עמנואל מקרון הכריז על מלחמה ב"בדלנות האיסלאמית" בצרפת

נשיא צרפת הציג תוכנית מקיפה למלחמה באיסלאם הקיצוני במדינה ש"מאיים על הערכים הליברליים" של הרפובליקה

הנשיא עמנואל מקרון. ישתמש גם ב"קרן הסולידריות האירופית לשיקום מקורונה" כדי לממן את תוכנית השיקום / צילום: Gonzalo Fuentes, Associated Press
הנשיא עמנואל מקרון. ישתמש גם ב"קרן הסולידריות האירופית לשיקום מקורונה" כדי לממן את תוכנית השיקום / צילום: Gonzalo Fuentes, Associated Press

נשיא צרפת עמנואל מקרון השיק בסוף השבוע תוכנית חקיקה מקיפה למלחמה באיסלאם הקיצוני במדינה, אותה הוא מכנה "מאבק בבדלנות" (Separatism). מקרון אמר כי המדינה "לא תסבול עוד" גטאות המשמשים כחממה לרדיקליות דתית ושאיפות להקים מדינת הלכה איסלאמית בצרפת. ההכרזה על התוכנית נדחתה מספר פעמים בשנה האחרונה, בין השאר בגלל המאבק במגיפת הקורונה, אך התבצעה לבסוף ביום שישי האחרון, על רקע המשפט המתנהל בפריז לסייענים ותומכים בפיגועי הטרור האיסלמי במערכת המגזין "שארלי הבדו" וב"היפר-כשר" ב-2015.

סוגיית כישלון האינטגרציה של מיעוט מוסלמי בחברה הצרפתית, שמתבטא בריכוזם בפרברי הערים העניים, בשיעור גבוה של פשיעה, בהתגייסות המונית לדאע"ש ובביצוע ותמיכה במעשי טרור בהשראה איסלאמיסטית, עמדה בראש סדר היום הצרפתי לפני משבר הקורונה. שורת פיגועים, ביניהם גם מתקפה נגד יהודים בטולוז, רצח ניצולת שואה בפאריז, המחישו מחדש בשנים האחרונות את האיום בטרור איסלאמי במדינה, ואת הקרקע שעליה הוא צומח. מספרם המדויק של המוסלמים בצרפת אינו ידוע, משום שחוקי הרפובליקה אוסרים לספור אזרחים על פי דתם, אולם הוא מוערך בכשישה מיליון בני אדם (9%), על ידי מכון המחקר PEW.

במסגרת הרפורמה החדשה עליה הכריז מקרון, ממשלת צרפת מתכוונת לאסור התאגדויות איסלאמיות "הדוחות את ערכי הרפובליקה", לפקח על הכשרת אימאמים, למנוע מעורבות זרה במימון פעילות מסגדים וגם להחמיר את הפיקוח שלה על "חינוך ביתי" איסלאמי האפשרי במסגרת מערכת החינוך. מקרון הבטיח "לתפוס מחדש שליטה" באזורים שבהם מטיפים קיצוניים "משפיעים על החברה ועל בתי הספר". "בכל חודש אנחנו סוגרים בתי ספר לא-חוקיים, לרוב של קיצונים דתיים", אמר.

מקרון אמר כי האיסלאם "נמצא בבעיה גדולה בכל העולם" בעקבות הזרמים הרדיקליים שמושכים אותו לכיוונים שונים, והודה כי בצרפת "קיימת חברה מקבילה" של איסלאמיסטיים קיצוניים "המשגשגים מחוץ לערכים של האומה". "אנחנו בעצמנו בנינו את הבדלנות הזו, בנינו גטאות בתוך הרפובליקה, גם אם זה נעשה בתחילה מכוונות טובות", אמר. הוא הוסיף כי היכן שהרשויות נכשלו, "קיצונים איסאלמיים" נכנסו כדי "להשפיע על האוכלוסייה המקומית".

החוק למאבק בבדלנות האיסלאמית יוצג בדצמבר הקרוב, מסר מקרון, וככל הנראה הפרלמנט יחל לדון בו רק בתחילת 2021. הוא יכלול את "חיזוק החילוניות וערכי הרפובליקה" וחלק גדול ממנו יוקדש לארגון-מחדש של הכשרת האימאמים במדינה. "המטרה שלנו היא להכשיר ולקדם דור של אימאמים ואינטלקטואלים המגנים על איסלאם התואם לחלוטין את ערכי האומה", אמר מקרון. זאת, בניגוד לאימאמים המקבלים הכשרה מחוץ לצרפת ומפיצים "איסלאם קיצוני" בשובם, או כאלה המגיעים ממדינות כמו מרוקו, טורקיה ואלג'יריה ומביאים אתם אידיאולוגיה קיצונית. לצורך כך, הבהיר מקרון, תוקם מערכת ברורה הקובעת את מסלול הכשרת האימאמים בצרפת. מאמצים דומים נעשים בבריטניה בשנים האחרונות.

בימין האשימו את מקרון ב"הבטחות ריקות" וקראו לו להמשיך ולהגביל את השימוש ברעלות במרחב הציבורי, כחלק מהמסר לגבי חילוניות הרפובליקה. בשמאל האשימו אותו בסיוע לביסוס דעות קדומות נגד מוסלמים וכי תזמון ההכרזה נועד "להסיט את תשומת הלב מהכישלונות הבריאותיים של הממשלה".

***גילוי מלא: בנוסח הכתבה המקורי נכתב בשוגג כי האוכלוסייה המוסלמית בצרפת מונה כ-9 מיליון בני אדם (כ-14%). המספר הנכון על פי מכון המחקר PEW הוא 6 מיליון בני אדם (כ-9%), והכתבה תוקנה בהתאם.