תוצאות מבטיחות בתרופה לקורונה של אנלייבקס: המניה מזנקת

לאחר הטיפול במוצר של אנלייבקס חמישה חולים קשים התאוששו במידה המאפשרת שחרור לביתם • המסחר במניה חודש בשעה החולפת ואנלייבקס מקפיצה את מד הביומד בכ-5%

שי נוביק, יו"ר אנלייבקס. פונים לשוק האמריקאי / צילום: איל יצהר
שי נוביק, יו"ר אנלייבקס. פונים לשוק האמריקאי / צילום: איל יצהר

בית החולים הדסה חשף אתמול כי חמישה חולי קורונה שטופלו בבית החולים בניסוי ראשוני במוצר של חברת אנלייבקס  , הנסחרת בתל אביב ובנאסד"ק, שוחררו אחרי שמצבם השתפר. החולים החלימו תוך 5-8 ימים. בעת השחרור, כולם נמצאו שליליים לנגיף.

מניית החברה עלתה אתמול 21% בנאסד"ק אחרי הודעת הדסה, והחברה נסחרת לפי שווי של 79 מיליון דולר. בתל אביב המניה מזנקת ב-120% עם חזרתה למסחר ופרסום הודעה רשמית של אנלייבקס. הזינוק במניה מקפיץ את מדד ת"א ביומד בכ-5%.

לדברי שי נוביק, יו"ר אנלייבקס: "אנחנו מטפלים בחולים הקשים והקריטיים, כלומר החולים המאתגרים ביותר אפילו בין המאושפזים בבתי החולים. קשה לומר כמה מבין חמישה חולים קשים היינו מצפים שיתאוששו ללא הטיפול, אבל בוודאי שלא היינו מצפים לראות התאוששות אצל כולם".

נוביק מציין כי הניתוח של תוצאות הניסוי נמשך, והחברה תפרסם פרטים נוספים אחרי שיעברו 28 ימים ממועד סיום הטיפול בחולה האחרון, זמן המעקב הרשמי של הניסוי.

המוצר של חברת אנלייבקס פותח על ידי פרופ' דרור מבורך, שהוא גם מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים. המוצר נועד לשלוט בפעילות היתר של מערכת החיסון, אשר בחולים קשים במחלות זיהומיות, עלולה לצאת משליטה ולתקוף בעצמה את הגוף, וליצור נזק רב יותר מהוירוס עצמו, כך שהחולים בסופו של דבר מתים בגלל פעילות מערכת החיסון ולא ישירות מהשפעת הוירוס. התהליך הזה נקרא סערת ציטוקינים.

המוצר עומד להיכנס לשלב II (יעילות) בטיפול במחלת הספסיס (אלח דם), אך כאשר הסתבר כי גם מחלת הקורונה גורמת בחולים הקשים ביותר לסערת ציטוקינים, החליטה אנלייבקס ליישם את המוצר שלה גם לתחום הזה. לדברי נוביק: "גם אם הקורונה תחזור בגרסה אחרת, גם אם תגיע מחר מגיפה חדשה מאיזו חיית בר אחרת שמישהו יחליט לאכול, וגם אם החיסון לקורונה לא יהיה יעיל במאה אחוז - אנחנו נהיה רלוונטיים".

נוביק הוסיף כי: "העובדה שגם הבדיקות של חמישה החולים לוירוס חזרו שליליות, מחזקת את ההערכה שלנו כי מערכת חיסונית שאיננה משתוללת, יכולה לטפל בוירוס עצמו טוב יותר".

נוביק מציין כי בכוונת החברה לשוחח עם גורמים מה- FDA , רשות המזון והתרופות של ארה"ב, וגם עם משרד הבריאות הישראלי, כדי לבחון אפשרות של אישור "שיווק בחירום" למוצר, על בסיס תוצאות הניסוי הנוכחי, עוד לפני ביצוע ניסוי מבוקר, המתוכנן להמשך. כבר היום מותר לתת את הטיפול של אנלייבקס כטיפול חמלה, כלומר טיפול בחולים במצב קריטי שלא נותרה להם כל אפשרות טיפולית אחרת.