האם ניתן להכריח אב לקיים קשר עם ילדיו שנולדו מרומן מחוץ לנישואין?

ביהמ"ש לענייני משפחה נדרש לדון בתביעה, שהוגשה בדרישה לחייב את האב לקיים מערכת יחסים עם שלושה בניו שנולדו מרומן מחוץ לנישואים • מה החליט בית המשפט?

אב צופה על בנו מעבר לגדר של המגרש / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
אב צופה על בנו מעבר לגדר של המגרש / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

אדם קם בבוקר, מנשק את שלשת ילדיו ואשתו, יוצא לעבודה, עובר בדרך בבית היולדות לראות את הבן שנולד לו מהמאהבת, וחוזר הביתה כאילו לא ארע דבר. נשמע בדיוני, אך גברים המחזיקים במשפחה כפולה אינם חיזיון נדיר.

כעקרון גבר שנולד לו ילד מחוץ לנישואין מאישה פנויה לא יכול להתנער מחובותיו הבסיסיות כאב, גם אם אינו מעוניין במערכת יחסים זאת. אם האב לא ידאג להרשם מרצונו במרשם האוכלוסין כאביו של הקטין, האם יכולה להגיש תביעת אבהות, שתחייב אותו לערוך בדיקת רקמות. כמו כן יחויב האב בתשלום מזונות עבור הקטין לידי אימו. שאלה סבוכה יותר היא האם ניתן לחייב את האב גם לקיים מערכת יחסים רגשית עם הילד, אם הוא אינו מעוניין בכך. סוגיה זאת נידונה לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב.

האב ישלם מזונות לילדים

האב הנתבע ניהל חיי משפחה כפולים, שהוסתרו ממשפחתו הרשמית - אשתו ושלושת ילדיו הבגירים. מהרומן שניהל במשך עשרים שנה נולדו לו שלושה בנים, המצויים כיום בגיל ההתבגרות. המאהבת ידעה על קיומה של משפחת האב, ולכן לא עמדה על כך שהאב ירשם באופן פורמלי כאביהם של הילדים, ולא על כך שישאו את שמו כשם משפחתם. היא למעשה גידלה את הילדים כאם חד הורית, כשהילדים היו מודעים לסיטואציה המורכבת אליה נולדו, ולכך שהם מעין ילדים "סוג ב'" עבור האב. בית המשפט מצא לנכון לציין כי על אף תנאים חריגים אלה, האם עשתה עבודה טובה בגידולם וטיפוחם, מאחר שהילדים הם כיום נערים בוגרים ואינטליגנטים, מצליחים מאוד בלימודיהם, ופעילים מבחינה חברתית.

לאורך השנים האב שמר על קשר מצומצם עם הילדים, והגיע לבקרם בביתם מספר פעמים בשבוע למספר שעות, וכן אחת לכמה שבתות. לפני כשנתיים נוצר משבר ביחסים בין האב למאהבת, אימם של הילדים, וכתוצאה מכך הוא ניתק את הקשר גם עם הילדים. צעד זה התגלה כטעות קריטית מצידו, מכיוון שלא זאת בלבד שהמאהבת תבעה אותו, וזכתה, במזונות עבור הילדים, אלא שהיא אף הגיעה לבית מגוריו, ויצרה קשר עם משפחתו "הרשמית". האב אמנם הוציא נגדה צו למניעת הטרדה מאיימת, אך חייו הכפולים כבר נחשפו, ויצרו עבורו משבר קשה עם אשתו וילדיו הבגירים.

המאהבת לא הסתפקה גם בכך, ועתרה לבית המשפט, לחייב את האב לחדש את הקשר עם ילדיו הקטינים, ואף להלין אותם בסופי שבוע בביתו, שם הוא מתגורר עם משפחתו הראשונה. האב התנגד, וטען כי במשבר הנוכחי עם משפחתו המקורית, ולאור התנהלותה של המאהבת כלפיו וכלפי משפחתו, הוא לא יכול להתראות כרגע עם הילדים. עם זאת ציין האב כי הוא מקווה שבעתיד הלא רחוק, לאחר שאשתו וילדיו הבגירים 'יכילו את הסיטואציה', יוכל לחדש עמם את הקשר.

בית המשפט העמיד על רף המאזניים מצד אחד את טובת כל קטין באשר הוא להיות בקשר עם אביו הביולוגי, ואת העובדה שהקשר נותק כמובן שלא באשמת הילדים, אך מצד שני את התועלת המועטה שבכפיית קשר כזה בניגוד לרצון האב, כשהוא עתיד לקיים את המפגשים "כמי שכפאו השד". פקידת הסעד שמונתה לתת חוות דעת בתיק שוחחה עם המטפלת המשפחתית של האב ואשתו, והתרשמה שהאישה דורשת מהאב "לבחור צד", ואם יקיים מפגשים עם הילדים מהמאהבת, תהרס משפחתו המקורית. לאור דברים אלה החליט בית המשפט לדחות את התביעה לחידוש הקשר, ולא נותר אלא לקוות שהאב יתעשת בשלב מסוים בעצמו, וידאג לתת גם לילדיו ממשפחתו "האחרת" את המעמד והמקום המגיע להם בחייו.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי עוסקת בדיני משפחה וירושה ובעלת אתר בנושא