ריבלין בכנסת: "דומה כי איבדנו את המצפן אשר ליווה אותנו מקום המדינה עד היום"

מושב החורף של הכנסת נפתח באווירה רגועה, למרות המתחים בתוך הממשלה ובין הקואליציה לאופוזיציה • נתניהו: "אם נשמור על אחדות בתוכנו לא רק שנתגבר על הסערה בעזרת השם נצא ממנה מחוזקים אף יותר" • לפיד לממשלה: "איך אתם מעזים להמשיך להיות תקועים במריבות הרעילות שלכם?"

ראובן ריבלין נואם בפתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת
ראובן ריבלין נואם בפתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת

למרות האווירה העכורה בתוך הממשלה ובין חברי הקואליציה לחברי האופוזיציה, נפתח היום (ב') מושב הכנסת של החורף באווירה רגועה יחסית. נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס למצוקת הקורונה של האזרחים ובהמשכו של המצב הפוליטי המורכב, ופנה אל ההנהגה ודרש שיבה אל המצפן הערכי.

"דומה כי איבדנו את המצפן אשר ליווה אותנו מקום המדינה עד היום. מצפן העקרונות וערכי היסוד, שאנו מחויבים לקיימם. הנשיא פרט את שורת הצעדים המתחייבת בעת הנוכחית ואמר: "כבר יותר משנתיים שהמשטרה מתנהלת כאשר בראשה עומד ממלא מקום, (הוא מקצועי, יסודי, ללא ספק השוטר מס' אחת), אך המשטרה מנהלת, ברגעים אלו ממש, את אחת המערכות המורכבות בתולדותיה. מנו מפכ"ל עכשיו".

הנשיא נכנס גם למחלוקת הפוליטית הנוכחית בין כחול לבן לליכוד באשר להעברת התקציב. "כבר שנתיים, מתנהלת מדינת ישראל ללא תקציב, מערכת החינוך אינה מצליחה לגבש כיוון ברור להתמודדות עם אתגר הלמידה מרחוק, ותלמידים רבים נותרים מאחור. הפער הדיגיטלי מתרחב, ואנו עלולים לאבד את דור העתיד. אל תתנו למערכות הרווחה לקרוס. טפלו בהן כבר היום. העבירו תקציב עכשיו, ואפשרו למשק הישראלי - את היציבות הבסיסית  לה הוא זקוק".

ראש הממשלה נתניהו התייחס למשימות ולאתגרים העומדים בפני המדינה ואמר כי "בניגוד לגל הראשון שבו היינו מאוחדים, לצערי הפעם לא היה לנו רוב בכנסת להמשך מדיניות אחראית. אני אומר ביושר, הפופוליזם ניצח, ואזרחי ישראל הפסידו. אנחנו הפקנו את הלקחים מהיציאה מהסגר הראשון, ואני מקווה שגם אחרים בבית הזה הפיקו אותם".

לדברי נתניהו "תוכנית הפעולה שלנו במאבק בקורונה מורכבת משלושה שלבים: סגר, שגרת קורונה מקלה וחיסונים. בשלב הסגר נשיג רמת תחלואה נמוכה שמאפשרת יכולת קיטוע, ונפתח את הכלכלה בצורה אחראית במתווה שנחליט עליו מחר בקבינט הקורונה. שנית, בשגרת הקורונה תהיינה עדיין הגבלות, אבל נוכל להסיר חלק ניכר מהן באמצעות בדיקות מהירות שאנו מפתחים. שלישית, שלב החיסונים: אנחנו מפתחים חיסון משלנו במכון הביולוגי, אבל זה ייקח זמן".

עוד אמר כי "אני מפעיל את כל הקשרים שלי, שטיפחתי לאורך השנים, עם מנהיגים בעולם כדי להביא לכם, אזרחי ישראל את החיסונים הללו מוקדם ככל הניתן. אני חושב שיהיו לנו חדשות טובות, מהר יותר ממה שרבים חושבים. אם נשמור על אחדות בתוכנו לא רק שנתגבר על הסערה בעזרת השם נצא ממנה מחוזקים אף יותר".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התייחס גם הוא למאבק בקורונה ולשסעים החברתיים ואמר "אנחנו יכולים להחליט אם בזמן הזה, ברגע הזה בחיינו, אנחנו מלאים בשנאה וכעס וזדון ורעל, או שאנחנו מוצאים בתוכנו את הכוח לתת אמון. הכוח להלחם יחד. יש בתוכנו מגפה. מגפה בריאותית, מגפה כלכלית. האם אנחנו ניכנע לה, או שנמצא בתוכנו את הכוח שיאפשר לנו להיות טובים אחד לשני, לעזור אחד לשני".

לפיד התייחס למאבקי ממשלת האחדות ואמר "אזרחי ישראל מסתכלים על המריבות בממשלה הזו, הם לא מבינים מה הולך. אנשים חולים, אנשים מתים, למה אתם לא מסוגלים לעבוד יחד? להעביר תקציב. כל עסק חמישי בישראל נסגר - למה אתם לא עושים משהו? איך אתם מעזים להמשיך להיות תקועים במריבות הרעילות שלכם? איך ראש הממשלה מעז להמשיך לעסוק רק במשפט שלו. אם אנחנו רוצים להבריא, זה צריך להיות המושב האחרון של הממשלה הזו. הגיע הזמן לממשלה אחרת".