טראמפ קיבל טיפול בקוקטייל נוגדנים של ריג'נרון. מה ידוע על הטיפול הניסיוני?

התרופה של ריג'נרון מבוססת על יצור של נוגדנים מלאכותיים נגד שני חלבונים על גבי וירוס הקורונה, והיא אחד הטיפולים שקיבל נשיא ארה"ב • הממשל האמריקאי השקיע בתרופה 450 מיליון דולר, וכבר התחייב לרכוש 300 אלף מנות של המוצר אם הוא יוכח כיעיל

דונלד טראמפ. התרופה אושרה לפני כמה חודשים כטיפול חירום בחולים במצב בינוני עד קשה / צילום: Evan Vucci, Associated Press
דונלד טראמפ. התרופה אושרה לפני כמה חודשים כטיפול חירום בחולים במצב בינוני עד קשה / צילום: Evan Vucci, Associated Press

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אושפז הבוקר בבית החולים Walter Reed בוושינגטון די.סי לאחר שנדבק בקורונה (Covid-19). פרוטוקול הטיפול שלו על פי מה שפורסם על ידי דוברות הבית הלבן, מכיל מגוון של טיפולים תומכים, תרופה מאושרת אחת ותרופה ניסיונית אחת.

אתמול, כאשר נראה היה כי טראמפ מתמודד עם המחלה בבית הלבן ולא בבית חולים, נמסר כי הוא מקבל ויטמין D , אבץ, תרופה נגד צרבת שהיא הגרסה הגנרית של התרופה Pecpid וכן טיפול ניסיוני - קוקטייל נוגדנים של חברת ריג'נרון, שלא אושר עדיין לשימוש וניתן לטראמפ באופן ניסיוני.

הקוקטייל של ריג'נרון סיים לאחרונה ניסוי בחולים במצב קל עד בינוני. היום עם הפינוי לבית החולים נאמר כי טראמפ החל לקבל גם את התרופה רנדסיביר של חברת גיליאד, שאושרה לפני כמה חודשים כטיפול חירום בחולים במצב בינוני עד קשה, לאחר שנמצאה כמקצרת את המחלה ומפחיתה במעט את סיכון התמותה.

ברשימת הטיפולים שמקבל הנשיא בעקבות ההידבקות במחלה, לא נכללה התרופה הידרוקסיכלורוקווין, אשר טראמפ קידם במסיבות העיתונאים שלו בעבר למרות מחקרים שהראו כי היא אינה יעילה בטיפול בקורונה. טראמפ אף אמר כי הוא לוקח הידרוקסיכלורוקווין למניעת הידבקות במחלה, כיוון שנבדק בימים אלה במספר מחקרים אך לא הוכח. לפחות במקרה של טראמפ, התרופה לא הצליחה למנוע את המחלה.

ההחלטה של הרופאים של טראמפ להתחיל את הטיפול בו מן המוצר הניסיוני של ריג'נרון, יצרה סקרנות רבה לגבי המוצר, ועליה של כ-3.5% במניית ריג'נרון אחרי המסחר, לאחר שהחברה כבר נסחרה לפי שווי של כ-60 מיליארד דולר. תוצאות מניסוי ראשון בתרופה פורסמו בתחילת השבוע, והחברה כבר רמזה כי היא תבקש אישור שיווק בחירום למוצר, עוד לפני מחלתו של טראמפ.

התרופה של ריג'נרון מבוססת על יצור של נוגדנים מלאכותיים נגד שני חלבונים על גבי וירוס הקורונה. בניגוד לחיסון, המבוסס על הצגה של חלק מהווירוס, חיקוי של הווירוס או גרסה מוחלשת של הווירוס לגוף, כדי שהגוף יצור נוגדנים נגד הווירוס בעצמו, ריג'נרון מאמינה כי היא יכולה ליצור את הנוגדנים לבד.

השיטה היא להנדס גנטית תאים כדי שיכילו רצף גנטי שמקודד נוגדנים דומים לאלה שחולים שהחלימו מייצרים. התאים הללו מוכנסים לתוך ביו-ריאקטורים, כלי גידול ענקיים לתאים, שם הם מתרבים ומפרישים את הנוגדן, שנקצר מן התאים ומוזרק לחולים. זוהי שיטה מקובלת ליצור תרופות ביולוגיות, כלומר תרופות מבוססות חלבונים, אולם השאלה היא האם הרצף הגנטי שערכה ריג'נרון לתוך התא שלה, אכן מיצר נוגדן דומה מספיק לזה שהגוף מייצר כדי להילחם במחלה.

טיפול יעיל בחולים שמערכת החיסון שלהם לא הצליחה לייצר נוגדנים

בניסוי הראשון, שנערך ב-275 חולים, ניכרה הפחתה של העומס הוויראלי והחלמה תוך זמן קצר יותר לעומת חולים שלא קיבלו את התרופה. הטיפול היה יעיל ביותר בחולים שמערכת החיסון שלהם לא הצליחה ליצר נוגדנים נגד הווירוס עצמה.

ממשלת ארה"ב מימנה את הפיתוח של ריג'נרון כ-450 מיליון דולר, וכבר התחייבה לרכוש 300 אלף מנות של המוצר אם הוא יוכח כיעיל. חברת התרופות רוש השוויצרית כבר התקשרה עם ריג'נרון בהסכם ליצר עבורה את המוצר ולשווקו בכל העולם מלבד ארה"ב.

לצד ריג'נרון, גם חברת אלי לילי מייצרת נוגדן נגד וירוס הקורונה וגם תוצאות ניסוי ראשוני שלה הראו יכולת להפחית את העומס הוויראלי ולקצר את משך האשפוז בחולים במצב קל עד בינוני ריג'נרון מאמינה כי למוצר שלה יהיה יתרון, משום שמדובר בשני נוגדנים התוקפים שני אתרים על גבי הווירוס.