ארה"ב | פיצ'ר

סנטורים דמוקרטים בארה"ב: טראמפ מנסה להשלים את עסקת מכירת מטוסי ה-F35 בשל אינטרסים פוליטיים

שני סנטורים דמוקרטיים המכהנים בוועדות העוסקות במכירת נשק אמריקני, העבירו למזכיר ההגנה ולמזכיר המדינה מכתב ובו 16 שאלות על עסקת מכירת הנשק לאיחוד האמירויות ולוח הזמנים הצפוף שלה • הין השאלות המרכזיות: כיצד תשפיע העסקה על היתרון הצבאי של ישראל באזור

מטוס F35 - לוקהיד מרטין/ צילום: לוקהיד מרטין
מטוס F35 - לוקהיד מרטין/ צילום: לוקהיד מרטין

שני סנטורים דמוקרטים בכירים - בוב מננדז וג'אק ריד - דורשים הבהרות על עסקת מכירת מטוסי ה-F35 לאיחוד האמירויות. מננדז, הסנטור מניו ג'רזי, הוא בכיר הדמוקרטים בוועדת יחסי החוץ של הסנאט ונחשב בעל העמדה הניצית ביותר במפלגה הדמוקרטית.

הוא הצביע נגד הסכם הגרעין עם איראן אך כאשר הנשיא טראמפ הוציא את ארה"ב באופן חד צדדי מן ההסכם הוא טען שמדובר במהלך חסר אחריות, כיוון שלא הוכנה חלופה. כעת ממנדז מבקש הבהרות רבות בנוגע לתוכן ההסכמה של ארה"ב עם איחוד האמירויות. ריד, הסנטורי הדמוקרטי מרוד איילנד הוא בכיר הדמוקרטים בוועדת הכוחות המזוינים של הסנאט.

שני הסנטורים שלחו אתמול מכתב ובו דרישות מפורטות למידע בנוגע לעסקה. "עולות כאן שאלות האם זה תואם את האינטרסים הביטחוניים של ארה"ב וישראל או פוגע בהם. אנחנו חוששים שממשל טראמפ בלוח זמנים מואץ מתנהל בפזיזות מבלי לשקול את מכלול הנושאים שצריכים להישקל על ידי המומחים הביטחוניים במשרד ההגנה ומחלקת המדינה", כתבו השניים במכתב למזכיר ההגנה האמריקאי מארק אספר ולמזכיר המדינה מייק פומפאו. 

עוד הם מציינים שהביטחון הלאומי של ארה"ב וביטחונם של חיילי ארה"ב עשויים להיפגע כתוצאה מעסקת המכר. "ה-F35 הוא כלי הנשק המתקדם ביותר בעולם ומעניק יתרון משמעותי לארה"ב ובנות בריתה. העסקה יוצרת מודיעין-נגד משמעותי נגד כלי הנשק".

לפי החוק בארה"ב לקונגרס יש סמכות להתערב בעסקאות נשק שמבצע הממשל. טענתם במכתב היא שהממשל מזרז את ההליכים ומעביר להם מסרים סותרים באשר לתוכן העסקה.

"הממשל מתעלם מן המקובל, והוא תהליך פנימי, מעמיק של בחינת ההשלכות של עסקת מכר של נשק מתוחכם, וקריטי, נשק העשוי לסכן את האינטרסים של ארה"ב ושל ישראל והכל כדי לבצע את העסקה בלוח זמנים פוליטי", כותבים השניים.

עוד הם מציינים כי באיחוד האמירויות ציינו במספר הזדמנויות כי אין הם לוחצים לקשור בין מכירת מטוסי הקרב לנורמליזציה עם ישראל, ולכן לא ברור מה הלחץ להשלים את העסקה.

16 השאלות עליהן הממשל עדיין לא השיב

במכתב פירוטו הסנטורים 16 שאלות, שיש לשקול בדיון בקונגרס. כך לדוגמה הם דורשים לדעת כמה מטוסים ימכרו, מה לוח הזמנים למסירתם והאם במקביל לעסקת ה-F35, מדברים על עסקאות מכר נוספות (הניו יורק טיימס פרסם זה מכבר כי גם מטוסי F18 כלולים בעסקה).

עוד הם מבקשים לדעת, אם איחוד האמירויות ציינו בדרישתם, מה הוא האיום הספציפי ממנו הם מבקשים להתגונן וכיצד הם מתכננים להשתמש בכלי הנשק.

על פי השאלות המפורטות, סוכם בין ארה"ב לאיחוד האמירויות שעד השני בדצמבר יושלם 'מסמך הצעת וקבלה' של העסקה. "זה לוח זמנים מואץ באופן קיצוני, אמורה להיות התייעצות עם הקונגרס, הכנת המסמכים ומו"מ שחייב לקחת יותר זמן", כותבים הסנטורים.

איך שומרים על היתרון הצבאי האיכותי של ישראל

בנוסף שואלים הסנטורים מה הם השינויים שיוכנסו במטוסי ה-F35, בהיבט של השארת היתרון הצבאי האיכותי של ישראל ומתי תיערך בחינה של השינויים הללו. "האם קבעתם שמכירת המטוסים לאיחוד האמירויות לא תסכן את היתרון האיכותי הצבאי של ישראל? ואם כן, על בסיס מה קבעתם זאת? האם המטוסים שימכרו יעברו שנמוך ביכולות שלהם? ואם כן, מה הם אותם השנמוכים? מה הן המערכות, תוכנות ומרכיבים שיוצאו מן המטוסים, בהשוואה למטוסי ה-F35 שיש בידי ישראל", שואלים הסנטורים.

במכתבם מתייחסים הסנטורים גם לשילוב מערכות בתוך ה-F35 שמטרתם תהיה מניעת ניצול לרעה של הידע והיכולות של המטוסים. "זאת כדי להבטיח שמידע רגיש צבאי טכנולוגי ורכיבים בתוך המטוס לא יחשפו במהלך מבצע או בהיבט של חשיפת סודות מוגנים באשר לאותן הטכנולוגיות. האם איחוד האמירויות נדרשים בעסקה להתחייב לכך שהם לא יפעילו את מטוסי הקרב במצבים החושפים את הטכנולוגיות המותקנות עליהם, למשל במקרה של חשיפה למתקני רדאר נגד מטוסים מתוחכמים", נכתב במכתב.

עוד הם שואלים האם ארה"ב דורשת מאיחוד האמירויות נוכחות אמריקאית מתמדת בבסיסים כדי לפקח על הנעשה במטוסים, האם ארה"ב תוכל לעקוב ולפקח בנוגע לכל מי שמגיע לתוך הבסיסים בהם יוחזקו ה-F35ֿ והאם ארה"ב תורשה להטיל וטו על כניסת אנשים מסוימים לבסיסים.

בנוסף, מבקשים שני הסנטורים לדעת, האם שמירת היתרון האיכותי של ישראל הופכת ליתרון כמותי, (ולא צבאי-איכותי) ומה כמות התחמושת הנוספת שתימסר לישראל בתמורה ואם כן, איך תמומן התחמושת הנוספת הזו והאם ארה"ב תצטרך להגביר את המימון הצבאי הזר לישראל על מנת לקזז את המכירה לאיחוד האמירויות.

"זאת ועוד, איחוד האמירויות משתתפת בפעילות צבאית ברוטלית נגד ממשלת לוב. מה ימנע מאיחוד האמירויות להשתמש ב-F35 בקונפליקטים בהם ארה"ב מנסה לקדם פתרונות דיפלומטיים", שואלים לבסוף הסנטורים במכתב.