חושבים לעשות הסבה לתיווך? המדינה מעכבת אתכם ב-3 חודשים

רשמת המתווכים במשרד המשפטים ביטלה במפתיע את בחינת הרישוי הרבעונית שנועדה להתקיים בסוף החודש, ושבלעדיה לא ניתן להתחיל לשמש כמתווכי מקרקעין • הבחינה הבאה תתקיים רק בסוף ינואר 2021

דירה למכירה דרך תיווך / צילום: גיא ליברמן
דירה למכירה דרך תיווך / צילום: גיא ליברמן

מחפשים עבודה וחשבתם לעשות הסבה לתיווך? תיאלצו להמתין לפחות שלושה חודשים. ל"גלובס" נודע כי בחינת רישוי המתווכים הקרובה, שנקבעה ל-26 לאוקטובר, נדחתה במפתיע לסוף ינואר 2021. בחינות ההסמכה למתווכי מקרקעין הן תנאי הכרחי לקבלת רישיון לתיווך מקרקעין מטעם משרד המשפטים, כשעל הענף מפקחת רשמת המתווכים אתי מויאל.

הבחינות מתקיימות אחת לרבעון, כשהבחינה האחרונה התקיימה ביולי האחרון, ובה השתתפו 1841 איש. לפי נתוני הרשמת, 73% עברו אותה בהצלחה. בהודעה לקונית שהתפרסמה באתר משרד המשפטים נכתב כי "הבחינה בוטלה בשל מצב החירום והנחיות משרד הבריאות שלא מאפשרות לנו לקיים בחינות בעת הזאת", בצירוף המועד החדש.

"אנחנו קולטים הרבה מתווכים והרבה שרוצים להצטרף למקצוע הזה וזה פתרון מעולה למי שיושב עכשיו בבית ורוצה לעשות הסבה מקצועית", אומר עמוס נעים, מנכ"ל רשת התיווך קלר וויליאמס ישראל. "האנשים הללו יודעים שפעם ברבעון יש מבחן והם קונים ספרים ולומדים לקראתו. ברגע שהמבחן מתבטל, המשמעות היא שעוד רבעון האנשים הללו ישבו בבית.

"ברור שהסיטואציה בעייתית ואני לא בא בטענות למשרד המשפטים, אבל משרד הבריאות צריך למצוא פתרונות ולאזן בין שמירת בריאות הציבור והמלחמה באבטלה. הרי בהשכלה הגבוהה עושים בחינות במצב הזה".

במקביל נראה כי היוזמה שנרשמה בשנה שעברה לביטול מבחני ההסמכה למתווכי מקרקעין, ולהעברת הרגולציה על ענף התיווך ממשרד המשפטים לרשות להגנת הצרכן - הוקפאה. היוזמה קודמה במרץ במהלך 2019, ונכון לעכשיו מתברר כי גם אם תיושם - זה יקרה בעוד זמן רב.

ממשרד המשפטים נמסר ל"גלובס" בעניין זה כי הוא "נמצא בסטטוס של עיבוד ובחינה במשרד גם על רקע הערות הציבור שהתקבלו עם פרסום תזכיר החוק".