בחירות | פרשנות

תחילת הסוף: הודעת ההתפטרות של זמיר הייתה רק עניין של זמן, ומבשרת על יציאה לבחירות בדצמבר

למרות שגנץ ביקש להחזיק את התסכולים בתוך הבית ולאחד שורות, חלק מחברי מפלגתו כבר הגיעו לקצה גבול היכולת שלהם וסירבו להפגין חזית אחידה • נראה שכעת כבר אין איש מהשותפים שחושב שהממשלה יכולה או צריכה בכלל להחזיק מעמד

אסף זמיר / צילום: איל יצהר
אסף זמיר / צילום: איל יצהר

תחילת הסוף: הודעת ההתפטרות של אסף זמיר הייתה רק עניין של זמן. רחש ההתפרקות בתוך כחול לבן, והמתח הפנימי בשבועות האחרונים, הלכו והתגברו סביב המחלוקת על קיום ההפגנות, וביתר שאת לקראת חקיקת החוק שמגביל את קיומן בסגר.

תחילה היה נראה שיהיה זה שר המדע יזהר שי שיעשה את הצעד הדרמטי, אך ככל שנקף הזמן ומכתב ה"כמעט התפטרות" שלו לא נכנס לתוקף, היה נראה שמישהו אחר מהכנף השמאלית של גנץ צפוי לעשות את הצעד.

ניסיון ראשון של יו"ר המפלגה גנץ להחזיק את המבנה הרעוע נעשה השבוע, ערב ההצבעה על חוק ההגבלות. גנץ כינס את חברי הסיעה לדיון שארך שלוש שעות, ובו פרקו כל אחד את תסכוליו מהשותפות עם הליכוד. גנץ ביקש להחזיק את התסכולים בתוך הבית ולאחד שורות, אבל בפועל חלק מחברי מפלגתו כבר הגיעו לקצה גבול היכולת שלהם. הרביעייה שהוגדרה בסיכון היא: יזהר שי, אסף זמיר, מיקי חיימוביץ ורם שפע.

לא נענו לתחינותיו של גנץ

שפע וחיימוביץ אפילו לא נענו לתחינותיו של גנץ לתמוך בחוק ולהפגין חזית אחידה, וכבר באותו ערב הצביעו נגד. לפי הערכות בתוך המפלגה, השניים יתקשו להמשיך לתת גב לקואליציה הקיימת וקיים סיכוי סביר שלפחות אחד מהם עשוי גם הוא בקרוב להכריז שלא ימשיך לתפקד כיו"ר ועדה בכנסת, גם אם לא יעשה את הצעד המלא של התפטרות מהכנסת, בדומה לצעד ההצהרתי שבו נקט זמיר.

כפועל יוצא של התפטרות זמיר מהממשלה וחזרתו אל ספסלי הכנסת, החליט גנץ כי השרה אורית פרקש הכהן תמונה לשרת התיירות. עוד הודיעו בכחול לבן כי השר מיכאל ביטון ימלא בנוסף לתפקידו כשר במשרד הביטחון גם את תפקיד השר לנושאים אסטרטגיים. השרה פרקש הכהן תתפטר מתפקידה כח"כית, ובכך תישאר ח"כ הילה שי וזאן בתפקידה.

כך או כך, התחושות הקשות בשתי המפלגות מבשרות על יציאה לבחירות בדצמבר. נראה שכעת, בניגוד לנקודת היציאה הקודמת מהממשלה, כבר אין איש מהשותפים שחושב שהממשלה יכולה או צריכה בכלל להחזיק מעמד. השותפות הפוליטית שהגיעה לסוף דרכה תבוא לידי ביטוי או בדרך של סיום שיתוף הפעולה של כחול לבן עם הליכוד, או הלכה למעשה תוביל לפירוק הממשלה על ידי התפטרות ממנה. בצמרת כחול לבן טרם הכריעו איך לפעול, ובינתיים יכולים רק להתפלל שחברי המפלגה לא יכריעו מלמטה למעלה.