הסחבת במינוי בכירים היא סימפטום לאי תפקוד ממשלת האחדות

כתוצאה מהמשבר ההולך ומחריף בין שתי המפלגות הגדולות תקועים שלל מינויים לתפקידי מפתח בממשלה • המינויים דורשים הסכמה משותפת של נתניהו וגנץ, דבר שנראה היום כמעט דמיוני

בנימין נתניהו ובני גנץ בפתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ בפתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת

מינוי מנכ"ל משרד המשפטים שאינו יוצא לפועל, לצד תפקידים נוספים במשרד שדורשים איוש, כגון פרקליט המדינה, הם רק סימפטום אחד מיני רבים לבעיה רחבה הרבה יותר: ממשלת האחדות בין הליכוד לכחול לבן שאינה מתפקדת.

בחודשים האחרונים, מאז משבר התקציב הקודם, לא נכנסו לסדר יומה של הממשלה המינויים השונים העומדים על הפרק. כתוצאה מהמשבר ההולך ומחריף בין שתי המפלגות הגדולות, תקועים, בין היתר, מינויי מנכ"לים למשרד רה"מ החליפי בני גנץ, למשרד המודיעין של אלי כהן ולמשרד לשת"פ אזורי של אופיר אקוניס.

לצד התפקידים הללו, ממתינים גם מינויים נוספים, בהם יו"ר מועצת הכבלים והלוויין; יו"ר טוטו ויו"ר המועצה הלאומית לספורט; ומנהל רשות השקעות ופיתוח התעשייה במשרד הכלכלה. בעוד שמינוי מנכ"ל משרד המשפטים כבר היה מונח על סדר יומה של הממשלה בישיבה שהתבטלה בתחילת אוגוסט כתוצאה מהמתחים הפנימיים בין שתי המפלגות הגדולות, יתר המינויים עוד לא הגיעו כלל לשולחן הממשלה.

בהסכמים הקואליציוניים בין כחול לבן והליכוד הוסדר נושא המינויים על ידי סיכום להקים ועדה לקביעת כללים למינוי בכירים בהסכמה - ועדה שמעולם לא הוקמה. הפעם האחרונה שבה אושרו מינויי בכירים בממשלה הייתה ישיבת הממשלה ב-2 באוגוסט. זאת, מאחר שהאישור דורש הן את הסכמתו של רה"מ בנימין נתניהו והן את הסכמתו של רה"מ החליפי גנץ, ובפועל גם את הסכמתו של שר המשפטים, אבי ניסנקורן. השגת הסכמה כזו נראית היום כמעט דמיונית.

שר המשפטים ניסנקורן מכחול לבן עשה באחרונה צעד נועז במסגרת המלחמה הלא-נגמרת מול הליכוד, כשהודיע ערב חג הסוכות כי ימנה ועדת איתור לתפקיד פרקליט המדינה. זאת, גם ללא הסכמת הליכוד - מה שנחשב להפרת ההסכם בין שתי המפלגות. לו רק היה לכחול לבן את הרוב הדרוש לאישור המינוי בממשלה, מינוי זה עשוי היה להיות הראשון שיוצא לדרך בשלושת החודשים האחרונים.