הברקזיט מסתבך: האיחוד האירופי החל בהליך משפטי נגד בריטניה

האיחוד האירופי החל בהליכים לאחר שהממשלה הבריטית החלה להעביר בפרלמנט חוק שנוגד את הסכם הברקזיט • הברקזיט צפוי להיכנס לתוקף בסוף השנה, אך שני הצדדים עדיין לא הגיעו להסכמה בנוגע לטיב הסחר ביניהם אחרי הפרישה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Tom Nicholson, רויטרס

האיחוד האירופי הודיע היום (ה') כי החל בהליכים משפטיים נגד בריטניה, בשל העובדה כי הממשלה החלה להעביר בפרלמנט חוק הנוגד למעשה את הסכם הברקזיט. ההודעה פורסמה הבוקר לאחר שבריטניה לא השיבה לדרישה מצד בריסל לעצור את הליכי החקיקה. ההליך מאשים את בריטניה בהפרת חובותיה, והוא עשוי להגיע לבית המשפט האירופי הגבוה לצדק. בריטניה כפופה לפסיקות בית משפט זה עד ה-31 בדצמבר 2020, והוא עשוי להטיל קנסות גדולים אם ימצא שיש סיבה לתלונה מצד נציבות האיחוד האירופי.

הנציבות הודיעה כי שיגרה היום מכתב רשמי המאשים את בריטניה בהפרת חובותיה תחת הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי (Withdrawal Agreement) שאושר בינואר האחרון, ושמשרטט את הפרישה הצפויה של הממלכה המאוחדת. החקיקה הבריטית שעברה בפרלמנט קובעת כללים ליצירת שוק מאוחד ללא בדיקות ומכסים בתוך הממלכה הבריטית, שעומדים בניגוד למה שהוסכם בהסכם הפרישה מול בריסל. ההסכם עם האיחוד קבע כי ייתכנו בדיקות מכס ומסים על מוצרים המגיעים לבריטניה מצפון-אירלנד, בשל העובדה כי לא יהיה גבול קשיח בינה לבין אירלנד, החברה באיחוד.

יותר ממשבר משפטי או סכנה לקנסות לבריטניה, הצעד מסמל את השבר הקיים בין האיחוד לבין בריטניה חודשיים בלבד לפני הפרישה המתוכננת, ולפני ששני הצדדים הגיעו להסכמה כלשהי בנוגע לטיב הסחר ביניהם אחרי הפרישה ב-31 בדצמבר. במתווה העניינים הנוכחי, הולכים הצדדים היישר לתוך "ברקזיט קשה" שיפגע כלכלית בסחר ובתנועה ביניהם. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודה בעבר כי החקיקה נוגדת את ההסכם אך הבהיר כי מדובר רק ב"רשת ביטחון". הממשלה הבריטית הבטיחה להשיב לדרישה מבריסל "בזמן המתאים". הליש"ט הבריטית נמצאת בשפל של חצי שנה מול האירו.