"ההחלטה לא לאפשר שירות עצמי במסעדות תמוהה וזאת בלשון המעטה"

ראשי ענף ההסעדה שוב קוראים לצמצום ההגבלות על המסעדות: "דורשים מממשלת ישראל להורות על פתיחתם מחדש של העסקים לשירות איסוף עצמי וישיבה במקום פתוח לתפוסת קהל של עד 10 אנשים" • לטענת איגוד המסעדות, 150 אלף מעובדי התעשייה הוצאו לחל"ת או פוטרו

הבר "ביר גארדן" בתל אביב סגור ונעול. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס
הבר "ביר גארדן" בתל אביב סגור ונעול. סגר סבב ב' / צילום: כדיה לוי, גלובס

אחרי הזלזול של נבחרי ציבור בתקנות הסגר, והקריאה של האוצר לפתוח את המגזר הפרטי אחרי החג, המסעדנים שוב קוראים להקלות במגבלות שהוטלו עליהם. ראשי ענף ההסעדה שבים להיאבק על הישרדותם וקוראים הערב לראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשר מכירה באיסוף עצמי (Take Away) ופתיחת מסעדות ובתי קפה לקהל של עד 10 אנשים.

במכתב עליו חתומים יו"ר איגוד המסעדות שי ברמן והמסעדן חיים כהן, הם מצהירים הערב: "התחושה הציבורית היא שהחלטה זו התקבלה משיקולים שאינם עניניים ולא מגובה בצורך אפידמיולוגי. תעשיית המסעדות ובתי הקפה הגיעה לסגר השני מדממת, בתום משבר שנמשך שבעה חודשים. מרבית העסקים לא יוכלו לשרוד סגר נוסף", זאת תוך שהם מציינים כי לאור העלייה בתחלואה, "קיבלנו בהכנעה את הסגר, למרות שלפחות בכל האמור למסעדות ובתי קפה, אין נתונים שמצביעים על העסקים שלנו כמוקדי הדבקה. יחד עם זאת, ההחלטה לא לאפשר שירות איסוף עצמי וישיבה בעסקים שלנו עד לתפוסת קהל של 10 אנשים וזאת בשטח החיצוני בלבד, תמוהה וזאת בלשון המעטה".

90% מהעסקים סגורים

לפי נתוני איגוד המסעדנים, תעשיית המסעדות בישראל משותקת כמעט לחלוטין בסגר הנוכחי. 90% מהעסקים סגורים, למעט עסקים שמפעילים שירות משלוחים, רובם באיזור המרכז. "150 אלף מעובדי התעשייה הוצאו לחל"ת או פוטרו", הם מכריזים כעת.

על הרקע הזה הם "דורשים מממשלת ישראל, להורות על פתיחתם מחדש של העסקים לשירות איסוף עצמי וישיבה במקום פתוח לתפוסת קהל של עד 10 אנשים", כשהם מציינים כי החלטה כזו, תחזיר לפעילות 3,500 עסקים ומעל 20 אלף עובדים.

עוד הוסיפו באיגוד כי "מדובר בעסקים זעירים עד קטנים, רובם פריפריאליים ששירותי המשלוחים אינם זמינים עבורם כמו במרכז הארץ. אנו סבורים, שהחלטה זו, יש בה כדי לשמור על האיזון הנכון בין שמירה על בריאות הציבור אל מול הקטנת הנזק הכלכלי שנגרם למשק".

מדובר בסגר השני שהוטל על המשק מאז התפשטות נגיף וירוס הקורונה בישראל, אשר משתק, בדומה לענפים נוספים, את ענף המסעדות. הסגר הראשון שהוטל על המסעדות נמשך כחודשיים וחצי, ואילו הסגר הנוכחי החל לפני למעלה משבועיים.

מסעדנים רבים קראו עם כניסת המגבלות של הסגר השני לתוקף לעקוף אותן באמצעות מה שהם מכנים שמ"ק - שליח למרחק קצר. כך נוצר מצב שבו מסעדות, גלידריות ופיצריות ברחבי הארץ מציעות לספק משלוח חינמי לספסל שמול בית העסק כדי לעקוף את איסור המכירה באיסוף עצמי.

מוקדם יותר דווח ב"גלובס" כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב בדיון בקבינט הקורונה: "אני לא מתכוון להביא לא הקלות וגם לא החמרות לסגר עד ליום שני". עוד ציין נתניהו בנוגע למדדים ויעדי היציאה מן הסגר כי "מדובר בהחלטה לא פשוטה".