המשטרה: רק דוח אחד חולק בירושלים בסגר על הפרת הנחיות בתפילה

נתונים ממשטרת ישראל, שהונחו על שולחן ועדת הפנים, חשפו כי ניתן דוח אחד בלבד בירושלים בתקופה האחרונה בשל אי הקפדה על הנחיות בתפילה • בוועדה התנהל דיון סוער על אי-אכיפה בחברה החרדית, התנהגות השוטרים למפגינים ודרכי האכיפה של המשטרה בשגרה ובהפגנות

שוטר עם מסיכה מחלק דוח  / צילום: אריאל שליט, AP
שוטר עם מסיכה מחלק דוח / צילום: אריאל שליט, AP

נתונים שהונחו על שולחן ועדת הפנים הבוקר (ב') באדיבות המשטרה חשפו כי ניתן דוח אחד בלבד בירושלים בתקופה האחרונה בשל אי הקפדה על הנחיות בתפילה.

במהלך דיון סוער על התנהלות המשטרה באכיפת הנחיות הקורונה ובפרט בהפגנות, הפנה ח"כ משה ארבל אצבע מאשימה כלפי החלטות המשטרה שלא לאכוף הנחיות דווקא בחברה החרדית. "אני נותן כאן עדות אישית. הגעתי לרח' שבטי ישראל עם ח"כ אזולאי ולא הייתה שם הפגנה, רק התכנסות של לוחמי יס"מ ללא תג שם. פניתי למפקד שימי מרציאנו ושאלתי 'מה היעד'. הוא ביקש שלא אפריע לו. ניצלתי ממכותיו של לוחם יס"מ. קיבלתי מידע מהימן שמתקיימת שמחת בית השואבה בקרבה 100 מטר מהמקום.

"פניתי אל המפקד ואמרתי לו 'זה קרוב ממש. בוא נציל חיים, תוציא אותם ותסגור את המקום'. התברר שיש הסכמה שבשתיקה עם המשטרה עם מקצת קהילות שהשתתפו מאות כינוסים. זו משטרה שמשקרת. קנס אחד ניתן על תפילה שלא ע"פ התקנות בירושלים. מה זה אם לא דיל? מתחנן למשטרה תאכפו את החוק גם על האוכלוסייה על החרדית".

"מטרת הדיון היא לייצר תיקון, לא עוד כאוס"

בדיון השתתפו גם מפגינים שנעצרו ושהוזמנו על ידי יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ לתת עדות. "אנחנו בעיצומו של משבר אמון קריטי בין האזרחים לבין רשויות המדינה, והמשבר הזה מייצר סיטואציות בלתי אפשריות לכל הצדדים", פתחה חיימוביץ' את הדיון המשותף עם הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ עופר שלח, על נהלי עבודת המשטרה בהפגנות.

"מטרת הדיון הזה היא לייצר תיקון, ולא ליצור עוד כאוס. מצד אחד המשטרה מנסה להכיל את ההפגנות, ומהצד השני משתמשת בפרקטיקות שרק מלהיטות ומלבות את האש בשטח - החל מהקטלינג - כליאת המפגינים בשטח צר ולמשך שעות רבות, דרך מעצר של פעילים מרכזיים במחאה עוד לפני שההפגנה החלה.

למרות המצב הבלתי אפשרי שהדרג הפוליטי דחק אליו את המשטרה, ולמרות הלחץ הגדול שמופעל, אני מאמינה שבכירי המשטרה מחויבים בראש ובראשונה לעקרונות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית, ויודעת מניסיון הדיונים הקודמים בוועדה שהמשטרה יודעת להפיק לקחים, להזיז הצידה את הלחצים שהיא נמצאת בתוכם ולקחת את תפקיד המבוגר האחראי".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ עופר שלח אמר "לא עומד להיות פה בית דין שדה של המשטרה מפני שזו לא הפוזיציה של הכנסת אל מול המשטרה שעושה בימים אלה את העבודה הכי קשה בתנאים בלתי אפשריים, וחלק מזה בא לידי ביטוי בסירוב של הפיקוד הבכיר של המשטרה להופיע בפני הוועדה. ברור לי לחלוטין שזה נובע מעוצמת הלחץ הפוליטי שמרגישה היום צמרת המשטרה - אי אפשר לנתק את זה מהסיטואציה שאין מפכ"ל קבוע למשטרה כבר שנתיים, ואני מניח שהדרג הבכיר חושש שזה יעלה לו בסיכויים להתקדם. זו השיטה של נתניהו - להחזיק אנשים במצב של ממלאי מקום כשמשרתם תלויה על בלימה".

אלק יפרמוב, אחד המפגינים שהגיע לדיון, סיפר: "אני לא חושב שכשרוצים להזמין אזרח לעדות באחת בלילה, עוצרים אותו, מחרימים לו את הטלפון, עושים עליו חיפוש, שמים בתא מעצר וחוקים באזהרה". ח"כ קרעי קטע אותו ואמר: "כל אחד שנעצר יש לו תלונות".

ואילו ח"כ קטי שטרית ציינה: "אני מגנה כל אלימות כלפי מפגינים או חרדים, וגם אלימות מילולית כלפי שוטרים. אף אחד לא צריך לחזור הביתה כשהוא מושפל, מוכה, חבול או חולה".

ח"כ אסנת מארק התייחסה לדבריו של ארבל בדיון ואמרה: "אני מקבלת מה שאמר ח"כ ארבל שבשוטרים ללא תגים צריך לטפל, אבל להכתים את כל המשטרה? יש לאזרחים מלא בעיות. לכל אזרח נקיים ועדה? יש עדים, יש גוף שנקרא מח"ש שמבקר. שיפנו אליו. אתם מנסים להביא לכאוס במדינה".

ח"כ מיקי לוי, שהיה בעברו בכיר במשטרה, אמר "אני נגד אלימות מכל צד. אין לנו משטרה אחרת, ואם נחבוט בה לא יישאר כלום, גם לא מי שיחקור אישי ציבור שסרחו. עבודת המשטרה בימים אלה מתוחה עד קצה גבול היכולת. יש טעויות של מפגינים שלא מפרשים נכון. כשמתארגנת תהלוכה ומפרשים תהלוכה כאקט מותר. אף אזרח לא רוצה להיתקע באיילון 3 שעות כי מישהו חסם. תהלוכות אינן חוקיות".

"המפגינים הגיעו אל השוטרים, לא ההיפך"

תת ניצב אילן פרץ השיב בשם המשטרה לתלונות שעלו נגדה בדיון כי "ביקורת מייצרת תהליכים שמביאים לחדד ולשייף פעילות ומדיניות. המטרה היא הצלת חיים. תפקיד המשטרה בחברה דמוקרטית שמירה ואכיפת חוק. בעת הזו, כשתקנות פוגעות בזכויות, שמירת האיזון מעמידה אותנו באתגר משמעותי. התקנות משתנות ומאתגרות וחשוב שיתוף הפעולה של הציבור על מנת שנצליח בהורדת התחלואה.

כשאין שיתוף פעולה אנו נדרשים לאכיפה. אנחנו חושבים על היום שלמחרת. אני לא רוצה לקום אז למצב שאמון הציבור במשטרה נפגע בצורה שלא נוכל לשקם".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' ביקשה שיתייחס לפציעות ותת ניצב פרץ ענה לה כי "מפגינים שנפגעו היו אלה שביקשו לפרוץ את קו השוטרים. המשטרה מחויבת לעצור הפרות סדר. תהלוכה שנעצרה בנקודה ספציפית, מתועלת ומאפשרים לצאת לאחר שבודקים מקום מגורים. המפקד כרז למפגינים לא להגיע והם בחרו להמשיך לכיוון כוח השוטרים. המשטרה עמדה במקום משש בערב, והמפגינים הגיעו אל השוטרים, לא ההיפך. להגיד שנוכחות המשטרה 'מדליקה' את הקהל? הקהל מפר סדר, גם מבחינת המרחק, ואנו נדרשים לתת הסבר למה הנוכחות שלנו מחויבת?".

ממשטרת ישראל נמסר:" מזה תקופה ממושכת המשטרה אוכפת את תקנות הקורונה בכל מקום בו מתגלות הפרות. אכיפה זו כוללת, בין היתר: אזהרות, סגירת בתי עסק ובתי תפילה, דו"חות ופיזור התקהלויות.

"בהמשך לנתונים המתפרסמים בקשר לאכיפה המבוצע בקשר לתפילות, נבהיר כי פעילות האכיפה בבתי תפילה כוללת מגוון רחב של דו"חות בהתאם להפרות המבוצעות ושיקול דעת השוטר בשטח.

"כך למשל מלבד איסור תפילה במבנה עם אחר, נאכפים בבתי תפילה גם הפרות של סירוב לפיזור התקהלות אסורה, אי עטיית מסיכה, יציאה מהבית למטרה או פעולה שנאסרה וכיו"ב. בפועל, בתקופה האחרונה מדי שבוע ניתנו ע"י המשטרה במחוז ירושלים עשרות דו"חות בגין מגוון הפרות המתגלות בבתי תפילה, מחוץ ובסמוך להם, בדרך אליהם, ובסוכות במחוז ירושלים.

"נדגיש כי האכיפה מתבצעת הן באופן יזום והן בעקבות דיווחים המתקבלים בגין הפרות, אולם לעולם לא ניתן יהיה להציב בכל היממה שוטר שיפעל ויאכוף בכל קרן רחוב, בכל בית תפילה ובכל בית עסק ומצופה מהציבור כולו וממנהיגי הקהילה לפעול לקיומן של התקנות למען הבריאות של כולנו. נמשיך לאכוף את התקנות למען בריאות הציבור בדגש על המרחב הציבורי ובכלל זה בבתי תפילה, בחופי ים, בבתי עסק ובכל מקום אחר".