דלק קידוחים מוותרת על זכות הווטו שלה במאגר תמר

הוויתור על זכות הווטו מגיע אחרי שהממונה על התחרות עו"ד מיכל הלפרין איימה להטיל סנקציות מנהליות אישיות נגד מנהלים בחברה • לפי מתווה הגז החברה חייבת למכור את החזקותיה במאגר תמר עד לסוף 2021

מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס
מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס

דלק קידוחים השותפה במאגר הגז "תמר" הודיעה הערב לממונה על התחרות עו"ד מיכל הלפרין כי היא "מאיינת" את זכות הווטו שיש לה בשותפות, זכות המאפשרת לה למנוע משותפים אחרים במאגר להתקשר בהסכמים למכירת הגז ממנו. ההודעה באה זמן קצר לאחר שהלפרין איימה להטיל סנקציות מנהליות אישיות נגד מנהלים בדלק קידוחים, על-רקע אי הסרת זכות הוטו.

דלק קידוחים מחזיקה ב-22% מהזכויות במאגר תמר אך לפי מתווה הגז היא חייבת למכור את החזקותיה במאגר "תמר" עד לסוף 2021. לפי חוות דעת שפרסם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים עו"ד מאיר לוין לדלק נאסר על דלק להשתמש בזכות הוטו שלה כלפי שותפותיה.

במסגרת אותה חוות דעת קבע לוין כי גם על שותפתה של דלק, חברת שברון המפעילה את מאגר תמר ומחזיקה ב-25% מהזכויות בו, אמור לחול איסור להטיל זכות וטו אך האיסור ייכנס לתוקפו רק כאשר דלק תסיים את מכירת אחזקותיה ותצא מ"תמר".

דלק ושברון מתנגדות להסכם למכירת גז לחברת החשמל שעליו חתמו השותפות האחרות במאגר המחזיקות ביחד ביתר 53% מהזכויות בו. ההתנגדות באה על רקע תחרות בין "תמר" לבין מאגר "לוויתן" שבו מחזיקות דלק ושברון 85% מהזכויות.

הודעתה של דלק באה על-רקע איום של הלפרין לנקוט בסנקציות מנהליות נגד בכירים בשותפות זאת לאחר שהחברה לא עמדה בדד-ליין של 30 יום שקצבה לה הלפרין. הודעתה של דלק הערב מסיימת את ההתנהלות מולה בנושא ומעבירה את הזרקור לשותפתה לזכויות במאגר חברת שברון.

מוקדם יותר דווח ב"גלובס" כי הערכת גורמים ממשלתיים מעריכים כי לא יהיה צורך בהטלת סנקציות. "ראייתם (של מנהלי דלק קידוחים ע"ב) היא שהם בדרכם החוצה ממאגר 'תמר'" אמרו ל"גלובס" אותם גורמים "הם צריכים למכור את החזקותיהם עד סוף 2021 ומעדיפים מן הסתם לא לחכות לרגע האחרון כך שלראייתם הם שחקן מאד זמני. עבור נובל/שברון לעומת זאת ביטול זכות הוטו היא דרמה ולכן חשוב שגם נובל וגם דלק יבינו שרשות התחרות לא מתכוונת לוותר בעניין הזה".