני מאמין גדול בהפרטה, שמבריאה, מיעלת ומחזקת את המשק ואת כלכלת ישראל. אני מאמין גדול בכלכלה חופשית ובטוח שמדינת ישראל, על אף קשיי הקורונה הנוכחיים, תדע להמשיך לצמוח, להתפתח כלכלית, כאשר גם הסכמי השלום האחרונים יביאו משקיעים חדשים וכספים שיכנסו ויזרמו לתוך כלכלת ישראל, על כל המשתמע מכך". אמסלם הוסיף כי "צופה עתיד מזהיר לחברות שמופרטות, והיד עוד נטויה".

קוינט הודה לשרים ואמר כי "רשות החברות הממשלתיות מקדמת הליכי הפרטה במספר חברות ממשלתיות. תהליכים אלה מהווים פוטנציאל להכנסות משמעותיות לקופת המדינה ומסייעים להגברת התחרות, שיפור השירותים הניתנים לאזרח וחיזוק הממשל התאגידי בחברות הממשלתיות". קוינט התייחס גם לאישור שניתן למכירת השליטה בחרת מקורות ייזום, חברת הבת של מקורות ואמר כי "קידום הליך ההפרטה במקורות פיתוח וייזום, יממש את החלטת הממשלה מ-2019 וישפר את מצבה הפיננסי של מקורות כך שיורחב פיתוח משק המים".