בהצגת הטיל החדש לראווה, קים ג'ונג און חוזר לטקטיקה הישנה שלו

על-ידי חשיפת נשק מפחיד יותר, הדיקטטור מקווה שהאיום יעלה את המחיר שארה"ב תשלם תמורת גניזת הנשק

קים ג'ונג און בחגיגות 75 שנות קומוניזם בצפון קוריאה / צילום: KCNA v?a / Latin America News Agency, רויטרס
קים ג'ונג און בחגיגות 75 שנות קומוניזם בצפון קוריאה / צילום: KCNA v?a / Latin America News Agency, רויטרס

למרות שהיא נכנסה לשיחות פירוק של נשקה הגרעיני עם ממשל טראמפ, צפון קוריאה המשיכה לקדם את ארסנל הנשק שלה. כעת, ההתקדמות מאחורי הקלעים מוצגת לציבור. כעת, כעבור כשלוש שנות דיונים, הסיכויים לעסקה נראים קלושים, וקים פונה שוב לכלי נשק מתקדמים כדי לשפר את כוח המיקוח שלו.

במצעד צבאי לציון 75 שנה למפלגת העובדים השלטת בשבת, פיונגיאנג חשפה טיל בליסטי בין-יבשתי חדש. המנהיג קים ג'ונג און, שהכריז שתוכנית הגרעין של המדינה הסתיימה בתחילת 2018, מהמר על כך שנפנוף בטיל כזה עם יכולת לפגוע בכל מקום בארה"ב תספיק לו כדי להשיג מארה"ב ויתורים סביב שולחן המשא ומתן.

צעד אחר צעד, המצעד בשבת חשף שדרוגים בציוד הלחימה של החילות הרגליים, טיל צוללת מהדור הבא ומה שמומחים מערביים מתארים כטיל הבליסטי הבין-יבשתי הגדול ביותר בעולם.

הטיל בין-יבשתי חדש של צפון קוריאה שנחשף במצעד לכבוד 75 שנות קומוניזם / צילום: KRT , AP
 הטיל בין-יבשתי חדש של צפון קוריאה שנחשף במצעד לכבוד 75 שנות קומוניזם / צילום: KRT , AP

אופציות לניצול במקרה של משבר

"המצעד הציג מגוון של אופציות שקים ג'ונג און יוכל לנצל במקרה של משבר", אמר אדם מאונט, עמית בכיר בפדרצייה של המדענים האמריקאים. "זה כבר לא הארסנל שהיה לאבא שלו".

הטיל החדש הוא יורש של הוואסונג-15 - הטיל שהדגים את יכולתה של צפון קוריאה לפגוע בארה"ב היבשתית - והטווח שלו דומה. אבל הוא ארוך ודק משמעותית, ויכול כנראה לשאת יותר משלושה ראשי נפץ, לפי חוקרים באתר 38 North שמתמקד בצפון קוריאה, בהערכה ראשונית.

בחשיפה המופגנת של נשק מאיים יותר, קים ג'ונג און מקווה שהאיום שלו - ושיגורים ניסיוניים כלשהם - יעלו את המחיר שהוא יגבה מארה"ב תמורת ויתור עליהם בעתיד.

לא ברור אם הטיל הבליסטי החדש מוכן לניסויים, שלא לומר תקיפה, אבל הוא מעמיק את ההנחה בוושינגטון, בסיאול בדרום קוריאה ובעוד מדינות, שקים ג'ונג און לא צפוי לוותר על הארסנל הגרעיני שלו - כך אומר ווי סונג-לאק, נציג דררום קויראה לשעבר לשיחות הגרעין.

זיקוקי די-נור ומצעד צבאי בצפון קוריאה לכבוד 75 שנות קומוניזם / צילום: KCNA, רויטרס
 זיקוקי די-נור ומצעד צבאי בצפון קוריאה לכבוד 75 שנות קומוניזם / צילום: KCNA, רויטרס

צפון קוריאה לא תוותר על הנשק

"יש כבר הנחה די מבוססת שאי אפשר לשכנע את צפון קוריאה לוותר על הנשק הגרעיני שלה, ולכן צריך לנסות ולהכיל אותו", אמר ווי. "צפון קוריאה מקווה שזו תהפוך למדיניות הרשמית האמריקאית יום אחד".

אחרי המצעד, התקשורת הממלכתית בצפון קוריאה מסרה כי "הכוחות הגרעיניים האסטרטגיים של המדינה מבססים את סמכותה אות והביטחון שלה". לא הוזכר במיוחד הטיל החדש.

משרד החוץ האמריקאי מסר שהוא מאוכזב מכך שצפון קוריאה מעניקה עדיפות לתוכנית הגרעין וטילים הבליסטיים שלה. המועצה לביטחון לאומי בדרום קוריאה והפנטגון מסרו שהניתוח שלהם של הנשק החדש ויכולותיו עדיין נמשך.

"אין כוונה לאיים על ארה"ב" 

צפון קוריאה נמנעה בשנים האחרונות מצחצוח החרבות שהביא את חצי האי הקוריאני אל סף מלחמה ב-2017, ופיונגיאנג ניסתה לשמור על יחסים טובים עם טראמפ.

היא לא ערכה ניסוי גרעיני ולא שיגרה טיל זה כשלוש שנים, וממשל טראמפ החמיא לה על כך. קים הכריז מורטוריום על ניסויים כאלו, אם כי הוא חזר בו מהבטחתו בנאום ששודר ב-1 בינואר. אבל הצפוניים לא ביצעו כל שיגור של טיל רציני השנה. ביולי, קים יו ג'ונג, אחותו של השליט, אמרה כי "אין לנו כל כוונה לאיים על ארה"ב".

אבל משטר קים, שמתמודד עם כלכלה מקרטעת, נזקי שטפונות ומגיפת הקורונה, עומד בצומת דרכים שבועות לפני הבחירות בארה"ב. השיחות עם וושינגטון נשארו במבוי סתום, והנשיא הבא יקבע את סדר היום. במצעד בשבת, צפון קוריאה בחרה להפגין את החומרה הצבאית שיכולה למלא תפקיד בפרובוקציות בעתיד.

למרות טענת קים שהמדינה סיימה את תוכניות הגרעין שלה, לצפון קוריאה יש עדיין תחומים רבים לשפר בהם את הארסנל הגרעיני שלה, לפי מומחי נשק.

עדיין לא ידוע אם ראשי הנפץ הגרעיניים יכולים לשרוד כניסה מחודשת אל האטמוספירה, שם הם יצטרכו לעמוד בלחצים אדירים ובחום, אומרים המומחים. משטר קים צריך עדיין להפגין שהוא יכול להתקין כמה ראשי נפץ על טיל בליסטי, כדי שיוכל לתקוף כמה מטרות. חשיפת טילים שאפשר להניע בדלק מוצק ולא נוזלי תוכיח טכנולוגיה שמאפשר שיגור טיל כזה במהירות רבה יותר.

קים מעכב ביצע של ניסויי שיגור

מה שמעכב את הפגנת היכולות הלו הוא עצירת ניסויי השיגור על ידי קים. "כל נשק צריך להיבחן פעמים רבות בתנאים אמיתיים כדי להיות מוכח", אמר הגנרל הדרום קוריאני לשעבר צ'ון אין-בום.

סכנה אחת לשיגורים לטוח ארוך נוגעת למרחק הטיסה של הניסוי. בהוראת קים, הצפון אימץ מסלולי שיגור גבוהים יותר, שיכולים למדוד אם טיל יכול לעוף למרחקים גדולים באצעות שיגור שלו כלפי מעלה במקום במסלול שטוח וחיצוני. פירוש הדבר הוא שפיונגיאנג יכולה לערוך ניסויים ללא הסיכון של התקרבות הטיל למים טריטוריאליים אמריקאיים באוקיינוס השקט.

אלמנטים חשובים נוספים של שיגור גרעיני, כמו היכולת לחזור לשכבת האטמוספירה, מודגמים באופן אמין יותר כשהשיגור הוא אופקי ושטוח, אומרים המומחים.

"סיבה למסיבה בפיונגייאנג"

אך הטיל הבליסטי שהוצג במצעד הצבאי בשבת יכול להשתמש בכן שיגור עילי וליפול למים הסמוכים בין יפן וחצי האי הקוריאני, כמו בניסויים הקודמים, אמר ג'פרי לואיס, מנהל תוכנית מניעת הפצת הנשק הגרעיני במזרח אסיה במכון מידלברי ללימודים בינלאומיים במונטריי, קליפורניה. "לכן, הטיל הזה כנראה לא מגיע רחוק יותר מהוואסונג-15, אך הוא נושא הרבה יותר חומר נפץ", לדבריו.

לא צפוי לחלוף זמן רב לפני שצפון קוריאה תבחן את הטיל החדש שלה, אמר לי סונג-יון, מומחה לצפון קוריאה באוניברסיטת טאפט. "לפי שעה, זוהי סיבה למסיבה בפיונגיאנג", אמר לי.