לראשונה מזה שלושים שנה: מו"מ אזרחי-מדיני בין ישראל ללבנון

שר האנרגיה יובל שטייניץ אישר שהמדינות תקיימנה מגעים ישירים בתיווך אמריקאי על גבולות המים הכלכליים שביניהן

רכב של יוניפי"ל נוסע בדרום לבנון / צילום: Aziz Taher, רויטרס
רכב של יוניפי"ל נוסע בדרום לבנון / צילום: Aziz Taher, רויטרס

בין ישראל ללבנון נמצאים מספר מאגרי גז חשובים ועם המשבר הכלכלי העמוק במדינה, חשוב ללבנון להוביל לפיתוח מאגרי הגז, וכך בפעם הראשונה מזה 30 שנים יתקיים מו"מ אזרחי-מדיני בין המדינות האויבות.

עד היום לבנון לא פיתחה את תעשיית הגז שלה בשל המחלוקת על קו הגבול הימי. ישראל מצידה, נמנעה מכך גם כן. בשבוע שעבר.

היום (ה') אישר שר האנרגיה יובל שטייניץ שהמדינות תקיימנה מגעים ישירים בתיווך אמריקאי על גבולות המים הכלכליים שביניהן.

"מטרתנו היא להביא לסיום המחלוקת בנושא התיחום של המים הכלכליים בין ישראל ללבנון במטרה לסייע בפיתוח משאבי הטבע לטובת כל עמי האזור", אמר שטייניץ.

בישיבה שהתקיימה לפני כמה שבועות במשרד האנרגיה, ומשרדי ראש הממשלה, החוץ, המשפטים והביטחון סוכמו תנאי המו"מ. פריצת דרך בין המדינות נרשמה זמן קצר לאחר מכן, במהלך ביקורו האחרון באזור של עוזר שר החוץ האמריקאי דיוויד שנקר.

השיחות הישירות בין לבנון לישראל, צפויות להתחיל לאחר סוכות בבסיס יוניפי"ל שבעיירה הלבנונית נקורה.

ההודעה של שטייניץ הגיעה אחרי שיו"ר הפרלמנט הלבנוני נבי ברי הודיע על פתיחת המו"מ בין המדינות. ברי עשה זאת במסיעת עיתונאים בביירות.

שגרירות ארה"ב בישראל פרסמה אף היא הודעה של מחלקת המדינה. "ארה״ב מברכת על החלטת ממשלות ישראל ולבנון להתחיל שיח בנושא לגבול הימי. הצדדים הגיעו להבנה ההיסטורית הזו לאחר 3 שנים של מגעים דיפלומטיים אינטנסיביים שהובלו על ידי השגריר דיוויד סאטרפילד ויועץ מזכיר המדינה דיוויד שנקר", נאמר בהודעה. עוד ציינו האמריקאים כי הצדדים יוכלו להגיע למסגרת מוסכמת, ולצקת בתוכה הבנות שישיגו יציבות לאיזור ושגשוג לעם הלבנוני והישראלי.

"ההודעה היום הנה צעד חיוני שישרת את האינטרסים של שני העמים ואת האיזור כולו ואף את ארה"ב. שני הצדדים ביקשו שארה״ב תשתתף כמתווכת של המגעים".

השיחות יתקיימו אחרי חג הסוכות, בנקורה, הנמצאת באיזור הבינלאומי מצפון לראש הנקרה תחת דגל של האו"ם ובאירוח של שליח האו"ם המיוחד ללבנון (UNNSCOL).

גורמים מדיניים אמרו היום ל׳גלובס׳ שמדובר בהישג כלכלי אדיר וכי שנקר מילא תפקיד משמעותי ביותר בהשגת המו״מ בין המדינות.

לפי הערכות הגורמים המדיניים, הלבנונים הבינו שלא ישיגו דבר, אלא באמצעות מפגש שכזה. הלחץ הכלכלי הפנים, המשבר העצום בו נמצאת לבנון דחף אותם להתקדם. באשר לשאלה האם חוסר היציבות הפוליטי בתוך לבנון עשוי לסכל את המגעים, העריכו הגורמים המדיניים שלא תהיה לכך השפעה על המו"מ.

המגעים בין הצדדים יערכו באמצעות נציגים דיפלומטיים ישראלים בדרגים הגבוהים ביותר.