בעיריית אילת חולמים על אישור תוכנית לפתיחתה לתיירות ובינתיים זוכים להתעלמות מוחלטת

"אם יוחלט שלא להשתמש במתווה שגיבשנו המדינה תצטרך לקחת אחריות על 23 אלף מובטלים ועל 3000 עצמאים ו-7000 עסקים שמתוכם מאות כבר קרסו ולא יקומו", כך אמר ראש העירייה מאיר יצחק הלוי במסיבת עיתונאים וירטואלית היום

מאיר יצחק הלוי ראש העיר אילת / צילום: שלומי יוסף
מאיר יצחק הלוי ראש העיר אילת / צילום: שלומי יוסף

מאיר יצחק הלוי, ראש העיר אילת רואה בחזונו את האפשרות לתת לעיר זריקת חמצן דרך מתווה תיירות מוסדר בהיותה עיר ירוקה וככזו שתוכל לפעול כ"אי ירוק". המתווה שגיבשה העירייה הועבר למקבלי ההחלטות בירושלים, כולל לחבריו ממפלגת הליכוד ולראש הממשלה - אלא שהם, לטענתו מתעלמים ממנו לחלוטין. "אילת מדממת וירושלים דוממת. דיון אחד לא נערך על העיר אילת ו-15 דיונים נערכו על אומן", אמר יצחק הלוי במסיבת עיתונאים וירטואלית שהוא כינס.

הדרישות של יצחק הלוי וסגנו אלי לנקרי נשמעות הגיוניות למדי והן לאפשר למלונות, האכסניות ודירות הנופש באילת לקלוט אורחים שבדומה לתיירים שיוצאים לחו"ל יצוידו בדרכון רפואי ובו ממצאי בדיקת קורונה עדכנית. המחסום: משרד הבריאות שלא אישר את המתווה שייתכן שהבעיה העיקרית שלו נעוצה למעשה בהפרת הסגר וביציאה מטווח 1,000 המטרים המותרים ממקום המגורים.

לעיר אילת יש כניסה אחת שכרגע יכולה לשרת אותה היטב לשליטה במי שנכנס לעיר. המתווה נשמע בר ביצוע אבל עד אשר הוא ידון, אילת כבר תפספס את מומנטום חול המועד סוכות. בעיריית אילת מציעים לצאת לפיילוט - גם בקשה זו נופלת על אוזניים ערלות. "שולחים נבחרות כדורסל להתאמן בבולגריה במקום לאילת, אין שום הגיון בהחלטות", מלין יצחק הלוי. "נגיע להיות עיר רווחה. כל חודש של סגר באילת עולה למדינה 500 מיליון שקל, ב-2% מזה אפשר לממן בדיקות קורונה לנופשים באילת ולהשיב אנשים למעגל העבודה. בירושלים לא מבינים את גודל האסון שממשמש ובא אלינו בסגר השני".

"שיגידו לא וינמקו למה לא, שיתווכחו, שרק יגיבו"

הרעיון הוא שכל מי שייכנס לעיר יצויד בהזמנה ממקום לינה מסוים והוא יבצע בדיקת קורונה מראש. המתווה לא כולל הגבלה על מספר הנכנסים לעיר והוא שם דגש על הקפדה לפני התו הסגול בתוך מקומות האירוח.

"אילת לא תוכל לשרוד משבר כלכלי נוסף" מוסיף לנקרי "אנחנו מציעים מתווה שמבטיח כמעט ב-100% את השליטה על התחלואה בעיר. אם יוחלט שלא להשתמש במתווה שגיבשנו המדינה תצטרך לקחת אחריות על 23 אלף מובטלים ועל 3000 עצמאים ו-7000 עסקים שמתוכם מאות כבר קרסו ולא יקומו. ככל שיימשך הסגר השני, יקרסו עוד עסקים. האלטרנטיבה למתווה היא סכנה אמיתית לעיר. מדינות ירוקות שמקבלות תיירים מישראל (יוון ובולגריה, מר"ח) לא במצב יותר טוב מאילת".

לנקרי פירט כי בבית החולים שבעיר יש מערך לבדיקות מהירות: "נוכל לתת תשובות במידת הצורך תוך 45 דקות וכך אנחנו יכולים לקטוע שרשרת הדבקה, הקמנו מערך אפידמיולוגי, יש לנו סיירת לשמירת העיר הירוקה ונוכל לנצל את יתרון הקוטן". התוכנית שגיבשה העירייה לא אושרה על ידי פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו ולא על ידי גורם ממשרד הבריאות. "שיגידו לא וינמקו למה לא, שיתווכחו, שרק יגיבו", אומר יצחק הלוי שטוען כי פנה מספר פעמים לראש הממשלה - אולם זכה להתעלמות. "יש לנו תושבים שהם זוגות צעירים ששניהם לא עובדים כבר הרבה זמן, איזה תשובות אני כראש עיר נותן להם? שלא עונים לי בירושלים?".

התוכנית מתבססת על נתוני התחלואה של העיר אילת שמגדירים אותה כעיר ירוקה עם שיעור תחלואה של פחות מ-5% ביחס למספר התושבים בעיר (67 אלף) למרות שבשלושת החודשים האחרונים (יולי-ספטמבר) ביקרו באילת כ-800 אלף אורחים. הנתונים שמפרסמת עיריית אילת הם שמספר החולים המאומתים ל-10,000 איש עומד על 6.

סעיפי התוכנית

● הכניסה לאילת שתתנהג כ"אי ירוק" אליה תתאפשר רק דרך כביש 90 או כניסה מנמל התעופה "רמון".

● האורחים יחויבו להציג אישור על בדיקת קורונה שלילית שבוצעה לא יותר מאשר 48 שעות לפני ההגעה לעיר ואישור הזמנה ממקום הלינה.

● בחזון רחוק אילת אף רואה את האפשרות להעיר את נמל התעופה רמון עם טיסות מאירופה ולשווק את אילת כאי ירוק, אולם עוד חזון למועד בשעה שענף התעופה סגור כמעט לחלוטין, כך או כך גם התיירים, לכשיהיו כאלו - יידרשו להציג בדיקת קורונה ויעברו בדיקה נוספת לאחר הנחיתה ברמון

● עובדי ענף התיירות יבצעו בדיקות סקר שבועיות

● בתי המלון בעיר ימשיכו לפעול בהתאם לכללי התו הסגול המחמיר (תפוסה של 35% בחדרי האוכל, הגבלת התקהלויות, שמירת מרחק של 7 מ"ר בבריכה ועוד).

● התוכנית תוגדר כפיילוט למשך חודש ומדדי ההצלחה ייקבעו מראש, לאחריהן יוחלט על ההמשך ועל אופן ההתנהלות והמגבלות בתוך העיר בהתאם להצלחת הפיילוט.