אחרי שחלה בקורונה: טראמפ פונה לבית חולים לצורך השגחה

רופאו של הנשיא עדכן כי הוא סובל משיעול, מתשישות ומחום, בעוד צוות הקמפיין הודיע כי האירועים בהשתתפותו יתקיימו במועד אחר או באופן מקוון, מה שעלול לפגוע בו במירוץ לנשיאות בנובמבר • גם מנהל הקמפיין של טראמפ ביל סטפיין נדבק בנגיף

נשיא ארה”ב, דונלד טראמפ / צילום: Tasos Katopodis, רויטרס
נשיא ארה”ב, דונלד טראמפ / צילום: Tasos Katopodis, רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פונה אתמול (שישי) לבית החולים הצבאי וולטר ריד שם הוא צפוי לשהות בימים הקרובים. לפי הודעת הבית הלבן טראמפ מטופל בתרופה רמדסיביר שפותחה במקור לטיפול בנגיף האבולה ואושרה זה מכבר על ידי מנהל התרופות האמריקני לטיפול בחולי קורונה והוא אינו זקוק לסיוע נשימתי. הבית הלבן הודיע כי גם מנהל הקמפיין של טראמפ ביל סטפייין נמצא חיובי לקורונה.

לפני שפונה לבית החולים העלה טראמפ סרטון לטוויטר שבו הודה לתומכיו על התמיכה שהוא מקבל ועדכן על העברתו לבית החולים.

רופא הבית הלבן הודיע כי טראמפ מטופל בקוקטייל נוגדנים ניסיוני לטיפול בנגיף הקורונה. לדבריו, "הנשיא תשוש, אך מצבו רוחו מרומם". במקביל, צוות הקמפיין שלו הודיע כי כל האירועים בהשתתפותו יידחו או לחלופין יתקיימו באופן מקוון, חודש לפני הבחירות. הצוות אף עדכן כי גם אירועים שתוכננו בהשתתפות בני משפחת טראמפ יידחו, וכי כל אירוע ייבחן לגופו. לאחר הגעתו לבית החולים, צייץ טראמפ כי מצבו טוב.

דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני מסרה כי החלה חקירה אפידמיולוגית לבדיקת שרשרת ההדבקה, לאחר שעוזרתו של טראמפ, הופ היקס, הייתה הראשונה שאובחנה כחיובית. "החקירה החלה באופן מידי וביצענו את כל ההליכים הדרושים", אמרה מקנאני, מבלי לפרט מתי נודע להיקס כי היא חיובית לנגיף.

היא ציינה כי טראמפ קיבל את תוצאת הבדיקות שלו ביום חמישי בערב "ובתוך שעה המידע פורסם לאומה". לפי ראש הסגל בבית הלבן מארק מדוז, טראמפ חווה "תסמינים קלים" של המגפה. במקביל, רעייתו של הנשיא מלניה טראמפ, שנדבקה אף היא, סיפרה כי היא חווה תסמינים קלים, בדומה לבעלה. "תודה על האהבה שאתם שולחים אלינו. יש לי תסמינים קלים, אבל בסך הכול אני חשה בטוב. אני מצפה להחלמה מהירה".

בעקבות ההתפתחות הדרמטית, בוול סטריט ובשווקים אחרים בעולם נרשמו ירידות שערים. טראמפ, שאמר לפני כשבוע לאזרחי ארצות הברית שאין להם מה לחשוש מהווירוס משום "שהוא לא פוגע למעשה באף אחד", פרט למבוגרים ולבעלי בעיות רפואיות, ייאלץ להישאר בבידוד בזמן הקרוב. כעת, הכרזת צוות הקמפיין שלו על דחיית האירועים עלולה להוות מכה קשה עבורו, שכן הוא נוהג לשלהב את בסיס בוחריו בעוד הוא מפגר בסקרים.

כבר במהלך היממה האחרונה טראמפ ביטל ביקור מתוכנן בפלורידה, אחת המדינות שיכריעו את המירוץ, וכן שיחת טלפון עם אזרחים ותיקים במדינה. גם בחשבון הטוויטר שלו לא נרשמה פעילות מאז ההודעה, על אף שבשגרה הוא נוהג להעלות ציוצים בתדירות גבוהה.

כיצד ההדבקות תשפיע על המירוץ לנשיאות

כמו כן, לאבחונו של טראמפ השלכות גם על יריבו ג'ו ביידן. אחרי שלעג לו בעימות הראשון על הקפדתו לעטות מסיכות, קיומם של שני העימותים הבאים שתוכננו עד 3 בנובמבר מוטלים בספק.

ביידן איחל לטראמפ החלמה מהירה ועדכן כי הוא נמצא שלילי לנגיף, ומאוחר יותר הוסיף כי "בדיקתו החיובית היא תזכורת מהדהדת שעלינו לקחת את הנגיף ברצינות". העימות שתוכנן בין סגן הנשיא מייק פנס, לסגניתו המיועדת של ביידן קאמלה האריס יתקיים במועדו - ב-7 באוקטובר.

בדומה לביידן, גם בכירים נוספים בממשל שבאו במגע עם הנשיא ביצעו בדיקות קורונה. תוצאות הבדיקות של סגן הנשיא פנס - שבמקרה שמצבו הרפואי של טראמפ ידרדר יקבל את סמכויותיו, וכבר מילא את מקומו בשיחת הטלפון המדוברת - ורעייתו קארן חזרו שליליות, כמו גם של שר האוצר סטיב מנוצ'ין, שר החוץ מייק פומפאו ושל ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של טראמפ, ואשתו, איוונקה. 

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה כי התוכניות להעברת סמכויות הממשלה נותרו בעינן. פלוסי היא השנייה בתור להחלפת טראמפ, אחרי פנס, ואחריה נמצא הנשיא הזמני של הסנאט צ'אק גרסלי הרפובליקני. גם היא יצאה שלילית לנגיף.

"זה טרגי, זה מאוד עצוב", אמרה על אבחונו של טראמפ. "ללכת לתוך התקהלויות ללא מסיכה וכל היתר היה סוג של הזמנה בוטה להתרחשות דבר שכזה". עם זאת, אמרה כי היא מתפללת עבור החלמתם של טראמפ ומלניה. "אולי עכשיו האזרחים שרואים שנשיא ארצות הברית, עם כל ההגנה שיש לו, והגברת הראשונה, עדיין נחשפים לנגיף.. זו יכולה להיות חוויה מלמדת". היא הוסיפה כי היא מקווה שזה יוביל למעבר "לגישה שפויה יותר" בהתמודדות עם הנגיף.