מפעיל הארנק הדיגיטלי BT360 מאשים את המנכ"ל שלו לשעבר בהונאה

בכתב ההגנה שהגיש אייל שדה, בעלי חברת ריץ' אנד רויאל, הוא טוען כי התביעה של בורסת הקריפטו Bit2C נגדו היא "חלק מתרגיל הונאה" של ארז פישלר, שהיה מנכ"ל החברה עד לפברואר האחרון

חילופי האשמות קשים עולים מכתב הגנה שהגיש בחודש שעבר לבית משפט השלום בתל אביב אייל שדה, בעלי חברת ריץ' אנד רויאל שוקי הון, האחראית על הפעלת הארנק הדיגיטלי BT360. כתב ההגנה הוגש במענה לתביעה בסך 1.8 מיליון שקל שהוגשה בפברואר האחרון על ידי בורסת הקריפטו הישראלית Bit2C ואחד מבעליה, אלי בז'רנו, נגד שדה וחברת ריץ' אנד רויאל שבבעלותו, נגד ארז פישלר, ששימש עד לאוקטובר 2019 מנכ"ל ריץ' אנד רויאל, וכן נגד אליאור ממן וחברת אי.טי.אמ אחזקות שנמצאת בבעלותו.

בכתב ההגנה טוען שדה, בין השאר, כי פישלר הועסק על ידי החברה שלו כמנכ"ל, "עד שפוטר ממנה, בין היתר, בשל אובדן האמון בו, לרבות בגין: פגיעה בחברה וחריגה מהרשאות, גניבה, הוצאת כספים שלא כדין מהחברה, פעולות שיש בהן ניגוד עניינים, קבלת טובות הנאה שלא כדין ועוד שלל מעללים שקצרה היריעה מלהכילם". עוד מציין כתב ההגנה כי "בחודש פברואר 2020 הוגשה תלונה במשטרת ישראל נגד פישלר. מבירור שנערך באחרונה עולה כי התיק הנ"ל מצוי עדיין בחקירה". שדה וריץ' אנד רויאל מיוצגים על ידי עו"ד יונתן אבישר ממשרד עורכי הדין בטש ושות'.

כפי שדווח ב"גלובס" לפני כחצי שנה, בתביעה טענו בז'רנו ובורסת ביטוסי כי החברות של שדה וממן הפרו במכוון שני הסכמים שחתמו עם ביטוסי ב-2019, ובכך הסבו לבורסת הקריפטו ולבעליה נזקים של מיליוני שקלים. בעקבות התביעה הוטל על נכסיו של שדה צו עיקול זמני בסכום של כ-1.8 מיליון שקל. הדיון הבא בתיק זה צפוי להיערך ב-15 בנובמבר בפני השופט יאיר דלוגין בבית משפט השלום בתל אביב. ביטוסי ובז'רנו מיוצגים בתביעה על ידי עו"ד טל רון ממשרד עורכי הדין פרל כהן צדק לצר ברץ.

ההסכם הראשון שבגין הפרתו הוגשה התביעה על ידי ביטוסי, נחתם במרץ 2019, ובמסגרתו השאילה בורסת הקריפטו לריץ' אנד רויאל 20 מטבעות ביטקוין תמורת דמי השאלה חודשיים של 1.5%. בגין הפרת הסכם זה תובעת ביטוסי יותר ממיליון שקל, לאחר שלטענתה, ריץ' אנד רויאל הפסיקה לשלם את דמי ההשאלה לאחר שלושה חודשים בלבד. ההסכם השני נחתם באפריל 2019, ובמסגרתו לווה בז'רנו, מבעלי ביטוסי, מחברת אי.טי.אמ של ממן 250 אלף שקל לארבעה חודשים, ללא ריבית והצמדה, וכבטוחה מסר לחברה 20 ביטקוין. לטענת בז'רנו, הוא פרע את ההלוואה במלואה בספטמבר 2019, בצירוף תשלום ריבית פיגורים, ולמרות זאת, הנתבעים לא השיבו לו את הביטקוינים שנתן כבטוחה כנגד ההלוואה. בגין הפרת הסכם זה תובע בז'רנו סכום של כ-803 אלף שקל, כולל תשלומי פיצויים.

בכתב ההגנה מכחיש שדה את טענות התביעה על הפרת הסכם ההשאלה והסכם ההלוואה, ומבקש מבית המשפט לדחות את התביעה נגדו ונגד חברת ריץ' אנד רויאל. לדבריו, "הסכם ההשאלה לא קוים על ידי התובעת (ביטוסי) או בז'רנו, עת לא העבירו לריץ' או לשדה את המטבעות, ועל כן ברור שאין האחרונים חייבים בדבר שמעולם לא קיבלו, לא כל שכן ריביות קנסות וכיוצא באלה". כמו כן, "הסכם ההלוואה לא נחתם כלל, בוודאי לא עם ריץ' ושדה - שאינם חלק ממנו או צד לו". כתב ההגנה מוסיף כי "לריץ' ולשדה אין כל קשר להתחייבויותיה או פעילותה של אי.טי.אמ, והטענות שלפיהן שדה עומד מאחוריה הן חסרות שחר ולא מבוססות על דבר".

שדה: "לא עקצנו אף אחד מעולם"

בתביעה שהגישו ביטוסי ובז'רנו באמצעות עורכי הדין בנימין ברץ וטל רון ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, נטען כי שדה ופישלר "הונו גופים עסקיים רבים במשק, לרבות המבקשים עצמם, לסבור כי הם בעלי ונושאי משרה בחברות איתנות עם פעילות עסקית ענפה בתחום הארנקים הדיגיטליים, כאשר למעשה נראה כי עסקינן בחברות קש, שכל הווייתן העסקית היא הונאה".

ארז פישלר, לשעבר מנכ"ל BT360  /צילום: משה אלקסלסי
 ארז פישלר, לשעבר מנכ"ל BT360 /צילום: משה אלקסלסי

בכתב ההגנה טוען שדה כי הוא והחברה שלו "לא 'עקצו' (הונו) אף אחד מעולם, ומדובר בלא יותר מטענות אווירה, שמטרתן המעוולת היא ציור הנתבעים באור שלילי". כמו כן, על פי כתב ההגנה, "לגבי מר פישלר יטענו הנתבעים 1 ו-3 (שדה וריץ') כי הוא אכן נוכל, והם עצמם נמנים עם קורבנותיו. למעשה, תביעה זו היא חלק מתרגיל ההונאה של פישלר, ולא מן הנמנע כי התובעים וגורמים נוספים משתפים עם מר פישלר פעולה במזיד, או לכל הפחות מנסים להוציא מהנתבעים (שדה וריץ') כספים שאותם הם לא חבים".

גם אליאור ממן וחברת אי.טי.אמ אחזקות שבבעלותו הגישו כתב הגנה כנגד תביעת ביטוסי ובז'רנו, באמצעות עו"ד אוהד כהן. הנתבעים ממן ואי.טי.אמ טוענים כי "כתב התביעה לא משקף את גודל התביעה האמיתי נגדם", ומבקשים מבית המשפט לדחות את כתב התביעה.

אף שהיקף המסחר בה קטן יחסית, ביטוסי, שנוסדה ב-2013, היא אחת מבורסות הקריפטו הוותיקות בעולם, והיחידה הפעילה כיום בישראל. בסוף אוגוסט, כפי שפורסם ב"גלובס", השלימה ביטוסי גיוס של 1.28 מיליון שקל באמצעות פלטפורמת מימון ההמונים PipelBiz, כשבגיוס השתתפו 468 משקיעים. לדברי בורסת הקריפטו, גיוס ההון נועד לממן בין השאר את פעילותה השוטפת, פיתוח ושדרוג של פלטפורמת המסחר שלה, הוצאת רישיון נותן שירותים בנכס פיננסי, וכן פיתוח אפליקציית ארנק דיגיטלי. ביטוסי ציינה בקמפיין לגיוס המימון כי היא "פועלת לקראת הנפקה בבורסה בישראל בשנים הקרובות ויציאה לשוק בארה"ב".

***חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד אייל שדה, ארז פישלר ואליאור ממן והחברות ריץ' אנד רויאל שוקי הון ואי.טי.אמ אחזקות נמצאים בעיצומם, ולזכותם של הנתבעים עומדת חזקת החפות, כל עוד לא הורשעו בבית המשפט