החטא ועונשו: אחרי הזלזול המתמשך, טראמפ הפך לחולה "מספר 1"

"48 השעות הבאות יהיו קריטיות", אומר ראש סגל הבית הלבן • הנשיא לא רצה להתאשפז, אבל הסכים לאחר שהתקשה לנשום • התנהגותו קלת הדעת בימים שלפני הודעת ההידבקות תעלה לו בקלפי? לא בטוח • אם יחלים בזמן, היא עשויה לעזור לו • בינתיים הסקרים מוסיפים להראות שהוא בעמדת הפסד

הנשיא טראמפ מגיע להתאשפז בבית החולים וולטר ריד, לאחר שאובחן חיובי לקורונה. / צילום: ג'ייקלואין מרטין, AP
הנשיא טראמפ מגיע להתאשפז בבית החולים וולטר ריד, לאחר שאובחן חיובי לקורונה. / צילום: ג'ייקלואין מרטין, AP

המשפט ההזוי ביותר של הימים האחרונים בקע אתמול מפי ד"ר שון קונלי, רופא הנשיא טראמפ. "הוא נמצא במצב רוח מעולה", אמר הרופא, העובד בסגל הבית הלבן, בעומדו בחזית בית החולים שבו הנשיא מאושפז. 

אם יש עניין אחד שאינו מוטל בספק זה מצב רוחו של הנשיא. 30 יום לפני הבחירות, שבהן כמעט כל הסקרים מראים כי הוא נמצא בעמדת פיגור ניכרת, דונלד טראמפ אינו רוצה להיות בסוויטה הנשיאותית של המרכז הרפואי ע"ש וולטר ריד סמוך לוושינגטון.

הוא רוצה לערוך עצרות המונים במדינות הקריטיות של המערב התיכון ("מדינות שדה המערכה"). זה מקור האנרגיה הפוליטית וגם הרגשית שלו. הוא בשיאו, כאשר הוא מוקף בקהל עצום של מעריצים, השותים בצמא את הברקותיו ואת ניבולי־הפה שלו. ב־2016, המגע הבלתי־אמצעי שלו עם ההמון הנחיל לו את הניצחון המדהים ביותר בהיסטוריה האלקטורלית של ארה"ב. 

מופרך מעיקרו הוא אפוא הרעיון שהנשיא הזה יפגין גישה ספורטיבית, יסתגר בסוויטה, וימתין בחיוך מלבב ובאורך רוח למיצוי התהליך הרפואי. הוא עושה כן בחריקת שיניים. רשת סי.אן.אן דיווחה לפנות בוקר (שעון ישראל) שהוא סירב תחילה להתאשפז, ורק לחץ בלתי פוסק של רופאיו ושל יועציו שיכנע אותו.

הם שלחו לו "תנחומים"

טראמפ שידר לאומה בשבת לפנות ערב (א' לפנות בוקר בישראל) סרטון בן ארבע דקות באמצעות חשבון הטוויטר שלו. הוא נראה ונשמע סביר. החצי השני של נאומו אמנם היה חסר משמעת, ולפעמים לא הגיוני, אבל את זה אין צורך לייחס לנגיף הקורונה. כך הוא מדבר מאז ומעולם, כולל השימוש הלא־מוצלח במלה "תנחומים", כדי לתאר את דרישות השלום ממנהיגי העולם. חוסר רהיטות היא תכונה רגילה של הרטוריקה הטראמפית. \

הוא כנראה יהיה בוולטר ריד לפחות עד יום ג' או ד'. הרופאים זקוקים לחמישה ימים כדי להגיע לאיזשהן מסקנות על מצבו הרפואי. למען האמת, אפילו חמישה לא יספיקו. המשבר השכיח ביותר אצל חולי קורונה נוטה להתחולל עשרה ימים לאחר ההידבקות, כאשר מערכת החיסון נקלעת למאמץ־יתר, ומחוללת "סערת ציטוקינים" (hypercytokinemia).

טראמפ הודה בנאום הטוויטר שלו, כי ביום ו' הרגיש "לא כל כך טוב", אף כי הבית הלבן ניסה לעורר רושם שמסעו לבית החולים נעשה רק "מתוך עודף עצום של זהירות". בשבת גם התברר מקריאה בין השורות ומרמזים של סגל הבית הלבן, כי ביום ו' בבוקר הנשיא התקשה לנשום, וחובר למכלי חמצן. ראש הסגל של הבית הלבן אמר, כי "48 השעות הבאות יהיו קריטיות", ו"איננו רואים עדיין את נתיב ההחלמה".

רופאי הנשיא התחילו להזין אותו בתרופות ניסיוניות, שמינהלת התרופות והמזון של ארה"ב מאשרת רק לצורך ניסויים מוגבלים. אבל זה מכלל היתרונות שמזמנת הכהונה. סוף סוף, מינהלת התרופות כפופה לנשיא, ובעיניו היא שייכת לו.

טראמפ לא לבד
 טראמפ לא לבד

חרדת הידבקויות בוושינגטון

ההיסטוריה של הידבקות טראמפ עדיין מעורפלת. הוא היה עסוק ראשו ורובו במגע נטול־מסכות עם הרבה אנשים מאז השבת שעברה. אז הוא ניסה להפיק כל תועלת אלקטורלית אפשרית מהודעה פומבית בגן הוורדים של הבית הלבן על מינויה של שופטת עליונה חדשה.

מאות מוזמנים בכירים הצטופפו שם, כדי להאזין ולהריע לו על העברת בית המשפט העליון לחיקו של הימין, בפעם הראשונה זה 80 שנה. חלק גדול מן הנוכחים לא עטו מסכות, ובהם הנשיא, רעייתו, בכירי עוזריו ושורה של סנאטורים רפובליקאיים. שני עוזרים בכירים, כולל מנהל מסע הבחירות שלו, קיבלו איבחון קוביד בששי־שבת; שלושה סנאטורים רפובליקאים, כולל האיש מס' 3 במידרג המפלגתי, אובחנו בין חמישי לשבת.

את הדאגה בין בעלי כהונות בכירות בוושינגטון אין כלל לתאר. מנהיג הרוב הרפובליקאי בסנאט, מיץ' מקונל, אמנם לא אובחן, אבל הודיע שליתר בטחון הסנאט לא יחזור וייפגש בשבועיים הבאים. זה עלול לשבש את אישור מינויה של השופטת העליונה החדשה, ולקרב את אקט ההצבעה על המינוי אל יום הבחירות. הדמוקרטים כופרים בעצם הלגיטימיות של מינוי שופט בקירבה כזאת אל בחירות, העשויות לשנות מעיקרו את מאזן הכוחות בוושינגטון.

השבועיים שהפכו את אמריקה

את השבועיים האחרונים בפוליטיקה האמריקאית קצת קשה לעכל. היתה בהם שרשרת של דרמות, שכל אחת מהן היתה יכולה להזין את התקשורת ואת דעת הקהל במשך שבועות או חודשים.

הבה ניזכר:
● ב־18 בספטמבר מתה השופטת העליונה רות ביידר גינזברג, שנחשבה למנהיגת האגף הליברלי של בית המשפט. מותה העביר רטט של התרגשות בגוו של הימין ורטט של פחד בגוו של השמאל.

● ב־26 בספטמבר הודיע טראמפ שהוא מושיב על המקום הפנוי את איימי קוני בארט, שופטת צעירה ומבריקה המחזיקה בדעות הפוכות במידה קוטבית מאלה של המנוחה. מעמד ההודעה על המינוי הפך לחגיגת נצחון של הימין. הוא גם נעשה מה שמכנים אירוע הפצת־על (Super Spreader), אמצעי הפצה של נגיף הקורונה. היו שם 150 בני אדם ויותר, רק קומץ טרחו לכסות את פניהם, ואיש לא שמר על מרחק בטחון. נמתחה ביקורת על קלות־הראש הזו, אבל טראמפ ואנשיו התייחסו אליה בזלזול.

● ב־27 בספטמבר, ה'ניו יורק טיימס' פירסם את הסקופ המרעיש שלו על שומות המס של הנשיא במשך 17 שנה, שמהן עלה כי במשך עשר שנים הוא לא שילם כל מס, ובשנה הראשונה של נשיאותו הוא שילם 750 דולר. הוא גם קיבל החזר של 72 מיליון דולר. זה היה הסיפור העיקרי בתקשורת ביומיים הבאים.

● ב־29 בספטמבר נערך עימות הטלוויזיה הראשון בין טראמפ לבין ג'ו ביידן. זו היתה הצגה חסרת תקדים של גסות רוח ושל תוקפנות. הנשיא חזר והתפרץ אל דברי ביידן, תקף אותו ואת בנו בלשון אישית פוגעת, סירב לגנות קבוצה אלימה של גזענים לבנים, הטיל ספק בלגיטימיות של ההצבעה ונמנע מלהתחייב שיקבל את תוצאותיה אם יפסיד. ההסכמה הכללית בין הפרשנים קיבלה אחר כך אישור מן הסקרים: סגנונו של טראמפ הנחיל לו מפלה בדעת הקהל, ובכל מקרה לא הצליח להעניק לו את התנופה המיוחלת.

● ב־1 באוקטובר בערב צייץ טראמפ שהוא ואשתו עתה זה נבדקו בעקבות הידבקותה של יועצת בכירה בסגל הבית הלבן.

● ארבע שעות אחר כך, סמוך ל־1 לפנות בוקר ב־2 באוקטובר טראמפ צייץ את הודעת הידבקותו שלו.

מה מן המאורעות יוצאי הדופן האלה עומד להשפיע על תוצאות הבחירות? האם יש להם הפוטנציאל לחרוץ את גורלו של טראמפ?

זה תלוי בעיקר ברושם שהמאורעות משאירים על המצביעים. הסקרים מראים ש־90% ויותר כבר החליטו בעד מי יצביעו, ואינם פנויים להובלה. אבל 10%, פחות או יותר, יכולים בהחלט להטות את הכף, בייחוד במדינות "שדה המערכה".

כמו בוריס ג'ונסון?

להידבקותו של הנשיא יש פוטנציאל רב סתירות. עצם ההידבקות חוזרת וממחישה את חומרת הסכנה. הנשיא נחשף לא רק מפני שהוא נמנע בדרך כלל מלעטות מסכה, אלא גם, או בעיקר, מפני שהוא נמצא במרחק חסר־בטחון מאנשים אחרים שלא עטו מסכות.
הוא חזר והקל ראש במסכות. אפילו בעימות הטלוויזיה של יום ג', שלושה ימים לפני שאובחן, הוא לעג לביידן על נטייתו "לשים מסיכה ממרחק של 70 מ'... המסכה הכי גדולה שראיתי". במובן הזה, התנהגות טראמפ עשויה להטות מצביעים נגדו.

אבל אם הנשיא ייחלץ מן המשבר בשלום, ויחזור אל מערכת הבחירות ברמה סבירה של אנרגיה, ההידבקות עשויה להפוך לאפיזודה חולפת עם טונים הירואיים. כאשר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נחלץ מכמעט־מוות ביחידה לטיפול נמרץ בחודש אפריל, הפופולריות שלו גאתה אל שיא של כל הזמנים, 65%. היא אמנם צנחה בינתיים אל שפל עמוק, 35%, אבל זה קורה חמישה חודשים אחר כך. טראמפ צריך פרץ של אהדה בין החלמתו לבין יום ההצבעה. אם יוכרז כשיר בתוך שבועיים, קפיצה קצרת־טווח מאוד בפופולריות שלו תוכל לשמש אותו היטב.

בינתיים יישאלו שאלות נוקבות על התנהגותו חסרת האחריות, על ההודעות המטעות של הבית הלבן ועל טיפולו הכולל במשבר הקורונה. זה נושא שהנשיא קיווה לדחוק ממרכז תשומת הלב. אבל הנושא הזה יעיק על מערכת הבחירות. חיים ומוות ביד קוביד, גם בפוליטיקה.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

הסתירות בנוגע למצבו הבריאותי של טראמפ

● רופאו של הנשיא שון קונלי טען כי הנשיא לא קיבל חמצן אך התברר כי טראמפ קיבל חמצן לפני הפינוי לבית החולים
● ביום שבת הגדיר הרופא קונלי את מצבו של טראמפ כ"טוב" אך גורם בכיר בבית הלבן מסר לאחר מכן ש"48 השעות הקרובות הן קריטיות"
● הנשיא טראמפ הודיע בטוויטר רק בחמישי בלילה שהוא נדבק בקורונה אך מביה"ח נמסר שתסמינים הופיעו כבר בחמישי אחה"צ עוד לפני‏ שהלך לכנס תורמים

הנדבקים בסביבת הנשיא

 1. הגברת הראשונה מלאניה טראמם
2. יועצת הנשיא, קליאן קונווי
3. נשיא אוני' נוטרדם, הכומר ג'ון גנקינס
4. הסנטור מייק לי
5. הסנטור תום טיליס
6. היועצת הופ היקס
7. מנהל הקמפיין, ביל סטפיין
8. מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי
9. הסנטור רון ג'ונסון