אושרה תוכנית שמוסיפה 3,550 יחידות דיור בצפון מזרח יהוד

הוותמ"ל אישרה את תוכנית תמ"ל 1072 להקמת רובע מגורים חדש בצפון מזרח יהוד, אף שלתוכנית התנגדו מספר משרדי ממשלה • שר הפנים אריה דרעי בירך על אישור התוכנית ואמר כי מדובר על תוכנית המגשימה את חזון הוותמ"ל המתחדש

רובע מגורים חדש בצפון מזרח יהוד / הדמיה: פרחי צפריר אדריכלים
רובע מגורים חדש בצפון מזרח יהוד / הדמיה: פרחי צפריר אדריכלים

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל), אישרה את תוכנית תמ"ל 1072 להקמת רובע מגורים חדש בצפון מזרח יהוד. התוכנית, שמוקמת על אדמות ששימשו את חקלאי מושב מגשימים, נמצאת ממערב לכביש 40, ממזרח לשכונת קריית ביאליסטוק ומצפון לאזור התעשייה הקיים של העיר, ומתפרשת על שטח של כ-1,120 דונם. התוכנית כוללת 3,200 יחידות דיור (יח"ד), 350 דירות שיוקצו עבור דיור מוגן ו-190 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה. הצפיפות הממוצעת היא 33 יח"ד לדונם.

במסגרת התוכנית יוקמו פארק שכונתי וכן פארק רובעי על שטח של כ-70 דונם בסמוך לנחל יהוד. התוכנית צפויה לתת מענה להתחדשות עירונית של העיר הקיימת הן בהיבט של מגרשי קרקע משלימה והן בהיבט של תשתיות תומכות ובכלל זה מענה לצרכי ציבור.

בנוסף, כוללת התוכנית שטח למרכז תחבורה בין עירוני שימוקם ממזרח לכביש 40, ומתוכנן להיבנות בצמוד לתחנת הקו הסגול של הרכבת הקלה. התוכנית נערכה על ידי משרד האדריכלים פרחי-צפריר.

רובע מגורים חדש בצפון מזרח יהוד / הדמיה: פרחי צפריר אדריכלים
 רובע מגורים חדש בצפון מזרח יהוד / הדמיה: פרחי צפריר אדריכלים

התוכנית אושרה להפקדה בחודש יולי 2019 וזכתה להתנגדות מצד המועצה האזורית דרום השרון ומושב מגשימים, שעל אדמותיו היא מתוכננת. בנוסף, התוכנית לא זכתה לתמיכת חלק ממשרדי הממשלה, שהציגו בעיות ניקוז, זיהומי בארות מים וקרקע, תחבורה ותעופה. כמו כן, עלתה הטענה כי מתוך שטח התוכנית הכולל, הרי שכ-130 דונם בלבד מתוכננים לדיור, אף שמטרתה של הוותמ"ל היא לקדם תוכניות למגורים.

שר הפנים אריה דרעי בירך על אישור התוכנית ואמר כי מדובר על תוכנית המגשימה את חזון הוותמ"ל המתחדש. לדבריו, "התוכנית נותנת מענה לקהלים מגוונים: דיור להשכרה לטווח ארוך, דיור מוגן וגבהים משתנים של בניינים - והכל במסגרת תהליכי התחדשות עירונית ביהוד הוותיקה. קרקע למגורים בלב אזור הביקוש בשילוב עם מתחמי תעסוקה ומסחר, תוך קירבה לאמצעי תחבורה ציבורית, היא החזון שלי לתכניות בעתיד ברשויות מקומיות נוספות".

שי חג'ג' יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחביםמסר כי  "מדובר בתוכנית שהמיקום שלה נמצא מתחת למסלולי המראה ונחיתה של שדה התעופה בן גוריון. יש בתוכנית יותר מדי מפגעים סביבתיים שכולם מתעלמים מהם, כגון, קרבה למפעלים, קו דלק שחוצה את השטח, בעיות ניקוז, וספק אם יהיה מישהו שיהיה מעוניין לגור בשכונה כזו. שוב אנו עדים להיסטריה ולאי רציונליות של המדינה בתכנון שכונות ענק בשולי הערים על חשבון החקלאות והחקלאים, שמתחזקים את השטח, ומייצרים מזון טרי לעם ישראל".

מפי יעלה מקליס, ראש עיר יהוד-מונוסון נמסר:

"קיבלתי את ההחלטה של הותמ"ל לתוכנית הדירות במזרח יהוד-מונוסון. אנו מצרים על כך שהוועדה התעלמה לחלוטין ממרבית התנגדויות אנשי המקצוע שהביאה העירייה בתחום האקוסטיקה, תכנון, הכבישים, השטחים הירוקים ועוד. כמו כן, בחרה להתעלם מהאינטרס הציבורי של תושבי יהוד-מונוסון. ההחלטה פוגעת בעיר, בתושביה ובעתיד ילדינו. אני שבה ואומרת, כפי שאמרתי בעבר, לא אתן יד לקידום התוכנית כפי שהיא כעת".