רוח גבית למניות הקנאביס: פיילוט של הורדת מחיר בארץ תמורת אישור יצוא

כל אחת מהמשתתפות בפיילוט תציע מוצר אחד מכל קטגוריה שבה היא פועלת - במחיר של 140 שקל למבוגרים וכ-100 שקל לילדים, לעומת מחירים של 200-300 שקל לאותה כמות כיום • מניות החברות המשתתפות בפיילוט הגיבו בעליות חדות

האם אישור יצוא הקנאביס (שניתן רשמית כבר בינואר 2019) סוף סוף הופך למציאות? משרד הבריאות הודיע אתמול על פיילוט של שלושה חודשים שבמסגרתו חברות קנאביס שיציעו חלק ממוצריהן בארץ במחיר מסובסד, תוכלנה לקבל אישור יצוא.

כל חברה עדיין תצטרך לקבל אישור יצוא פרטני לכל אצווה, כך שהמשלוחים עדיין לא יוצאים מנתב"ג מחר בבוקר. סגן שר הבריאות, יואב קיש, הממונה במשרד על תחום הקנאביס הרפואי, אמר היום כי "נעשה כל מה שאפשר כדי לאשר את היצוא במהירות האפשרית". קיש הוסיף כי "בסופו של יום מדובר באירוע חדש ומורכב, שבו מעורבים גם המכס והמשטרה, אך אנחנו נעשה הכול כדי להוריד את החסמים הביורוקרטיים".

החברות המשתתפות בפיילוט הן BOL (שבשליטת עמיר שיווק הבורסאית), יוניבו, שיח, קאנדוק (בבעלות אינטרקיור), פנאקסיה, טוגדר , תיקון עולם-קנביט והחברות הלא-בורסאיות מדיקיין ובטר. מניות החברות המשתתפות בפיילוט רושמות היום עליות נאות - ומעל כולן בולטות פנאקסיה (30%) ויוניבו (17%). עלייה קלה נרשמה גם במניות של החברות שאינן חלק מן הפיילוט (למשל קנאשור, אינטליקנה, נקסטייג', מדיוי וקאנומד), כנראה מתוך הערכה שאישור יצוא יכול להשפיע עליהן לטובה בהמשך.

במסגרת הפיילוט תציע כל אחת מהחברות מוצר אחד מכל קטגוריה שבה פועלת החברה ("עתיר CBD" "עתיר THC" וכד') במחיר של 140 שקל למבוגרים וכ-100 שקל לילדים. זאת לעומת מחירים של 200-300 שקל לאותה כמות היום.

כל אחת מן החברות בחרה כמה בתי מרקחת, שהסכימו לספוג יחד איתה את הסבסוד, כדי להגדיל את פעילותם בשוק. עם זאת, לדברי מטופלי הקנאביס, מדובר בהנחה על הזנים הפחות מבוקשים, שנמכרים לרוב בחלק הנמוך של טווח המחירים שצוין.

החברות המשתתפות בפיילוט כבר נערכות ליצוא ומאמינות כי אפשר יהיה לראות את ניצניו תוך שבועות ספורים, או לכל המאוחר עד סוף השנה.

משוכה נוספת: אישורי יבוא במדינות היעד

במסגרת הפיילוט, כל חברה שתעמוד בתקני משרד הבריאות, מבחינת כמות הסחורה הזמינה לשוק המקומי ופיקוח המחיר, ותקבל בתקווה אישור יצוא קנאביס מישראל, עדיין תצטרך לעמוד בעוד משוכה: אישורי יבוא למדינות היעד. מדינות יעד רבות דורשות תקינה ייחודית, שונה מן התקינה הישראלית.

באירופה, המהווה את היעד המועדף עבור רוב החברות הישראליות, דורשים את התקינה האירופאית, EU GMP. אישור כזה קיים רק למפעל אחד, פנאקסיה.

אישור EU GMP מוגבל לכמה סוגי מוצרים, וניתן גם לחברת BOL. כרגע לא ניתן לקבל תקינה למפעלים נוספים, משום שהדבר דורש הגעה של צוות ביקורת ממדינת היעד או מהאיחוד האירופי לישראל, וכרגע הם אינם מגיעים בגלל הקורונה. ייתכן כי בעתיד יסכימו הרגולטורים לאישור מקוון, אך זה עדיין לא קרה.

זו כנראה הסיבה לכך שהקפיצה במניית פנאקסיה היא היום גבוהה במיוחד. פנאקסיה הודיעה כי היא מוכנה עם מלאי של מוצרים מוכנים לשיווק לאירופה, ספציפית לגרמניה, שמבוססים על חומר הגלם של חברת שיח, וישווקו במותג המשותף לפנאקסיה ולמפיצה שלה בגרמניה. מספר חברות אחרות הגישו תיקי מוצר באירופה למוצרים שמעובדים במפעל פנאקסיה, או נמצאים בתהליכי הגשה של תיקי מוצר כאלה. ככל הידוע מדובר במוצרים של טוגדר, בטר קנאביס וקנדוק.

התקנות היום מגדירות כי קנאביס שיוצא מישראל חייב לעבור דרך מפעל, אולם חלק מן המגדלות מאמינות כי תוכלנה בסופו של דבר להעביר חומר גלם ולארוז אותו במפעלי ייצור באירופה, תוך דילוג על מפעל מאושר GMP בישראל. הנקודה הזו כרגע לא חד-משמעית, והיא תלויה גם בהחלטת משרד הבריאות בישראל וגם בהחלטת מדינת היעד.

ומחוץ לאירופה? למפעל של יוניבו אין אישור EU GMP, אולם החברה הודיעה כי היא צפויה להוציא בקרוב משלוח ראשון לברזיל. גם בברזיל דרוש אישור EU GMP למכירה מסחרית של קנאביס, אך חולים יכולים לייבא עצמאית מוצרים שאינם עומדים בתקן תחת סעיף מיוחד של יבוא אישי. יוניבו מתכננת לנצל את המסלול הזה, ומאמינה כי מדובר בפעילות שיכולה להגיע לסדר גודל משמעותי, אך שאין זה המסלול העיקרי שבו נמכר קנאביס רפואי בברזיל. גם חברת טוגדר מתכננת לפעול בברזיל כבר בשנה הזו.

בסקטור הקנאביס מקווים היום כי מדינות אירופה ואחרות תקבלנה החלטה גורפת לאשר יבוא של מוצרים בתקן הישראלי ולחסוך את הצורך לקבל תקינה לכל מפעל. כרגע המדינה הקרובה לכך ביותר היא כנראה אוסטרליה, אך השוק שם קטן. מדינות נוספות מחוץ לאירופה שזוהו כיעדי יצוא מעניינים הם פרו, אורוגוואי וניו זילנד.

חברת פארמוקן, אחת המגדלות הוותיקות והמצליחות בשוק המקומי, העדיפה שלא להשתתף בפיילוט. לטענתה, מדובר במהלך לא כלכלי עבור חברות מגדלות, שנדרשות לעמוד בתנאי איכות שהמחיר הנוכחי אינו יכול להצדיק. להערכת החברה, אי-השתתפות בפיילוט לא באמת תמנע ממנה לבצע יצוא בבוא העת.

עוד הצהירה החברה, כי "הפיילוט, אשר בשלב זה מבוסס ברובו על מכירת זנים בעלי ביקוש נמוך בשוק המקומי... עלול לפגוע במטופלים כי יפגע באיכות המוצרים שיגיעו לשוק במחירי היעד של הפיילוט".