"אנחנו כמו מכולת בלי ירקות ובשר": ענקית בתי הקולנוע של מוקי גרידינגר משהה פעילות והמניה מתרסקת ב-40%

סינוורלד הודיעה כי היא סוגרת מאות בתי קולנוע בארה"ב ובבריטניה, והמניה שוב קורסת ומשלימה צניחה של כמעט 90% מתחילת משבר הקורונה • בעלי הרשת: "אנחנו לא יכולים לפעול לאורך זמן בלי מוצר"

סינוורלד/ צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
סינוורלד/ צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

תעשיית הקולנוע ממשיכה להיות משותקת בצל מגפת הקורונה, וסרט האימה של חברת סינוורלד (Cineworld) נמשך. רשת בתי הקולנוע השנייה בגודלה בעולם, בהובלת הישראלי מוקי גרידינגר, הודיעה על השהיית הפעילות שלה בשני השווקים הגדולים שבהם היא פועלת - ארה"ב ובריטניה - החל ביום חמישי הקרוב, ללא צפי לפתיחה מחודשת.

הסגירה כוללת את 536 בתי הקולנוע של רשת ריגל (השנייה בגודלה בארה"ב), ו-127 בתי קולנוע המתנהלים תחת הרשתות סינוורלד ופיקצ'רהאוס בבריטניה.

סינוורלד גרופ  הצהירה כי תמשיך לעקוב מקרוב אחרי המצב, ותעדכן בנוגע לפתיחות השווקים האלה, תוך שהיא פועלת גם לצמצום ההוצאות של החברה. מדובר בשני השווקים שעיקר הכנסות הקבוצה מגיעות מהם - ארה"ב (58%) ובריטניה (15%). בסך הכל חולשת הקבוצה על 787 בתי קולנוע (9,500 אולמות) ב-10 מדינות.

לפי הודעת החברה, הסגירות האלה צפויות להשפיע על כ-45 אלף עובדים. מוקי גרידינגר, מנכ"ל החברה, אמר כי "קשה להסביר עד כמה ההחלטה הזו הייתה קשה". עם פרסום ההודעה, מניית סינוורלד נפלה כ-40% בבורסת לונדון (משלימה צניחה של כ-87% מאז פרוץ משבר הקורונה בפברואר), וכעת היא משקפת לחברה שווי של 326 מיליון ליש"ט (כ-1.44 מיליארד שקל). הבשורה הזו מתקבלת כשבועיים לאחר שסינוורלד דיווחה על הפסד כספי עצום של 1.6 מיליארד דולר בסיכום המחצית הראשונה של 2020.

"זו לא החלטה שקיבלנו בקלות, ועשינו כל שביכולתנו לתמוך בפתיחות המחודשות בכל השווקים שלנו, כולל עמידה בהוראות הבריאות המקומיות ואף מעבר לכך", הצהיר גרידינגר בהודעה לתקשורת. לדבריו, החברה פועלת מול גופי הרגולציה והתעשייה כדי "להחזיר את אמון הציבור בתעשייה שלנו". בעיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל" הוא צוטט כאומר: "אנחנו כמו חנות מכולת בלי ירקות, פירות ובשר. אנחנו לא יכולים לפעול לאורך זמן בלי מוצר".

עלייתו של סרט "ג'יימס בונד" שוב נדחית

על הצעד הנוכחי מעדכנת ענקית בתי הקולנוע לאחר שבסוף השבוע האחרון התברר כי העלייה לאקרנים של הסרט החדש מסדרת ג'יימס בונד ("No Time to Die") שתוכננה לחודש נובמבר, נדחית זו הפעם השנייה, הפעם לאפריל 2021, והיא מצטרפת לדחיות של השקות של עוד סרטים עתירי תקציב.

ככל הנראה, גם בעתיד, כשייפתחו בתי הקולנוע מחדש וישובו להקרין סרטים הנחשבים לשוברי קופות, עדיין יהיה אתגר להביא אליהם את כמויות הקהל שהגיע בעבר, הן מתוך הצורך לשמור על מרחק באופן שמקטין את היכולת לנצל את שטח האולם, והן בשל חששות מצד הצופים.

לדברי סינוורלד, תחת חוסר הוודאות בנוגע להשפעות משבר הקורונה, אולפנים בארה"ב נמנעים מלשחרר סרטים. "בלי ההשקות החדשות האלה", אומרים בחברה, "סינוורלד אינה יכולה לספק ללקוחות בארה"ב ובבריטניה - השווקים העיקריים של החברה - את קשת הסרטים המסחריים הנחוצה עבורם כדי לשקול לחזור לבתי הקולנוע".

עדות למצבה המאתגר של סינוורלד אפשר למצוא בכך שהחברה שבה ודיווחה כי היא בוחנת כמה מקורות נזילות נוספים, כשכל האפשרויות לגיוס הון נשקלות. זאת, כשמנוע ההכנסות היחיד שלה הפסיק לפעול, לאחר שעסקיה נסגרו באמצע מרץ, והתחילו לשוב לפעול בצורה מדורגת באמצע יוני 2020.

הצעד הנוכחי של סגירת בתי קולנוע מתרחש לאחר שרק לפני כשבועיים שידרה החברה אופטימיות מסוימת, כשעדכנה כי מאז אוגוסט נפתחו מחדש 70% מבתי הקולנוע שלה, למעט כ-200 בארה"ב, 6 בבריטניה ו-11 בישראל.

התרחיש האופטימי שעליו התבססה הקבוצה, היה התאוששות מדורגת מהשבתת הפעילות, כך שכל בתי הקולנוע שלה בכל אזורי הפעילות ישובו להיפתח עד לסוף אוקטובר. כעת מתברר כי לא רק שלא כולם ישובו לפעול באוקטובר, אלא כי גם יותר מ-300 בתי הקולנוע שכבר נפתחו בארה"ב עומדים להיסגר, וגם כ-120 נוספים עומדים להיסגר בבריטניה.

גם בישראל, הסגר השני והמגבלות שהוטלו עוד לפניו, ממשיכים למנוע מסינוורלד לשוב ולהפעיל את בתי הקולנוע שבבעלותה תחת חברת תיאטראות ישראל, יס פלאנט, רב-חן, וחברת הפצת הסרטים פורום פילם.

ההרעה בפעילות ניכרת בתוצאותיה של החברה. הקבוצה רשמה ירידה חדה של 67% בהכנסות במחצית הראשונה של 2020, לסך של 712 מיליון דולר. בשורה התחתונה רשמה סינוורלד מגה-הפסד של 1.6 מיליארד דולר, לעומת רווח של כ-140 מיליון דולר במחצית המקבילה אשתקד.

סכסוך עם סינפלקס על ביטול העסקה

אתגר נוסף שעמו מתמודדת סינוורלד, הוא ההחלטה שלה לבטל את העסקה לרכישת חברת סינפלקס (Cineplex) הקנדית לפי שווי של 2.1 מיליארד דולר - עסקה שהייתה אמורה להפוך אותה לרשת בתי הקולנוע הגדולה בעולם. המחלוקת בין השתיים נוגעת להידרדרות במצבה של סינפלקס על רקע משבר הקורונה, ובעקבותיה נקלעו לסכסוך משפטי.

מוקי גרידינגר ואחיו ישראל גרידינגר מחזיקים במניות סינוורלד באמצעות חברת Global City Theatres. במרץ האחרון מכר מוקי גרידינגר 7.9% ממניותיו בחברה בתמורה לכ-116 מיליון ליש"ט, ובכך הקטין את ההחזקה שלו בחברה מכ-28% לכ-20%.

נוסף על האתגרים האדירים שהחברה מתמודדת עמם בעולם בשל הקורונה, לגרידינגר יש "כאב ראש" נוסף שנוגע לשוק המקומי. רשות התחרות בישראל הגישה לפני כחודשיים כתב אישום נגד גרידינגר וחברת פורום פילם בגין עבירה של הפרת תנאי מיזוג בנסיבות מחמירות. זאת לאחר שגרידינגר סירב לשלם 3 מיליון שקל במסגרת פשרה שהוצעה לו.