שופט חסם חלקית את ההגבלות שהטיל ממשל טראמפ על ויזות

הפסיקה משפיעה על כמה אשרות כניסה מבוססות עבודה עד סוף 2020

דונלד טראמפ,  נשיא ארה"ב / צילום: Evan Vucci, Associated Press
דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב / צילום: Evan Vucci, Associated Press

שפוט פדרלי בסן פרנסיסקו חסם את ממשל טראמפ מאכיפת האיסור שלו על חברות אמריקtיות גדולות רבות לייבא עובדים זרים במסגרת אשרות H-1B ואחרות שמתבססות על עבודה בארה"ב.

הפסיקה מתייחסת לעובדי חברות שמיוצגות על ידי ארבעה ארגונים שהגישו את התביעה נגד הממשל בנושא אשרות העבודה: התאחדות היצרנים הלאומית, לשכת המסחר האמריקtית, פדרציית הקמעונאים הלאומית ו- TechNet.

יחד, הם מייצגים מאות אלפי חברות, כולל מעסיקות טכנולוגיה גדולות מעמק הסיליקון, שמות משמעותיים במגזרי הייצור והתרופות וכמה עסקים קטנים.

ההוראה של בית המשפט, שהיא בתוקף עד סוף השנה, ארצית בהיקפה, אך היא לא חלה על מעסיקים שאינם מיוצגים על ידי אחד מארבעת הארגונים.

"אנחנו מתמודדים מול שאר העולם באיתור ופיתוח של כשרונות מעולים כדי לתמוך בחדשנות בתעשייה שלנו", מסרה לינדה קלי, סגנית נשיא בכירה ויועצת משפטית של התאחדות היצרנית הלאומית. "הפסיקה הזו היא ניצחון זמני שלנו".

ג'ון בייסלייס, מנהל יחידת ההגירה בלשכת המסחר האמריקנית, אמר ש"הפסיקה נגד יישום ההגבלות המקיפות הללו על הגירה חוקית היא ניצחון גדול לעסקים האמריקtים ולכלכלת המדינה שלנו".

לא ברור איך הוראת השופט תיאכף, מאחר שהיא מחייבת את הקונסוליות האמריקאיות בעולם ואת רשות ההגירה לקבוע אלו חברות מיוצגות על ידי ארבעת הארגונים שהגישו של התביעה.

האיסור הזמני שטראמפ פרסם ביוני מונע מזרים עם ויזות מסוג H-1B או ויזות עבודה אחרות להגיע לארה"ב עד סוף שנה זו או מאוחר יותר אם הנשיא יאריך אותו. טראמפ אמר שהוא החליט על כך כי להגן על אמריקנים לא מועסקים, שיוכלו למלא משרות שזרים אינם ממלאים.

באותה עת, דוברים של מגזר הטק וראשי עסקים הזהירו שההחלטה תפגע ביכולת חברות לגייס כשרונות גדולים לארה"ב ותמנע מזרים שיש להם מיומנויות ייחודיות למלא משרות שאמריקאים לא יכולים למלא. המכללות בארה"ב טענו שהאיסור ירתיע סטודנטים זרים מצטיינים מחו"ל שלומדים בארה"ב.

אשרת H-1B היא הויזה מבוססת התעסוקה לעובדים בדרגת התמחות גבוהה. הממשל טען שמגיפת הקורונה מחייבת הגבלות על הגירה כדי למנוע מחולים להיכנס למדינה ולהבטיח שאמריקאים יקבלו עבודה ראשונים כשהכלכלה תבריא.

טראמפ כנראה חרג מסמכותו כשפרסם את איסור ההגירה, קבע השופט ג'פרי ווייט מהמחוז הצפוני של קליפורניה בחוות דעתו.

"העברת הסמכויות של הקונגרס בהקשר של ההגירה אינה מאפשרת לנשיא סמכות ללא הגבלה לקבוע מדיניות בנושא העסקה של זרים שאינם מהגרים", כתב השופט ווייט, שהיה מינוי של הנשיא ג'ורג' בוש. "לפי מסקנה כזו, סמכויותיו של הנשיא לפי סעיף 2 לחוקה יהיו מיותרות".

הבית הלבן לא הגיב לפסיקה, ומשרד החוץ לא רצה להגיב.

בנוסף לאשרות H-1B, הפסיקה חלה גם על אשרות H-2B לעובדים עונתיים לטווח קצר באחזקת גני נוף ועוד משרות לא חקלאיות, ועל אשרות 1-J לעובדים לטווח קצר בתחומי הדרכה במחנות ומטפלות בילדים, ו-1-L להעברות עובדים פנימיות של חברות.

ההחלטה משמעותית במיוחד למחזיקי ויזה H-1B בפוטנציה שעובדים בחברות שנוגעות בדבר, כי הממשל מנפיק כ-85,000 ויזות חדשות כאלה ב-1 באוקטובר, בתחילת כל שנת תקציב. טראמפ האריך במתכוון את ההוראה שלו אל מעבר לאוקטובר כדי להבטיח שנושאי ויזות כאלו לא יוכלו הגיע לארה"ב ולהתחיל עבודות חדשות בה, מסרו יועציו בזמנו.

התביעה לא ניסתה לחסום איסור מוקדם יותר שטראמפ הודיע עליו באפריל, שמונע מבני משפחה של אמריקנים ומכמה בעלי גרין קארדס מבוססי עבודה כניסה לארה"ב.

הפסיקה של השופט ווייט חולקת על פסיקה קודמת של שופט מחוזי מוושינגטון, אמיט מהטה, שקבע בתיק מקביל שאין לו סמכות לאסור על הגבלות הגירה כל עוד ההתדיינות עליהן נמשכת. ב-4 בספטמבר כתב השופט מהטה, מינוי של הנשיא אובאמה, שהוא לא משוכנע שהאיסור של טראמפ הוא לא-חוקתי. הוא ציין פסיקה בבית המשפט העליון מ-2018, שלפיה איסור הכניסה לארה"ב של אזרחי שבע מדינות מוסלמיות אפשרי מפני שלנשיא יש את הסמכות לחסום זרים "אם הם מזיקים לאינטרסים של ארה"ב".

"החוכמה של החלטת הנשיא להתייחס לסיבות המשתנות, על ידי הגבלת כניסת כמה סוגים של זרים, היא החלטת מדיניות שהרשות השופטת אינה מצויידת היטב להעריך", כתב אז השופט מהטה.