"לך", "בואי": מי התחיל את פינג-פונג הסיסמאות הפוליטיות בפייסבוק

וגם מה קרה לטוויטר של "ישראל היום" באנגלית • השיחה

התפשטות הפילטרים ברשתות / עיבוד: צילום מסך
התפשטות הפילטרים ברשתות / עיבוד: צילום מסך

בין אם אתם מאלה שעיטרו את תמונת הפרופיל בפייסבוק בכיתוב "לך", "לכו אתם", "בואו", "בואי" ואפילו "לך ולנסה", או שאתם מהמקוריים ששומרים בינתיים על פרופיל נקי, נראה שחשוב לעשות סדר ולהבהיר מי התחיל במיתוג המתפשט על נוסחיו השונים.

לאחר שאתרי חדשות שונים נפלו וציינו כי המקור הוא במחאה המצרית נגד מובארק (בהם גם "גלובס", ועל כך אנחנו מתנצלים), ובחיקוי הסלוגן שהוביל שם את המחאה, העלתה עו"ד שירה דונביץ' פוסט בפייסבוק שמבקש להעמיד דברים על דיוקים, בעיקר משום שהיא מכירה מאוד מקרוב את היוצר. 

"זה ה-לך, שכבש את המדינה", כתבה דונביץ', "יצר אותו אחי המוכשר והמבריק, רוני דונביץ׳. אני זוכרת שהוא הראה לנו אותו לראשונה, והבנו כמה שזה חזק: מילה אחת, עם האות למד של לוגו הליכוד".

דונביץ' האח, שהוא בכלל סופר, שמח גם הוא להבהיר: "יצרתי את זה במאי 2019, ואולי אפילו קודם", הוא מספר ל"גלובס", "זה היה במחאה של הבימה ופתח תקווה. זה חי כל הזמן על אש קטנה. כשהתחילו ההפגנות בבלפור זה התעצם, והתחזק במיוחד עכשיו. זה קרה כי זה לא משויך לשום ארגון. זה לא פוליטי. בזמן האחרון זה כמו מניה שהיא כל הזמן בסדר, ופתאום היא קופצת. לדעתי חשבו על מצרים כי לא בדקו. להערכתי היה מזרחן שראה תמונה דומה ממצרים עם כיתוב שהוא בכלל שונה, ואומר - לך החוצה. אין לזה שום אחיזה במציאות. פנו אליי אתמול להתראיין בקשת, אבל אין לי עניין בזה. העניין הוא המחאה. לא מועתק ולא נלקח. לא היה ולא נברא. כל הרעיון להגיד לנתניהו ללכת, ולהשתמש ב-ל' שלקוחה מהלוגו של הליכוד".

ומה דעתך על הגרסאות החדשות של - לכו אתם, בואו ובואי?
"זו תגובה טבעית חלקה של לחץ. על 'לכו אתם' אני אומר - סבבה. זה פייסבוק. את לא אומרת מילה ובזה זה נגמר".

את הכיתוב "בואי" יצרה Chen Màtes. 

מצנח הזהב:

פרופ' דפנה קריב מצטרפת לסגל בי"ס אדלסון ליזמות בבינתחומי הרצליה. קריב תפתח אקסלרטור וירטואלי בשיתוף עם מוסדות אקדמיים מהעולם ותשיק עם עמיתיה בביה"ס מחקר בינ"ל עם כ-25 מוסדות מהעולם, שיעסוק בעמידות סטארט-אפים בתקופת הקורונה.

---- 

גיא אליאס מונה למנכ"ל חברת קרדן אן.וי. אליאס (38), מונה לפי החלטת מחזיקי אגרות החוב של החברה, והחליף את המנכ"ל הקודם אריאל חסון. בעברו כיהן אליאס במגוון תפקידים בתחומי הנדל"ן המסחרי ובניהול נכסים בינלאומיים, בין היתר בקבוצת אלוני חץ, אמות השקעות ומבני תעשיה. כמו כן כיהן אליאס כמשנה למנכ"ל וחבר הנהלה בכירה בקבוצת קרדן אן.וי. עד לפני כשנתיים כיהן אליאס כמנכ"ל חברת אספן גרופ.

חדשות טובות (1): 

לקמפיין "מקיפים את כדור הארץ בריצה" של מיזם 'גמאני רצה', להעלאת המודעות לסרטן השד, הצטרפו בית ההשקעות אלטשולר שחם שילווה את האימונים כנותן חסות, ועובדי רפא"ל, בזק ונובה ישתתפו במרוצים.

אזור התעשייה: 

ציוץ בעירבון מוגבל

לידיעת עוקבי הטוויטר של "ישראל היום" באנגלית: יש להעמיד בספק את הציוצים להם נחשפתם החל מיום שני 5 באוקטובר בשעה עשר חצי. העמוד באנגלית של העיתון נפל קורבן להאקר, שדאג לנתק את הקשר בין פרופיל הטוויטר לדסק נחדשות, וצייץ ככל העולה על רוחו ומטעם עצמו, תוך שהוא דואג לצרף לינקים באנגלית רהוטה.

את הציוצים שיצאו מכלל שליטה הגדירו באתר כלא נכונים, כאשר בין היתר נכלל שם ציוץ בנוגע למצב בריאותו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כולל לינק לכתבה. לעזרת העמוד באנגלית נחלץ העמוד בעברית של "ישראל היום" שמיהר ובישר על המחדל. לקראת סוף היום בפרופיל הטוויטר של "ישראל היום" הצליחו להשתלט חזרה על החשבון, והוא חזר לפעילות.

חדשות טובות (2):

ליום שאחרי הקורונה: חברת "טרגט-מרקט" בשיתוף קבוצת קומטק, זכו במכרז של עיריית טבריה במסגרתו החל משנת 2021 הן יפיקו אירועי תרבות וספורט בינלאומיים בעיר. מי שעוד עומד מאחורי היוזמה הוא הפילנתרופ סילבן אדמס.