שולץ העיד בבית הנבחרים: טבע לא העלתה את מחיר הקופקסון בתקופתי

לפי דוח מפורט של הקונגרס המחיר החודשי של התרופה לטרשת נפוצה הוקפץ פי 10 מאז השקתה • הדוח גם קושר בין מכירות התרופה לתגמולים לבכירי טבע

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

מנכ"לים של מספר חברות תרופות גדולות נאלצו להעיד אתמול בפני ועדה של בית הנבחרים האמריקאי בנושא העלאות מחירים של תרופות. אחד מהם היה קאר שולץ, מנכ"ל טבע , שהשימוע שנערך לו (בשיחת וידאו) ארך שעות ארוכות ונגע להעלאת מחיר התרופה המקורית של טבע, קופקסון המיועדת לטיפול בטרשת נפוצה - תרופה שבמשך שנים ארוכות הייתה אחראית על חלק ניכר מההכנסות ומהרווח של טבע. שולץ לא ענה לרוב השאלות הנוגעות לתקופה שלפני שהגיע לחברה, ואחד מחברי הקונגרס הגיב בתסכול: "אני מברך אותך על כך שיכולת לענות על 50% מהשאלות בתשובה שלא היית שם".

לקראת הדיון פורסם דוח מפורט של הקונגרס ובו בין היתר ההיסטוריה של העלאות המחירים בקופקסון. הדוח גם קושר בין מכירות התרופה לתגמולים לבכירי טבע. "בין 2012 ל-2017, ההכנסות של טבע מהקופקסון בארה"ב היו מעל 3 מיליארד דולר בשנה בממוצע, גם כתוצאה מהחלטת בכירי החברה להעלות את מחיר התרופה מ-3,475 דולר ל-5,832 דולר בחודש", נכתב בדוח. "בכירי טבע קיבלו בתקופה זו תגמולים של מעל 190 מיליון דולר". הדוח גם חושף מייל פנימי ובו מנהל בחברה כתב בפברואר 2017 כי התחרות הגנרית נדחתה, והדבר עשוי להיות "טוב לתזרים המזומנים, לתשלום החוב ולחלק מהבונוסים שלכם".

הנתונים הנוגעים לקופקסון מדברים על הקפצת המחיר החודשי פי 10 מאז השקתה ב-1997, ל-7,114 דולר. לפי דיווח ב"בלומברג"' שולץ, שנשאל על כך, השיב שאינו מודע למה שנעשה בחברה לפני שהוא עצמו נכנס לתפקיד בנובמבר 2017 וכי טבע לא העלתה מאז את מחיר הקופקסון. לדבריו, המחיר נטו ירד ביותר מ-20% הן ב-2018 והן ב-2019. עם זאת, השחיקה במחיר מגיעה על רקע התחרות הגנרית, שהתעצמה בסוף 2017 כשמיילן החלה לשווק את הגרסה הגנרית שלה לתרופה במינון של 40 מ"ג.

לאחרונה הגיש משרד המשפטים האמריקאי תביעה נגד טבע, בטענה שהחברה שילמה תשלומים לא חוקיים לצורך קידום הקופקסון. לפי התביעה, טבע שילמה לשתי קרנות צדקה מעל 300 מיליון דולר לכיסוי תשלומי השתתפות עצמית ברכישת קופקסון במסגרת הביטוח הפדרלי מדיקייר, ובכך נוצרו תביעות כוזבות במאות מיליוני דולרים, לצד הכנסות של מאות מיליוני דולרים לטבע. במסגרת השימוע אתמול, חברת הקונגרס רשידה טליב שאלה את שולץ על תוכניות הצדקה הללו, ושולץ ענה שהתוכניות לא נועדו לייצר לטבע כסף. לפי דיווחים בתגובה שלפה חברת הקונגרס מסמכים פנימיים שהצביעו על החזר ההשקעה של טבע. "החברה שלך מבצעת את ה'תרומות לצדקה' כדי שייראה כאילו אכפת לכם מהחולים, אבל במציאות זו רק עוד מזימה לעשות כסף מהחולים", טענה טליב.

טבע נסחרת בבורסות ניו יורק ות"א בשווי של כ-9.9 מיליארד דולר.