פייסבוק נגד נטפליקס: הסרט על הרשתות החברתיות - ניסיון לייצר סנסציה

הסרט The Social Dilemma מציג את הבעיות להן גורמות הרשתות החברתיות והשימוש באלגוריתם • בפייסבוק מחזירים מלחמה: " הצגת אלגוריתמים כ'משוגעים' עשויים להיות חומר טוב לסרטים קונספירטיביים, אבל המציאות הרבה פחות משעשעת"

צילום מתוך הסרט ‘מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית’. מתעלם במופגן ממנהלי החברות הגדולות  / צילום: נטפליקס
צילום מתוך הסרט ‘מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית’. מתעלם במופגן ממנהלי החברות הגדולות / צילום: נטפליקס

הסרט The Social Dilemma (בעברית: 'מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית') של נטפליקס, ששידורו החל לפני כמה שבועות עוסק בבעיות שיוצרות הרשתות החברתיות, מפייק ניוז והקצנת השיח הציבורי ועד ההתמכרויות לרשתות והבעיות באופן שהאלגוריתם פועל. הסרט מבוסס על ראיונות עם עובדים לשעבר בחברות הרלוונטיות - עובד שהיה בצוות שפיתח את כפתור הלייק של פייסבוק, מעצב בכיר לשעבר בגוגל שעבד על הג'ימייל, עובד לשעבר ביוטיוב שהיה אחראי על מנוע ההמלצות שלה ועוד. בסרט לא אין עיסוק בנטפליקס עצמה, שגם משתמשת באלגוריתם כדי לספק המלצות למינויים שלה.

אמש פרסמה פייסבוק ביקורת נוקבת ומפורטת על הסרט שבה טענה כי "המהות והתוכן נקברים תחת הניסיון לייצר סנסציה. במקום להציע ביקורת מורכבת על טכנולוגיה, הסרט מספק נקודת מבט מסולפת על האופן שבו פועלות רשתות חברתיות כדי לייצר שעיר לעזאזל לבעיות חברתיות מורכבות וקשות. יוצרי הסרט לא שילבו תובנות מאנשים שעובדים בחברות כיום או ממומחים כלשהם כדי להציג גישה שונה מהנרטיב שמוצג בסרט. הם לא מתייחסים - באופן ביקורתי או לא - למאמצים שעושות החברות כדי להתמודד עם הבעיות שהם מעלים. במקום זאת, הם מסתמכים על פרשנויות של אנשים שכבר נמצאים מחוץ לחברות שנים ארוכות", כתבו בפייסבוק.

עוד על הסרט של נטפליקס

להודעה המלאה של פייסבוק

המסמך שפרסמה פייסבוק כולל שבע נקודות, והיא מתייחסת לטענות על התמכרות, על הטענה שהמשתמש הוא המוצר, על הבעייתיתות בשימוש באלגוריתם, על איסוף דאטה, על קיטוב, על ההשפעה שלה על הבחירות ועל פייק ניוז. "קיטוב ופופוליזם היו קיימים עוד לפני שפייסבוק ופלטפורמות אונליין אחרות הוקמו, ואנחנו נוקטים צעדים כדי כדי לנהל ולמזער את התפוצה של תוכן כזה. רוב התוכן שהמשתמשים רואים בפייסבוק הוא לא מקטב, או בכלל תוכן פוליטי, אלא תוכן יומיומי של משפחה וחברים". בפייסבוק הודו כי פוסטים מאתרים קיצוניים מקבלים לעתים יותר תגובות ולייקים, אבל מוסיפים כי מדובר בחלק זעיר מהפוסטים שאנשים נחשפים אליהם.

בסרט גם הוצגה ביקורת על השימוש באלגוריתמים, ועל כך שהאופן שבו הם פועלים הוא מעין קופסה שחורה - אתה יודע מה נכנס אליהם ואתה יודע מה ההחלטות שהתקבלו, אך מתקשה להבין מה הסיבה לכך. בהקשר של רשתות חברתיות, קשה למשל להסביר למה האלגוריתם סינן פוסטים מסוימים והשאיר אחרים. "אנחנו משתמשים באלגוריתם כדי לשפר את החוויה של המשתמשים כמו כל אפליקציית הכרויות, אמזון, אובר ואינסוף אפליקציות צרכניות שאנשים משתמשים בהן מדי יום. אלו כוללות את נטפליקס, שמשתמשת באלגוריתם כדי להחליט מי לדעתה יצפה בסרט 'The Social Dilemma', וממליצה לו לעשות זאת. זה נכון לגבי כל פיסת תוכן שמופיעה בשירות שלה".

"אלגוריתם ולמידת מכונה משפרים את השירות שלנו. לדוגמה, בפייסבוק אנחנו משתמשים בהם כדי להראות תוכן יותר רלוונטי לתכנים שאנשים מתעניינים בהם, בין אם זה פוסטים של חברים או פרסומות. הצגת אלגוריתמים כ'משוגעים' עשויים להיות חומר טוב לסרטים קונספירטיביים, אבל המציאות הרבה פחות משעשעת". בפייסבוק ציינו עוד במסמך שפרסמו כי "המשתמש הוא לא המוצר", וכי הם אמנם מוכרים את המידע למפרסמים, אך הם לא משתפים מידע אישי בלי אישור של המשתמש.