אדריכלות | ניתוח

"בית משפחת אברהם": כך מתוכנן להיראות מתחם התפילה המשותף ליהדות, נצרות ואיסלאם באבו דאבי

מתחם תפילות משותף, בשם "בית משפחת אברהם", באבו דאבי יכלול כנסייה, בית כנסת, מסגד ומרכז חינוך לקידום פלורליזם דתי • המבנים ייבנו כמזכרת מביקור האפיפיור במדינה ב-2019

“בית משפחת אברהם”, אבו דאבי  / הדמיה: Adjaye Associates
“בית משפחת אברהם”, אבו דאבי / הדמיה: Adjaye Associates

בביקור המשלחת הישראלית באבו דאבי לפני שבועות אחדים הוזמנו העיתונאים לסיור בשלוחת מוזיאון הלובר ברובע התרבות באי המלאכותי סעדיאת. המארחים הדגישו במפגש את פעילותם בתחום הסובלנות הדתית והמאבק בהקצנה, והתעכבו ליד דגם מוקטן של קומפלקס תפילה רב-דתי שנבנה בימים אלה ואמור להיפתח בשנת 2022. המתחם, שיקרא "בית משפחת אברהם", צפוי לכלול בית כנסת, כנסייה ומסגד וכן מרכז חינוך לקידום פלורליזם דתי. עלות המבנה החדש אינה מופיעה באף לא אחד מהפרסומים הרבים שעוסקים במבנה.

הרעיון:

היוזמה להקמת הקומפלקס הגיעה בעקבות ביקורו של האפיפיור פרנציסקוס באיחוד האמירויות בפברואר 2019. בביקור זה הוא פגש את אחמד אל טייב, האימאם הגדול של מסגד אל אזאהר בקהיר. השניים קראו לאחווה בין מוסלמים לנוצרים וחתמו על מסמך שקורא להיאבק בקיצוניים. השיח' מוחמד בן זיאד הנציח את הפגישה ההיסטורית בהכרזה על בניית מתחם התפילה הרב דתי.

האדריכל:

אדריכל המבנה החדש הוא סר דיוויד אדאג'יה (David Adjaye), בן 54, יליד טנזניה שחי בלונדון. בשנים האחרונות תפס אדאג'יה מקום של כבוד ברשימת ה"סטארכיטקטס" (אדריכלים-כוכבים). הוא אחראי לתכנון המוזיאון הלאומי לתרבות והיסטוריה אפריקאית-אמריקאית (NMAAHC) בוושינגטון, מרכז השלום ע"ש נובל באוסלו, ואף היה אמור לתכנן את המשכן החדש של להקת בת שבע באתר התחנה המרכזית הישנה בתל אביב.

התכנון:

מההדמיות של המבנה החדש ניתן לראות שאדאג'יה תכנן שלושה מבנים נפרדים שממוקמים סביב חצר מעוצבת ומגוננת שהיא גג של מבנה מרכז מבקרים משותף. מבני התפילה נראים דומים בקו המתאר הכללי שלהם, אך החזיתות שלהם שונות ומרפררות בעדינות לאיקונוגרפיה השונה של כל אחת מהדתות. המיקוד של כל מבנה שונה: המסגד פונה למכה, בית הכנסת לירושלים והכנסייה לכיוון מזרח.

"בית משפחת אברהם", אבו דאבי - פנים בית הכנסת / הדמיה: Adjaye Associates
 "בית משפחת אברהם", אבו דאבי - פנים בית הכנסת / הדמיה: Adjaye Associates

בריאיון לאתר designboom אמר אדאג'יה שמבחינתו הגן הוא המרחב שמאחד את כל שלושת אתרי הפולחן: "ראיתי את הגן כמטאפורה רבת עוצמה, חלל בטוח, שבו נוצר חיבור בין הקהילה, הזיקה הדתית והאזרחות - חלל זה מתקיים בין שלושה המבנים, שלוש האמונות. מרחב הגן משמש כפודיום, במה מוגבהת, שמאפשרת להתחבר לכל חלל. אין סף שמונע מהמבקר להיכנס וכך נוצרת חגיגה של ההיסטוריה המשותפת והזהות המשותפת".

"בית משפחת אברהם", אבו דאבי - פנים הכנסייה / הדמיה: Adjaye Associates
 "בית משפחת אברהם", אבו דאבי - פנים הכנסייה / הדמיה: Adjaye Associates

התיירים:

אתר הנדל"ן BAYUT, שמתמקד באיחוד האמירויות, צופה שקומפלקס התפילה המשותף יביא לדובאי משקיעים וגם תיירים רבים: "בית משפחת אברהם יעצים את האטרקטיביות של אבו דאבי כמקום מגורים לאנשים מכל העולם. המקום הדתי יהפוך לסמל של ערכי אבו דאבי ושאר האמירויות: זו מדינה שיכולה להפוך לבית לאנשים ממקומות שונים עם אמונות שונות. זהו צעד נוסף ביוזמות שאבו דאבי עושה כדי להפוך את עצמה לאחד מהמקומות שהכי טוב לחיות בהם - הכוונה היא לחוק שמאפשר לזרים לרכוש נכסים וגם לוויזות לתקופות של עשר שנים למשקיעים ובעלי מקצוע". 

"בית משפחת אברהם", אבו דאבי  - נתונים:

מיקום: האי המלאכותי סעדיאת, אבו דאבי
עלות: לא ידועה
אדריכל: סר דיוויד אדאג'יה
תכנון: שלושה מבנים עם גן משותף