בג"ץ יתכנס לדיון דחוף בנוגע למתווה התעופה

אף שמתווה התעופה המגביל את היוצאים מהארץ אמור לפוג מחר, בג"ץ יתכנס בהרכב של שלושה שופטים לדון בעתירה שהגישו ישראייר ואזרחים מן השורה נגדו

המדינה משתתפת במימון הטיסות: נוסעים עלו בטשקרט על מטוס ישראייר שלקח אותם לבאקו / צילום: מוני שפיר
המדינה משתתפת במימון הטיסות: נוסעים עלו בטשקרט על מטוס ישראייר שלקח אותם לבאקו / צילום: מוני שפיר

בג"ץ יתכנס לדיון דחוף בהרכב של שלושה שופטים בעקבות העתירות שהוגשו בנושא האיסור לטוס. כלומר, למרות שהתקנות עומדות לפוג, בית הדין הגבוה לצדק מוצא כי מדובר בסוגיה שראויה לדיון. ההחלטה התקבלה אחרי שהמדינה מסרה את עמדתה לעניין.

נזכיר כי התקנות שבתוקף עד ה-14 באוקטובר, קבעו כי רק מי שרכש כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר יוכל לצאת מן הארץ. התקנות, שהובילו לפגיעה חמורה בחברות התעופה ובאזרחים, הגיעו לפתח של בג"ץ באמצעות עתירה שהגישה חברת ישראייר ועתירה נוספת שהשיגו אזרחים מן המניין.

המדינה התבקשה להשיב לעתירה עד היום (13.10) בבוקר. היא ביקשה וקיבלה שתי ארכות ולבסוף שלחה תגובה של עשרות עמודים המגובים בחוות דעת של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו.

למעשה, אחרי שהמדינה עיכבה את תגובתה, היא משיבה כי למעשה התקנות עומדות לפוג ולכן העתירה לא רלוונטית. המילים "סולידריות" או שיוויניות שהיוו את הנימוק היחיד לסגירת השמיים לא מופיעות בתגובה.

"עמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות הייתה כי לנוכח נתוני התחלואה יש לצמצם מגעים חברתיים לכל אורך ורוחב הפעילות בישראל". הנימוק מתייחס לצמצום ההתקהלויות בנמל התעופה ובמטוסים עצמם.

בשעה זו הנושא גם עולה בדיון בקבינט הקורונה, השרים מירי רגב ואמיר אוחנה ביקשו לבטל את האיסור לטוס במועד שבו אמורות התקנות לפוג אולם שר הבריאות ביקש להאריך את האיסור עד ליום ראשון. היועץ המשפטי לממשלה סיכם שאם האיסור יוארך, הרי שזה יהיה בטווח של יממה על מנת שיגבש חוות דעת.