אינסטגרם מחדשת לכבוד יום ההולדת: הודעות נעלמות ומפת סטוריז היסטורית

הרשת החברתית לתמונות מבית פייסבוק חוגגת עשור להיווסדה עם שורת חידושים, בהם חיבור בין הודעות הפרטיות של אינסטגרם לפייסבוק מסנג'ר, וכלים חדשים נגד בריונות רשת • חדשות טובות גם לאושיות הרשת והמשווקים: אינסטגרם הודיעה כי ככל הנראה ניתן יהיה בקרוב להוסיף, תמורת 2 דולר, לינקים לכיתובי תמונה

אינסטגרם / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אינסטגרם / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אחד מסודות ההצלחה של אינסטגרם הוא הפשטות. לכן, פייסבוק מוסיפה חידושים לרשת החברתית מבוססת התמונות אותה רכשה ב-2012, במשורה, ובזהירות. יום ההולדת העשירי שחגגה אינסטגרם היווה הזדמנות לפייסבוק להציג סדרה של חידושים ברשת. לא מדובר בשום חידוש דרמטי, ובחלק מהמקרים מדובר בתכונות שכבר נחשבות לבסיסיות באפליקציות מקבילות, אבל עבור אפליקציה שגם בישראל הולכת וצוברת תאוצה בקרב עוד ועוד קהלים (כך למשל פוליטיקאים רבים החלו לעשות בה שימוש רק בחודשים האחרונים), מדובר בשיפור לא זניח של חווית המשתמש.

הודעות נעלמות

אינסטגרם תאפשר למשתמשים להתכתב במערכת ההודעות הפרטיות (DM) באופן דיסקרטי יותר עם שני מצבי שיחה חדשים. במצב אחד הודעות ייעלמו מיד לאחר שייקראו, ובמצב נוסף ייעלמו לאחר סגירת הצ'אט. תכונה זו היא, אגב, אחת התכונות שסייעו להצלחתה הראשונית של אפליקציית המסרים המיידיים טלגרם.

ארכיון סטוריז משודרג


פייסבוק אמנם הבטיחה לנו שהסטוריז שלנו בני תמותה וייעלמו תוך 24 שעות מפרסומם, אך השרתים זוכרים הכל וכל משתמש יכול לצפות באופן פרטי בכל הסטוריז שהוא פרסם בשלוש השנים האחרונות. כעת ניתן יהיה לצפות בהם באופן נוח יותר, על גביי מפה וירטואלית או לוח שנה. יודגש כי לא מדובר בפרסום פומבי של הסטוריז, אלא פונקציה ארכיונית לטובת המשתמש. את הסטוריז ניתן לשתף, להוריד ולשמור ב-highlights. בזכות פונקציה זו משתמשים רבים יוכלו להעשיר את העמודים שלהם בתוכן ישן שהיה קשה למצוא עד כה.

כלים חדשים נגד בריונות ברשת

אינסטגרם החלה לבחון תכונה חדשה שתאפשר הסתרה אוטומטית של תגובות פוגעניות, הדומות לתגובות אחרות שדווח עליהן. התגובות לא יימחקו, והמשתמש יוכל להקיש על "הצג תגובות מוסתרות" כדי לראות את התגובות הללו. עם זאת, תגובות המפרות את כללי הקהילה של הפלטפורמה, יוסרו.

במקביל, תרחיב אינסטגרם את פונקציית התראות האזהרה (Nudge Warnings), כך שיכללו התראות אזהרה נוספות כאשר משתמשים ינסו שוב ושוב לפרסם תגובות שעלולות להיות פוגעניות. על פי אינסטגרם, "התראות אלו יאפשרו לאנשים לעצור לרגע רגע, לבחון את דבריהם ולהבין את ההשלכות האפשריות במידה ויבחרו להמשיך".

קישורים בתשלום

אחת התכונות שסייעו לשמור את חווית השימוש באינסטגרם נקייה היא היעדר האפשרות להוסיף לינקים, למעט בסעיף ה-"אודות" (ה-BIO) בפרופיל, ובתגובות. אינסטגרם הודיעה כי היא "בוחנת אפשרות של הוספת קישורים לכיתובי תמונות תמורת תשלום של 2 דולר".

זהו צעד מעניין, משום שמצד אחד אינסטגרם חותרת בכך תחת אחד מיסודות האינטרנט החופשי - ה-"היפר לינק" (השם המלא של מושג הקישורית, לינק בעברית). מצד שני גביית תשלום עבור פרסום לינקים תאפשר פרסום מווסת ואחראי של לינקים באופן שימנע את זיהום הרשת בלינקים שיווקיים, מסוכנים, או כאלה שאינם מתאימים לאופי הרשת. כמו כן צעד זה מהווה בסיס, ובמידה מסוימת אולי תקדים, למעבר רחב למודל של תשלום גם עבור פיצ'רים בסיסיים. צעד זה עשוי בטווח הרחוק לאפשר לאינסטגרם לעבור למודל של תשלום שמתקבל ישירות מהמשתמשים ומהמשווקים, ולא רק מהמפרסמים.

קישור המסנג'ר של פייסבוק עם ההודעות הפרטיות באינסטגרם

אם ההבטחה לאפשר קישוריות בין פלטפורמות המסג'ינג השונות של פייסבוק נשמעת מוכרת, זה משום שמנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג השמיע אותה לפני קרוב לשנתיים. עתה, החברה עושה על פי הגדרתה "צעד גדול לעבר מטרה זו", כשהיא מתחילה להטמיע בהדרגה את האפשרות לחבר הודעות ישירות בין מערכת ההודעות הפרטיות (DM) באינסטגרם לבין המסנג'ר של פייסבוק. משמעות הדבר היא שניתן יהיה לשלוח הודעות לאנשי קשר במסנג'ר מאינסטגרם, ולהיפך.

חידושים נוספים

פיצ'רים חדשים נוספים הם אפשרות צפייה משותפת בקטעי וידאו בזמן שיחת וידאו עם חברים. עם פיצ'ר הצפייה המשותפת ניתן יהיה לצפות במשותף גם בקטעי "REELS" - פיצ'ר חדש לפרסום קטעי וידאו עם אפשרויות עריכה נרחבות, שפייסבוק משלבת בהדרגה באינסטגרם, ואשר נועד להתחרות בסגנון הסרטונים של טיקטוק.

שיפורים בחלון הצ'אט הם צבעי רקע, שיפורים בתחום הנגישות לאמוג'יז, ואולי חשוב מכל - אינסטגרם תישר קו עם רוב אפליקציות המסרים, עם אפשרות להגיב ישירות להודעות ספציפיות של בני השיח.

תתווסף גם אפשרות לקבוע הרשאות, כך שהמשתמש יוכל לקבוע מי יכול לפנות אליו בהודעות באינסטגרם ומי לא. אופציה נוספת תאפשר מעתה לדווח על שיחה שלמה, ולא רק על הודעה בודדת. פונקציה זו תהיה פתוחה למשתמשים שיצרפו את חשבונותיהם לשרות חדש בשם "מרכז החשבונות", עליו הודיעה פייסבוק לפני כשבוע ואשר נועד לאפשר תשלומים מרוכזים בכל הפלטפורמות של פייסבוק.