הקורונה באירופה: מדריד בדרך ל"סגר לייט", טורקיה הסתירה מספר הנדבקים האמיתי

שר הבריאות הטורקי הודיע כי החל מסוף יולי לא סופרים במדינה נשאי קורונה א-סימפטומטיים • בספרד מתכוונת הממשלה לעקוף את הרשויות המקומיות במדריד ולהטיל "סגר לייט" על שלושה מיליון תושבים • גם בגרמניה שוקלת הממשלה להטיל הגבלות חדשות בעקבות עליה במספר המאומתים החדשים

תור לבדיקות קורונה במדריד / צילום: Paul White, Associated Press
תור לבדיקות קורונה במדריד / צילום: Paul White, Associated Press

ממשלת טורקיה הודתה אתמול כי הפחיתה את מספר מקרי הקורונה המדווחים, ולמעשה ספרה כחולים רק את מי שגם אובחנו כחיוביים לנגיף וגם הפגינו תסמינים של המחלה. "אנחנו מדברים על אנשים עם סימפטומים", אמר במסיבת עיתונאים שר הבריאות הטורקי, "זה המספר שאנחנו מפרסמים".

ההצהרה של שר הבריאות הטורקי עוררה סערה והאשמות כי המדינה הסתירה את תמונת המצב האמתית, בין השאר בניסיון להחיות את תעשיית התיירות שלה. לפי השר, מדיניות ספירת מקרי הקורונה במדינה מנוהלת כך מאז ה-29 ביולי.

מספר המקרים המדווח בטורקיה בימים האחרונים עומד על ממוצע של כ-1,500 מקרים וכ-70 קורבנות ליום. מאז התחילה המגיפה נמנו 318 אלף מקרים וכ-8,200 קורבנות, אולם פוליטיקאים מהאופוזיציה מאשימים את הממשלה כבר זמן רב באי-דיווח על נתוני התחלואה והתמותה האמיתיים.

הודאת שר הבריאות בכך שהמדינה מדווחת על "פציינטים" בעלי תסמינים, ולא על כל המקרים בהם הבדיקות חיוביות אולם אין סימפטומים למחלה עוררה סערה ברשתות החברתיות, לפי דיווח ב"גרדיאן". השר גם הודה כי מקרים א-סימפטומטיים מהווים את "רוב המקרים המאובחנים".

ספרד: הממשלה תעקוף את הרשויות המקומיות

בספרד הודיעה הממשלה כי בכוונתה לעקוף את הרשויות המקומיות במדריד ולהטיל "סגר לייט" על קרוב לשלושה מיליון מתושבי מדריד, בניסיון לבלום את התפשטות מגיפת הקורונה בבירה.

ההודעה פורסמה לאחר שבוע של עימותים פוליטיים וכיפופי-ידיים בין הממשלה הסוציאל-דמוקרטית לרשויות מחוז מדריד מהמפלגה השמרנית, סביב הצעדים הנחוצים. הסגר יכלול הוראה שלא לצאת מהבתים לצרכים בלתי-חיוניים, הקטנת מספר האנשים בהתקהלויות וסגירה מוקדמת של עסקים, אך הלימודים והעבודה בכל האזורים יימשכו כרגיל.

היום, גם אחרי פרסום כוונת משרד הבריאות להטיל את הסגר החלקי, הודיעה ראשת מחוז מדריד, איזבל דיאז איוסו, כי היא מתכוונת "להילחם בבתי המשפט" ביוזמה של הממשלה המרכזית. "התוכנית שלנו היא הטובה ביותר: בדיקות מהירות, בידודים והחיים נמשכים כרגיל", אמרה.

ספרד ממשיכה להיות אחד ממוקדי ההתפרצות הגדולים ביותר של קורונה באירופה בימים אלה, עם כ-12 אלף מקרים חדשים אתמול ו-177 מקרי מוות נוספים ביממה האחרונה. חלק גדול מהמקרים מתרחש במדריד, והרשויות המקומיות הטילו סגר וולונטרי על שכונות בהן חיים כמיליון תושבים בלבד. ממוצע המתים ביום במדינה עומד על כ-100 קורבנות.

בנוסף למדריד מתכננות הרשויות להטיל סגר חלקי גם על שמונה מוקדי התפרצות נוספים.

גם בצרפת נרשמים יותר מ-15 אלף מקרים באופן יומי, אך המדינה אינה שוקלת להטיל סגר כללי בשלב זה ומסתפקת בהגבלות הדרגתיות, כמו סגירת המסעדות והבארים בעשר בלילה והטלת חובת לבישת מסכות.

בגרמניה נרשמה היום עלייה במספר המקרים היומי, ל-2,500, והממשלה הפדרלית מתכוננת להטיל הגבלות חדשות במטרה לבלום התפשטות אפשרית בחורף. בעיר ברלין, שבה נרשמו 288 מקרים ביממה האחרונה - כמעט פי שלושה מהממוצע עד כה - הודיעו הרשויות על חובת לבישת מסיכה במעליות ובתוך משרדים, למעט אם מדובר במקום הישיבה הקבוע.

בגרמניה עובדים על חקיקה שתאסור לקיים אירועים פרטיים עם יותר מ-25 משתתפים בחלל סגור באזורים שבהם יש חשש להתפרצות קורונה (לפי מספר המקרים בשבועיים האחרונים). רוב הציבור הגרמני, לפי הסקרים האחרונים, תומך בהגבלות על החיים הציבוריים במטרה למנוע התפרצות נוספת במדינה.

באיטליה, שעד כה הצליחה לחמוק מהגל השני של הקורונה שמתפרץ בצרפת ובספרד, הודיע ראש הממשלה ג'וזפה קונטה כי הוא מתכוון לבקש מהפרלמנט להאריך את מצב החירום במדינה עד לסוף ינואר. לדבריו, הדבר מאפשר לממשלה לפעול ביעילות רבה יותר במאבק במגפה.